
Sisältömarkkinointi 2025: Kuinka voittaa digitaalisen muutoksen keskellä?
Sisältömarkkinointi on murroksessa, eikä kyse ole vain pienestä hienosäädöstä vaan täysimittaisesta pelilaudan uusjaosta. Koostimme yhteen trendit, jotka muovaavat sisältömarkkinointia vuonna 2025.
Muuttuva ostokäyttäytyminen, generatiivisen tekoälyn nousu sekä media- ja viestintäympäristön muutokset tarkoittavat muutoksia myös yritysten ja brändien sisällöntuotannolle.
Perinteinen SEO ja massasisällöntuotanto eivät enää riitä asiakkaiden tavoittamiseen. On aika suunnata katse kohti asiakaslähtöisempää, personoidumpaa ja priorisoidumpaa tekemistä – ja päivittää taas kerran hakukoneoptimointikäytännöt.
Millaisia ovat sisältömarkkinoinnin trendit 2025?
- Vuonna 2025 sisältömarkkinointia muovaavat tekoälyavusteinen sisällöntuotanto, haku- ja ostokäyttäytymisen muutokset ja kokemuksellisuus.
- Vaikka generatiivinen tekoäly nopeuttaa sisällön luomista, samaan aikaan vaatimukset kasvavat. Sisältöjen on oltava entistäkin selkeämmin arvoa tuottavia ja brändiä rakentavia erottautumisen ja hyvän asiakaskokemuksen varmistamiseksi.
- Hakukoneoptimoinnissa SEO:n rinnalle nousee AEO eli Answer Engine Optimization äänihakujen ja tekoälypohjaisten hakujen yleistyessä.
- Aitouden ja vuorovaikutteisuuden vaatimus sekä lyhytvideo formaattina eivät ole häviämässä vallalla olevista trendeistä mihinkään.
Hakukoneoptimointi uudistuu, tsekkaa termi AEO
Hakukoneoptimointi on vuonna 2025 isossa muutoksessa, kun yleistyvät AI-pohjaiset hakukoneet, kuten Perplexity, muuttavat näkyvyyden logiikkaa. Tekoälypohjaiset hakualgoritmit nostavat esiin luotettavia ja syvällisiä tietolähteitä. Tämä tarkoittaa, että pelkät pintaraapaisut eivät riitä. Sisältöjen on tuotava aitoa lisäarvoa, avattava kontekstia ja tarjottava ratkaisuja asiakkaiden kysymyksiin.
Myös hakukäyttäytyminen muuttuu. Asiakkaat eivät enää etsi yksittäisiä avainsanoja, vaan esittävät hakukoneille täsmällisiä kysymyksiä. Se tarkoittaa, että myös brändien on mietittävä, miten vastata juuri oikeisiin kysymyksiin tavalla, joka on selkeä, informatiivinen ja oivaltava. Jos aihe kiinnostaa, lue lisää hakukoneoptimoinnista tekoälyn aikakaudella (teemme myös koulutuksia aiheesta).
Vaikka Google on edelleen hakujen ykkönen, se ei ole enää ainoa paikka, josta haetaan tietoa. Brändin on oltava löydettävissä kohderyhmän suosimissa hakukanavissa niin TikTokissa kuin tekoälypohjaisissa hakualustoissa.
Perus-SEO:a ei silti pidä tänäkään vuonna unohtaa. Google kertoi jo muutama vuosi sitten arvottavansa jatkossa luotettavuuden ja asiantuntevuuden ohella sisällöntuottajan omakohtaista kokemusta aiheesta. Sisältöjen hakukoneoptimoinnissa ohjaava E-A-T-malli päivittyi E-E-A-T:ksi (experience, expertise, authoritativeness ja trustworthiness). Jos tätäkään ei ole tullut huomioitua SEO-käytännöissä, olisiko nyt perusteellisemman osaamisen päivityksen paikka?
Ostokäyttäytyminen on pirstaloitunutta ja nopeampaa kuin koskaan
B2B-ostokäyttäytyminen on muuttunut merkittävästi. Eri arvioiden mukaan 57–70 prosenttia ostajista on pitkällä päätöksentekoprosessissa ennen kuin ottavat yhteyttä myyntiin. Se aiheuttaa aikamoisia vaatimuksia sisällöille ja markkinoinnille.
