Vieraskynä - Aurora Airaskorpi

Verkkosivujen pystyttäminen ei ole tänä päivänä kovin vaikeaa. Siihen pystyy niin 11-vuotias koululainen kuin 75-vuotias eläkeläinen ilman koodaustaitoja. Kun kuka tahansa pystyy hoitamaan homman, verkkosivujen tekijöitä ja erilaisia palveluntarjoajia on myös joka lähtöön. Yhä harvempi sivusto syntyy kuitenkaan pelkän koodarin käsissä vaan sisällöllä on huomattava merkitys sivuston käytettävyydessä. Sisällöltään heikon sivun tunnistaa myös verkkosivun analytiikka.
Muun muassa seuraavat analytiikkapalikat kertovat, jos sivuston sisällössä on puutteita:

  • bounce rate, eli osuus sivuston kävijöistä, jotka tulivat, näkivät ja lähtivät saman tien
  • vähäinen selattujen sivujen määrä, joka kertoo siitä, että sisältö ei houkuttele selaamaan lisää
  • konversioiden puute, eli siinä, että sivustosi viestit eivät mene perille, ihminen ei siirry ostamaan tuotteitasi tai välttämättä edes löydä paikkaa, missä oston voisi tehdä

Verkkosivut ovat kuluttajan ensisijainen tiedonlähde

Kubon teettämän Kuluttajat sisältöjen käyttäjinä -tutkimuksen mukaan verkkosivut ovat kuluttajille ensisijainen tiedonlähde, kun he hakevat tietoa yrityksen tuotteista tai palveluista. Eli toisin sanoen verkkosivut ovat ensimmäinen kohtaamispiste yrityksen ja asiakkaan välillä.
Ensivaikutelma joko vakuuttaa tai tuottaa pettymyksen. Jos sivu huutaa erroria, käyttöliittymä ei toimi kunnolla kaikilla laitteilla tai sisällön informaatioarvo on nolla, yritystä ei oikeastaan ole olemassa. Verkkosivuston sisällön laatu ja määrä vaikuttavat yrityksesi kiinnostavuuteen.

Satsauksia verkkoon vaaditaan yhä enemmän

Tutkimuksen vastaajista 47 prosenttia uskoi asioivansa tulevaisuudessa yhä enemmän yritysten verkkokauppojen kanssa. Tämä asettaa paineen tuotteita ja palveluita kauppaavien yritysten verkkokehitykselle ja verkon sisällöntuotannolle.
Myös sähköpostin käytön yritysten asiakasviestinnässä ennakoidaan kasvavan. 59 prosenttia kuluttajista sanoo käyttävänsä sähköpostia asioidessaan yritysten kanssa ja 40 prosenttia uskoo sähköpostin käytön lisääntyvän.
Yrityksen kilpailukyky tulee näiden ennusteiden mukaan perustumaan yhä vahvemmin siihen, kuka pystyy reagoimaan asiakkaidensa tarpeisiin nopeiten ja helpoiten – aina ensikosketuksesta jälkihoitoon asti.

5 vinkkiä verkkosivujen välttämättömyyksiin

Hyvä verkkosivusto tuo yritykselle uskottavuutta. Jo 2002 Standfordin yliopistossa tehtiin tutkimusta siitä, mitkä ominaisuudet tekevät verkkosivustosta luotettavan käyttäjiensä silmissä. Uskottavuuskriteereiden listalle päätyivät jo tuolloin monet asiat, jotka eivät ole yllättäen vuosikymmenessä paljoa muuttuneet:

  1. Osoita, että verkkosivustosi takana on oikea yritys. Kuulostaa ysäriltä, mutta yhä edelleen monilla kotimaisilla pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on sivustoja, joiden ulkoasu tuo ennemmin mieleen kaverusten tetriskerhon kuin kilpailukykyisen yrityksen. Luotettavuus ja aitouden todentaminen on etenkin verkkokauppoja ylläpitäville yrityksille ratkaisevaa.
  2. Näytä yrityksesi osaaminen ja erinomaisuus valitussa asiassa. Tämä liittyy uskottavuuden lisäksi myös brändäykseen. Tee kävijälle selväksi, ja mieluiten heti etusivun ensimmäisellä rivillä, missä asiassa yrityksesi on ja pyrkii olemaan edelläkävijä.
  3. Tee yhteydenotto helpoksi. Yrityksen yhteystiedot ovat analytiikassa monesti top 5 sivujen joukossa, joten älä aliarvioi niiden merkitystä. Tarjoa yhteystiedot mieluiten useassa kohtaa sivustoa linkkaamalla ja mieti kohdat, joissa asiakkaasi alkaa niitä kaivata.
  4. Palveleva design. Sivusto ei ole enää pitkään aikaan ollut valkoinen tausta, jossa on sinisiä linkkitekstejä ja kymmeniä alavalikoita ja hyvä niin (mutta jos haluat fiilistellä historiaa hetken, klikkaa tästä). Ota siis hyöty irti visuaalisen suunnittelun mahdollisuuksista ja tee sivustostasi brändi-ilmeesi mukainen ja käyttäjää palveleva. Muista, että nykyihmisen keskittymiskyky on kahdeksan sekuntia, eli jos et siinä ajassa pysty tarjoamaan kävijälle hänen hakemaansa kiinnostavassa muodossa, menetät hänen huomionsa nopeasti.
  5. Päivitä uutta sisältöä aktiivisesti. Jos haluat osoittaa olevasi aktiivinen ja elossa, huolehdi, että etusivusi informaatio ei ole vanhentunutta tai viimeisin postaus puolen vuoden takaa. Jos sisältö päivittyy harvoin, vältä otsikoita Ajankohtaista tai Uutiset. Mikään ei pysy digimaailmassa ajankohtaisena yli kuukautta.

Kuluttajat sisältöjen käyttäjinä -tutkimuksen tavoitteena on selvittää yritysten tuottamien sisältöjen käyttöä, merkitystä ja vaikutusta kuluttajien tiedon hankinnassa ja ostopäätöksissä. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18-69-vuotiaat kuluttajat valtakunnallisesti. Otoskoko oli 500 vastaajaa ja se kiintiöitiin sukupuolen, ikäryhmän ja asuinpaikan mukaan. Tutkimuksen on toteuttanut Sisältötoimisto Kubon toimeksiannosta IROResearch Oy marras-joulukuussa 2016. Tutkimus on osa isompaa tutkimuskokonaisuutta, jonka avulla autamme suomalaisia yrityksiä viestimään entistä paremmin ja tehokkaammin.