Mitä ajattelemme

Slush-extra: Markkinointivinkit startup-yrittäjille

Kirjoittanut Matti Lintulahti | 18.11.2014

Markkinointi on monen suomalaisen startupin akilleen kantapää. Kun rahoitus on tiukassa ja kaikki väki mullistavan tuotteen kehitystyössä, markkinointi ja asiakkaiden hankinta on helppo jättää sen ajan murheeksi, kun tuote on viimein valmis julkistettavaksi. Valitettavasti tuona hetkenä startup on jo pahasti myöhässä maailmanvalloituksessaan. Markkinointi kannattaisi aloittaa sinä hetkenä kun startup perustetaan.
Jokaisella startupilla on aina paljon vähemmän rahaa käytettävissä mainontaan ja itsensä näkyväksi tekemiseen kuin niillä vakiintuneilla isoilla yrityksillä, joiden toimialan startup aikoo mullistaa ja murentaa. Starupin kannattaa tehdä markkinointikin toisin.
Näin itse tekisin. Viimeistään sinä päivänä, kun startupin perustaisin, perustaisin myös blogin, joka ottaa ajatusjohtajuuden startupin toimialalla. Kertoisin näkemyksellisesti, opastaisin tiedollisesti ja synnyttäisin tarvetta ja kiinnostusta tulevaa mullistavaa tuotetta tai palvelua kohtaan. Ja siinä sivussa herättäisin rahoittajien kiinnostusta ja kasvattaisin startupin arvoa tuleville rahoituskierroksille.

Näin Unbounce kasvaa blogin avulla

Otetaan ihan esimerkki: startup nimeltään Unbounce, joka mullisti markkinoijien kampanjasivujen tekemisen it-projekteista helpoksi pilvipalveluksi, kiittää menestyksestään omaa ajatusjohtajuusblogia. Unbouncen blogia lukee nykyisin 140 000 eri kävijää kuukaudessa. Blogi kerää liidejä ja uusia asiakkaita.
Unboncen blogi on erinomainen tietolähde markkinoijille, miten rakentaa toimiva kampanjasivu, joka konvertoi parhaalla mahdollisella tavalla kampanjan liidit asiakkaiksi, ja miten parantaa kampanjasivuja kerta toisensa jälkeen. Blogin vinkit ovat sellaisia, että niitä voivat käyttää kaikkien kampanjasivujen tekijät, eivät vain Unbouncen palvelua käyttävät. Koska blogin sisältö on hyvää ja asiantuntevaa, niiden lukija, siis liidi, alkaa luottaa myös Unbouncen palvelun hyvyyteen.
Aivan jokaiseen startuppiin tämä malli ei tietenkään sovi, mutta väitän, että suurimpaan osaan kyllä. Koska jokaisen startupin tulisi olla omalla alallaan maailman paras, niin miksi startupin asiantuntemuksen avulla ei tekisi itsestään alan ajatusjohtajaa. Totta kai startupin perustajien tulee olla kovan luokan asiantuntijoita sillä toimialalla tai nichessä, jonka toimintatavat aikovat omalla innovaatiolla mullistaa.
Alkuun pääsee helposti, esimerkiksi näillä kuudella vinkillä miten tehdä hyvä sisältöstrategia.
Yksi asia kannattaa muistaa. Startup voi tehdä vaikutuksen vain kerran. Kun potentiaalinen asiakas saapuu startupin sisältöjen pariin, sisältöjen on oltava hyviä. Sillä jos ne ovat roskaa, potentiaalinen asiakas ajattelee koko startupin olevan roskaa.

Viisi vinkkiä hyviin sisältöihin

Miten sitten hyvää sisältöä tehdään? Resepti on aika yksinkertainen, niin isommille yrityksille kuin startupeille. Ole läpinäkyvä, luotettava, asiantunteva ja aito. Helpota asiakkaita ja tee heille maailmasta yksinkertaisempi paikka.
Viisi vinkkiä parempiin sisältöihin löytyvät lentobisneksen toimintamallien mullistajalta Norwegianilta:

  1. Ole rohkea
  2. Kysy oikea kysymys
  3. Jalosta
  4. Tarjoa ratkaisuja
  5. Katse eteenpäin

Ihan kuin startupin perustajien käsikirjoista. Lue lisää näistä vinkeistä: Viisi periaatetta hyvään sisällöntuotantoon Norwegianilta.

PS. Airbnb perustaa laatulehden

Uunituore uutinen mietittäväksenne, miksi menestynyt startup perustaa korkealuokkaisen lehden: Airbnb Introducing Print Magazine, Pineapple.