Vieraskynä - Aurora Airaskorpi

Minäkö henkilöbrändi? Sinä olet, halusit tai et. Jokainen, jolla on julkinen someprofiili, on henkilöbrändi. On sinun valintasi, mihin brändiäsi käytät – osaamisesi markkinointiin vai someseuraajien kalasteluun. Tässä sinulle 5 + 1 vinkkiä, miten rakennat oman henkilöbrändisi.
Hyvä henkilöbrändi toimii kuten mikä tahansa muukin hyvä brändi. Se on uskottava, puoleensavetävä ja tunnistettava. Hyvän henkilöbrändin saloja ovat aitous, huolella mietityt yksityiskohdat ja toisto.
Tässä viisi askelta oman henkilöbrändin luomiseen ja vahvistamiseen.

  1. Ulkoista itsesi. Omaa henkilöbrändiä on helpompi työstää, kun sitä ei ota liian henkilökohtaisesti. Tee kuten julkkikset, ja keksi itsellesi taiteilijanimi. Ota mallia poptähti Beyoncésta ja keksi itsellesi kolme eri alter egoa (Yoncé, Sasha Fierce, Ms. Carter), joiden avulla kuljetat uraasi eteenpäin ja tuot esiin erilaisia puolia itsestäsi.
  2. Aloita omista arvoistasi. Niin kliseiseltä kuin tämä ehkä kuulostaakin, uskottavuus ja vetovoima lähtee arvoista. Ihminen ilman arvoja on kuin jäinen pinta: siitä on vaikea saada otetta. Mieti, mikä on sinulle tärkeää ja mitkä arvot ovat ohjanneet tähänastisia valintojasi. Älä valitse arvoja sen mukaan, mikä kuulostaa hyvältä vaan ole rehellinen. Jos esimerkiksi raha on sinulle arvo, tunnusta se häpeilemättä. Löydä ainakin kaksi tai kolme sinulle tärkeää arvoa, kirjaa ne ylös ja kuvaa samalla, miten toivoisit niiden näkyvän valinnoissasi, brändissäsi ja kielenkäytössäsi. Ihminen, jonka arvoihin kuuluu hauskanpito, puhuu ja kirjoittaa eri tavalla kuin ihminen, jonka arvoissa on turvallisuus.
  3. Valitse viestisi. Mieti, mikä aihe omalla alallasi herättää sinussa paloa ja tee siitä viestisi. Jos et osaa valita, sparraa aihetta kaverin tai kollegan kanssa. Mieti, mikä saa sinut vaahtoamaan? Minkä asian vuoksi olisit kuluttamaan sekä aikaa että rahaa? Pue viestisi sanoiksi. Ota mallia maailmankuuluilta henkilöbrändeiltä, kuten Tony Robbins (Transform Your Life) tai Simon Sinek (Start with Why). Hyvin valittu sanoma välittyy yhdessä lauseessa. 
  4. Mieti sisältötyypit ja kanavat, jotka tuntuvat sinulle omimmilta. Uuden kokeileminen voi olla nykybrändin elinehto, mutta väkisin tekemisellä ei pääse pitkälle. Jos et ole linssilude, älä rakenna brändiäsi videoiden varaan, tai jos tyhjä Word-dokumentti saa sinussa aikaan rimakauhun, älä sido itseäsi säännölliseen blogirutiiniin. Tee sitä, mistä nautit – se näkyy. Ja muista, oma brändi voi rakentua pelkästään yhden, hyvin hoidetun kanavan varaan, ja pelkällä somepresenssilläkin voi nousta julkkikseksi. Katso vaikka tubettajia.
  5. Luo äänensävy ja/tai visuaalinen ilme. Oli välineesi sitten kirjoitettu kieli, kuva tai ääni, kiinnitä huomiota yksityiskohtiin. Jos lähetät uutiskirjeitä: millaiset aloitukset ja lopetukset istuvat suuhusi ja ketä yrität puhutella.? Jos henkilöbrändisi perustuu Instagramissa jaettuihin selfieihin: minkälaisia toistuvia elementtejä voit kuviin rakentaa? Otatko kuvat esimerkiksi aina tietystä kulmasta, tietyssä miljöössä vai käytätkö aina samaa filtteriä? Jos rakennat brändiäsi somessa, seuraa ja opi teineiltä, he ovat somebrändäämisen mestareita.

+ Toista itseäsi. Sanotaan, että lapset tarvitsevat kahdeksan maistelukertaa uudesta ruoasta, ennen kuin voivat alkaa pitämään siitä. Sama pätee aikuisten oppimiseen. Jotta sinut voidaan tuntea jonkin asian asiantuntijana, sinun pitää jauhaa siitä niin kauan, että osaat asian jopa unissasi. Vasta siinä kohtaa muut alkavat huomata olemassaolosi. Ota mallia esimerkiksi Kubon seminaarissa vierailleesta, sisältömarkkinoinnin guruksi tituleeratusta Joe Pulizzista. Vanhan Ylioppilastalon lavalle noustessaan hänellä ei ollut mitään uutta sanottavaa. Samat esimerkit ja teoriat voi löytää hänen kirjoistaan tai ilmaiseksi netistä. Silti hänelle maksetaan tuhansia siitä, että hän tulee livenä puhumaan asiasta yhä uudelleen. Mieti, se voisit olla sinä.
Onnea matkaan! Jos herää kysyttävää, heitä kommentti.
Jos aihe kiinnostaa, lue vierasblogistamme Maaretta Tukiaisen ajatukset siitä, mistä tunnistat aidon henkilöbrändin.
Kuva: Rawpixel