Asiakkaat myös liikkuvat yhä useammassa kanavassa ja odottavat, että viestintä on heille räätälöityä (siitä huolimatta, että kieltäytyvät evästeistä ja haluavat liikkua tuntemattomina).
Muutos korostaa sisältömarkkinoinnin ja vahvan digitaalisen läsnäolon merkitystä: ostajat odottavat itsepalvelukokemusta, jonka avulla voivat perehtyä asiaan omaan tahtiinsa. Päätöksenteko tapahtuu nopeammin ja itsenäisemmin kuin koskaan.
Monelle suurin haaste on tämä: kohderyhmän pintapuolinen tunteminen ei enää riitä. Tarvitaan syvällistä ymmärrystä siitä, mikä aidosti puhuttelee ja mikä saa asiakkaan toimimaan.
Tekoäly mahdollistaa myös sisällön personoinnin entistä tarkemmin, mutta se ei yksin riitä. Brändin on puhuttava asiakkaan kieltä, ymmärrettävä hänen tarpeensa ja tarjottava ratkaisu juuri oikealla hetkellä. Joko nousi hiki pintaan?
Kaiken tämän keskellä johtotähtenä on muistettava, että brändiin on panostettava, jos ei halua runnoutua jalkoihin hintakilpailussa. Siksi sisällöt eivät ole enää vain informaatiota vaan tekoja, jotka osoittavat, että brändi todella välittää asiakkaistaan. Ja jos sisältösi haisee myyntipuheelta, asiakkaasi kääntyvät kannoillaan. Luottamus on digitaalisen ajan valuuttaa. On tarjottava oikeasti hyödyllistä tietoa ja rehellisiä näkemyksiä.
Sisältöjen strateginen ja luova suunnittelu on välttämättömyys
Sisältömarkkinoinnin maailmassa ei ole enää aikoihin pärjännyt pistemäisillä töräyksillä. Tavoitteena ei myöskään ole tuottaa mahdollisimman paljon sisältöä, vaan tehdä juuri oikeanlaisia sisältöjä, jotka todella vaikuttavat ja tuottavat tuloksia.
Onko sisällön tavoite tehdä brändistä tunnettu, hankkia liidejä, auttaa asiakasta vai tukea myyntiä? Jokainen sisältö tarvitsee selkeän roolin ja päämäärän. Sen on palveltava selkeää tarkoitusta, rakennettava asiakaskokemusta ja johdatettava asiakasta eteenpäin pohdinnoissa.
Kun resursseista on pulaa ja kanavavalikoima sen kun kasvaa, yksi toimiva ratkaisu on priorisoida tiukemmin, ketä tavoitellaan. Siksi B2B-kontekstissa on jo pitkään ollut nousussa termi account based marketing.
Strategisen lähestymistavan ohella panostuksia vaatii myös luova toteutus. Sisältö on – tai ainakin sen pitäisi olla – kokemus. Kun sisällön halutaan jäävän mieleen (positiivisessa mielessä!) ja toteutustapaa mietitään, ensimmäinen idea on harvoin paras. Joten kyseenalaista, testaa, hio ja hio vielä kerran, kunnes syntyy timanttia, joka ei vain herätä huomiota vaan myös sitouttaa.
Äläkä unohda, että myös brändin äänen on oltava johdonmukainen ja tunteita herättävä!
Asiakas istuu entistä tiukemmin kaiken keskiössä – ja se vaikuttaa myös kanaviin
Tässä totuudessa ei ole mitään uutta: mahtavinkaan sisältö ei auta, jos kukaan ei näe sitä. Viestin pitää löytää tiensä oikeiden ihmisten silmien eteen.
Kun jo pelkässä somekanavavalikossa (medioita, DOOHia ja muita mahdollisia kanavia unohtamatta) on Metan kanavien, Linkkarin ja X:n ohella kymmenkunta muuta varsin relevanttia vaihtoehtoa, sisältöjen tekemisen kannalta se tarkoittaa, että priorisoinnin tarve ja jakelustrategian merkitys kasvavat arvoon arvaamattomaan.
Oikeiden kanavien valinta ja sisällön optimointi eri alustoihin on ainoa tapa määrittää sitä, kuinka hyvin viestisi tavoittaa yleisönsä.
