Mitä ajattelemme

Kontekstuaalinen sisältömarkkinointi vahvistaa asiakkaan ostopolkua

Kirjoittanut Matti Lintulahti | 18.3.2021

Millä keinoin saadaan yhteisen asian äärelle kesäisistä pyörälenkeistä haaveileva kuluttaja ja polkupyöräkauppias? Vastaus löytyy kontekstuaalisesta sisältömarkkinonnista ja asiakkaan ostopolun ymmärryksestä.

Mietit uuden sähköpyörän ostamista ja surffaat verkkokaupassa. Verkkokaupan algoritmit havaitsevat aikomuksesi ja epäilysi, ja ehdottavat sinulle sähköpyörän osto-opasta. Kun sitten viimein valitsit ja ostit kyseisestä verkkokaupasta sähköpyörän, saat vähän ajan kuluttua uutiskirjeen, jossa kerrotaan maakuntasi parhaista pyöräreiteistä.

Tätä on kontekstuaalinen sisältömarkkinointi, jossa luovat sisällöt liitetään kohderyhmän näkökulmasta oleelliseen ja ymmärrystä lisäävään ympäristöön ja ajankohtaan. Sitä tehdään aivan liian vähän. Vai oletko saanut IT-toimittajaltasi kuluneen vuoden aikana vinkkejä Teamsin käyttöön etätöissä, tai edes mitään etätyövinkkejä puhumattakaan vinkeistä tekoälyn hyödyntämiseen töissä? Tai ehkä fiksuimmat yritykset ovatkin kertoneet näistä sinulle?

Yleensä, kun puhutaan kontekstuaalisesta markkinoinnista, sillä ymmärretään lähinnä yritysten mainonnan viemistä oikeanlaiseen mediaympäristöön natiivimainontana. Tämä on harmittavan suppea ajattelutapa. Ajattelutapaa kannattaakin laajentaa, jotta konseptuaalisesta sisältömarkkinoinnista saadaan kaikki mahdollinen hyöty.

Kontekstuaalinen sisältömarkkinointi on olennainen osa markkinoinnin automaatiota. Hyvin käsikirjoitettujen automaatiopolkujen ansiosta tämän artikkelin alun esimerkit onnistuvat helposti markkinoinnin automaation työkalujen avulla.

Some ja tapahtumat ovat tärkeitä paikkoja vaikuttaa sisällöillä

Oman tai kumppanin verkkokaupan lisäksi kontekstuaalisen sisältömarkkinoinnin julkaisukanava voi olla myös sosiaalinen media. Esimerkiksi LinkedIn- tai Facebook-ryhmä, jossa sisältömarkkinoinnin keinoin autetaan ja opastetaan asiakkaita heidän näkökulmastaan relevantilla tavalla – olivat he kuluttajia tai B2B-päättäjiä.

Kun yritykselläsi on esimerkiksi meneillään rekrytointikampanja LinkedInissä, miksi ette julkaisisi relevanteissa some-ryhmissä työntekijätarinoita, jotka vahvistavat työnantajamielikuvaa ja herättävät kiinnostusta rekryhakemusta kohtaan.

Myös tapahtumat tarjoavat erinomaisen ympäristön vaikuttaa sisältöjen avulla tapahtuman kohderyhmään juuri oikeassa kontekstissa. Esimerkiksi hyvin suunniteltu ja toteutettu tapahtumajulkaisu tukee tapahtuman reaaliaikaisia esityksiä ja jää muistijäljeksi tapahtuman jälkeen vaikuttamaan vielä pitkään.

Sisältöjen julkaisuympäristöllä onkin yhä enemmän väliä. Rajoitukset kolmannen osapuolen evästeiden käytölle ja re-targetoinnin vaikeutuminen vahvistavat jatkossa kontekstuaalisen sisältömarkkinoinnin roolia digitaalisen markkinoinnin keinovalikoimassa.

Nyt kannattaakin niin suunnitella kuin ottaa käyttöön kontekstuaalinen sisältömarkkinointi yhtenä osana markkinointiviestinnän työkalupakkia. Eli testata asiakasymmärrykseen perustuen, mitkä ovat ne toimivimmat julkaisuympäristöt juuri sinun organisaatiollesi ja brändillesi.

Kiinnostaako? Kysy meiltä lisää.