Matti Lintulahti

Kokosimme kaikille hyvistä sisällöistä kiinnostuneille kesälukemistoksi 15 artikkelin opintopaketin sisältömarkkinoinnista ja vaikuttavien sisältöjen luomisesta.

Osa 1. Sisältöstrategia ja sisältöjen tuotannon organisointi.

1. Mitä eroa on hyvällä ja huonolla sisältömarkkinoinnilla? Tästä löydät vastaukset tärkeään kysymykseen: mitä hyvä sisältömarkkinointi on.
2. Sisältömarkkinointia aloittaville ja alkuvaiheessa oleville tiivis sisältöstrategian ABC. Mitä sisältöstrategia on ja mitä ongelmia se ratkaisee. Lue sisältöstrategian ABC.
3. Hyvä sisältöstrategia helpottaa vaikuttavien sisältöjen luomista.  Näillä keinoin onnistut sisältöstrategiassa: 6 askelta toimivaan sisältöstrategiaan.
4. Hyvät sisällöt tarvitsevat erilaisia sisällöntuotannon osaajia. Millä keinoin organisoida sisältöjen tuotanto niin, että pystyt tuottamaan hyviä ja vaikuttavia sisältöjä? 3+1 tapaa organisoida sisältöjen tuotanto.

Osa 2. Miten tehdä vaikuttavia sisältöjä?

5. Tunteilla on valtavan suuri merkitys ostopäätöksissä ja valinnoissa. Asetamme alitajuisesti valintatilanteessa ensisijaiseksi vaihtoehdoksi sen vaihtoehdon, johon luotamme eniten. Joten tee kaikki sisällöt rakkaudella.
6. Kannattaako viraalia videota edes metsästää? Miten erottaa hyvän videon huonosta? Lue mistä viraali video syntyy. 
7. Kokosimme yhteen journalismin ammattilaisten käyttämät keinot: Miten tehdä sisällöistä houkuttelevia, koukuttavia ja mielenkiintoisia. Kun teet yrityksellesi sisältöjä, tämä lista kannattaa käydä läpi: 10 ammattilaisen vinkkiä koukuttaviin ja kiinnostaviin sisältöihin.
8. Oli kyseessä sitten kirjoitettu tai videoitu sisältö, yrityksen omaan mediaan asiasisältöjä tuottavien on hyvä muistaa nämä journalistien perusohjeet: 10 vinkkiä joilla saat sisältöihisi potkua.
9. Miten tehdä vaikuttavia sisältöjä yritysten ostopäättäjille? Oikeiden sisältöjen tekeminen vaatii aina suunnitelmallisuutta. Lue vinkit, miten vakuutat yritysten ostopäättäjät. 
10. Visuaalisuus on yhä tärkeämpi ja merkittävämpi osa sisältöjä. Vaan miten kiinnostavia visuaalisia sisältöjä tehdään? Visuaalisen viestinnän salat.
11. Hyvä design on sitä, miten tuote tai palvelu on muotoiltu ja miten se toimii. Design on kilpailukeino, kyky erottautua markkinoilla ja edistää myyntiä. Listasimme viisi arvoa, joiden avulla testaat ja tunnistat hyvän visuaalisen suunnittelun.

Osa 3. Miten sisällöillä tavoittaa oikeat kohderyhmät?

12. Verkkosivut ovat ensimmäinen kohtaamispaikka yrityksen ja asiakkaan välillä. Ensivaikutelma joko vakuuttaa tai tuottaa pettymyksen. Jos sivu huutaa erroria, käyttöliittymä ei toimi kunnolla kaikilla laitteilla tai sisällön informaatioarvo on nolla, yritystä ei oikeastaan ole olemassa. Verkkosivuston sisällön laatu ja määrä vaikuttavat yrityksen kiinnostavuuteen. 5 vinkkiä hyvien verkkosivujen ja niiden sisältöjen tekoon.
13. Ajattele somekanavaa kuten kivijalkamyymälää. Luo ympäristö, johon ihmiset haluavat tulla, hymyile heille, kun he tulevat ensi kertaa katselemaan, anna heille jokin syy palata ja ole tavoitettavissa, kun he avaavat suunsa suuntaasi. Tässä 10 vinkkiä hyvän Instagram-tilin rakentamiseen.
14. Siinä missä verkkosivut ja some ovat pahimmillaan vain sisällön tuuttaamista oletetulle yleisölle, uutiskirjeen tilaaja on itse ilmoittanut olevansa kiinnostunut sisällöstäsi. Siksi näitä henkilöitä on syytä kohdella silkkihansikkain. Tässä seitsemän esimerkkiä siitä, minkälaisista palasista hyvä uutiskirje syntyy.
15. Miksi kuluttajat kaiken digitaalisen viestinnän keskellä suosivat yhä painettua asiakaslehteä ja mitä yritysten pitäisi tästä ymmärtää? Hyödynnä printin vahvuudet sisältöjen jakamisessa.
Kubo toivottaa hyvää ja akkuja lataavaa kesää kaikille uutiskirjeemme ja blogimme lukijoille.