Samaan aikaan monesta somekanavasta on tullut moderointikäytäntöjensä vuoksi stressin aihe: jäädäkö vaiko lähteä (kurkkaa Hannan ja tohtori Elisa Kannaston näkemyksellinen pohdinta aiheesta). Siksi omiin kanaviin, uutiskirjeeseen ja sivustoon panostaminen taas houkuttaa – ja myös kannattaa.
Oman asiakasyhteyden rakentaminen onkin kaiken vaivansa arvoista. Markkinoijan on kuitenkin ymmärrettävä datavetoisen markkinoinnin ja yksityisyyden suojan tasapaino: kukaan ei halua olla "liian kohdennetun" markkinoinnin kohteena, jollei kyse ole oikeasti henkilökohtaisesta kontaktista. Läpinäkyvyys auttaa rakentamaan luottamusta.
Mitä tarkemmin omia sisältöjä kohdennetaan ja personoidaan, sitä olennaisempaa on myös mittaaminen ja esimerkiksi sen seuranta, miten käyttäjien segmentointi ja personointi vaikuttavat konversioasteisiin.
Tulevaisuus on nyt – Tekoäly ja automaatio ovat mahdollisuus, jonka voi myös ryssiä
Sisältömarkkinoinnin murros ei ole vasta tulossa. Se on jo täällä. Perinteinen inbound-markkinointi ja kilpailijoiden kanssa yhdenmukaiset sisällöt eivät enää toimi entiseen tapaan.
Laadukas asiantuntijasisältö on silti tärkeämpää kuin koskaan. Jos haluat, että brändisi sisältö nousee suosituksissa, sen täytyy olla rakenteeltaan selkeä, helposti omaksuttava ja ennen kaikkea asiantunteva. Unohtamatta brändin ääntä ja tavoitteellisuutta. Jos edellinen sisältöstrategia on jo muutaman vuoden takaa, nyt on aika tarkistaa suunta.
Generatiivinen tekoäly voi nopeuttaa ideointia, analysoida dataa ja ehdottaa uusia näkökulmia. Lisäksi automaatio auttaa sisällön personoinnissa. Viestintää on mahdollista kohdentaa yksilöllisesti ilman, että siihen kuluu valtavasti resursseja.
Tämä ei silti korvaa inhimillistä asiantuntijuutta. Ihmisen kosketus ja näkemyksellisyys ovat edelleen kriittisiä laadukkaiden sisältöjen luomisessa.
Teimme Kubossa vuosia Sisältömarkkinoinnin trendit -tutkimusta Content Marketing Instituten vastaavaa globaalia tutkimusta peilaten. Sisältömarkkinoinnin suurimmista haasteista vastaan tulivat toistuvasti samat asiat tavoitteellisuudesta jakeluun ja mittarointiin. Nekin vaativat edelleen panostusta samalla kun uudet muutokset haastavat tekemistä uudella tavalla.
Brändit ja organisaatiot, jotka jo nyt ymmärtävät uuden hakumaailman vaatimukset, asiakaslähtöisen ja personoidun sisällön voiman sekä strategisen suunnittelun merkityksen, ovat melko varmasti samoja, jotka menestyvät vuonna 2025 ja sen jälkeen.
Hei, entäs ne lyhytvideot, aitous ja vuorovaikutus?
No todellakin, hyvä kun muistutit. Ihan kaikki ei mahtunut tähän yhteen juttuun, mutta ei hätää.
Lue ensihätään tämä juttu siitä, miksi sinunkin organisaatiosi tarvitsee TikTok-strategian (ja jos TikTok ei kuulu kanavavalikoimaan, samaa lähestymistapaa voi soveltaa menestyksekkäästi myös Linkkarissa – jos et usko, kysy vaikka meiltä referenssejä) TAI tämä Leenan teksti videotuotannon salaisesta menestysmantrasta (paljastan: siinä mantrassa on kolme sanaa).

Anna
Kurkela-Vilén
Lisää aiheesta Strategia Sisältömarkkinointi Viestintä Trendit Sosiaalinen media Sisällöntuotanto
Monelle suurin haaste on tämä: kohderyhmän pintapuolinen tunteminen ei enää riitä
Tilaa uutiskirjeemme
Aina toisinaan suutarin lapsetkin saavat kengät. Silloin kannattaa olla kuulolla.