Matti Lintulahti

Kokosimme yhteen journalististen ammattilaisten käyttämiä keinoja, miten tehdä sisällöistä houkuttelevia, koukuttavia ja mielenkiintoisia. Kun teette omia sisältöjä, tämä tsekkauslista kannattaa käydä läpi sisältöjen parantamiseksi.

  1. Kartoita ja dokumentoi ongelmat, joihin asiakkaasi kaipaa ratkaisuja ja vastauksia. Kun tiedät, mitä asiakkaasi tarvitsevat, sisältöjen suunnittelu on helpompaa.
  2. Osallista asiakkaasi aiheiden suunnitteluun. Kysy, juttele, käy lounaalla tai käytä puoli tuntia minkä tahansa palaverin lopusta asiakasta kiinnostavien aiheiden ideoimiseen yhdessä. Asiakkaasi on tyytyväinen kun huomaa, että välität hänen ajatuksistaan ja tarpeistaan.
  3. Kirkasta, kärjistä ja yksinkertaista viestisi. Vaikka kuinka haluaisit kertoa paljon yhdessä artikkelissa tai videossa, vältä kiusaus ja keskity yhteen asiaan ja viestiin kerralla.
  4. Hälvennä asiakkaiden pelkoja helpotusta tuottavilla sisällöillä. Pelot lamauttavat ja pelkoja poistavat sisällöt aktivoivat.
  5. Tarjoa ratkaisuja. Kun asiakas saa vastauksia konkreettisiin ongelmiinsa, sisällöt jäävät heti mieleen.
  6. Tarinallista sisällöt niin ne jäävät paremmin mieleen. Ihmisten aivot on luotu muistamaan tarinoita, ei faktoja.
  7. Anna asioille kasvot aina kun voit. Kun ihminen kertoo asian toiselle ihmiselle, asiasta tulee heti mielenkiintoisempi.
  8. Ole rohkea ja kerro asioita, joista ei puhuta vaikka pitäisi. Näkemyksellisyys on kiinnostavaa ja koukuttavaa. Näkymättömyys ei.
  9. Kerro tarinasi siellä missä asiakkaasi jo valmiiksi ovat. Valitse kerrontaväline, jolla viestisi menee perille. Sisältö voi olla vaikka kuinka hyvä, mutta jos se kerrotaan kanavassa, jota haluttu porukka ei seuraa, sisältö valuu harakoille.
  10. Mittaa ja kysele, menevätkö viestisi perille. Älä oleta, vaan ota selvää.

Vinkit kokosivat Hanna Kangasniemi ja Matti Lintulahti, joilta löytyy journalistista kokemusta yhteensä yli 50 vuotta.