Vieraskynä - Aurora Airaskorpi

Oheisessa juttusarjassa käsittelemme sitä, miten työkulttuuria pitää muuttaa, jotta voit tehdä parempia sisältöjä. Vanha tapa kertoo siitä, miten viestintää ja markkinointia on tähän mennessä tehty. Uusi tapa tarjoaa vaihtoehdon ja mahdollisuuden muuttaa tekemistä askel askeleelta.

Muutos #1: Vaihda näkökulmaa

Onko yritykselläsi kymmenen erilaista katalogia tuotteiden ominaisuuksista mutta nolla minuuttia aikaa käyttää Facebook-seuraajien tutkailuun? Kubon teettämä tutkimus paljastaa, että yritysten markkinoinnissa ja viestinnässä keskitytään kohdentamaan sisältöjä ensisijaisesti yrityksen tarjoamien palveluiden ja tuotteiden mukaan. Tämä luku kertoo siitä, että näkökulman muutoksessa on vielä tehtävää.

Pysähdy kuuntelemaan

Trendisana asiakasymmärrys on paitsi trendikäs myös perusteltu. Jotta palvelua voi kehittää, pitää tietää, mitä käyttäjät siltä haluavat. Sen sijaan, että käytät jokaisen asiakaskohtaamisesi siihen, että yrität saada hänet ostamaan, mitä jos pitäisit välillä suusi kiinni ja vain kuuntelisit mitä asiakkaallasi on sanottavana. Hyviä kanavia kuunteluun ovat tietenkin some-kanavat, mutta myös kasvokkaiset kohtaamiset myymälöissä, messuilla ja tapahtumissa. Älä aliarvioi ruohonjuuritason työn merkitystä vaan tee kalenteriin aikaa kenttätyölle.

Löydä ihminen asiakkaan takana

asiakas_on_ihminen
Monesti unohtuu, että asiakas on paitsi ostopäättäjä tai kuluttaja, myös aito ihminen. Aidolla ihmisellä on sinun yrityksesi ulkopuolisia kiinnostuksen kohteita, haluja ja toiveita. Koska asiakkaan tavoittaminen pelkillä myyntiviesteillä vaikeutuu netin sisältökakofoniassa jatkuvasti, sen aidon ihmisen tavoittamisen rooli kasvaa.
Esimerkiksi ruotsalainen vaatejätti Gina Tricot etsii omaa asiakaskuntaansa matkailusisällöillä Guided by Style -matkaoppaidensa avulla. Viime vuonna yritys teki myös 360-musiikkivideon australialaisbändi Say Lou Lou:lle. Taustalla lienee ajatus siitä, että heidän asiakkaansa ostavat toki halpoja toppeja, mutta myös matkustavat ja kuuntelevat modernia poppia.
Paitsi uusia yleisöjä, uusien sisältöjen myötä yritys voi löytää myös uutta liiketoimintaa. Ken tietää, ehkä näemme Gina Tricot:n pian kuskaamassa muodin seuraajia uuden ajan pakettimatkoille yhteistyössä sovittuihin luksushotelleihin. Jos halpamuoti menettää vetovoimansa, ainakin yrityksellä on pikkuvarvas myös naapurin poolissa.
Juttu on osa Kubon tuottamaa Mitä hyvät sisällöt edellyttävät työkulttuurilta -sarjaa, jonka kubolaiset Aurora Airaskorpi ja Elise Levanto esittelivät Kubon sisältöseminaarissa 28.5.2016.
Sarjan seuraavassa osassa: Onko yksikin muutos yrityksessäsi mahdottomalta tuntuva prosessi? Missä on vika? Toisessa osassa kerromme, miten otat sisällöillä pieniä riskejä ilman suuria tappioita.