Mitä ajattelemme

Jos kaikki haluavat olla ilmiöitä, mitä jää jäljelle?

Kirjoittanut Vieraskynä - Aurora Airaskorpi | 13.5.2016

Altistuin viime viikolla lauseelle, joka on markkinoinnin maailmassa valitettavan tuttu totuus: “Ketään ei kiinnosta”. Sen perusteluina kulkevat usein “Ei toi oo tarpeeksi magee, cool tai dynaaminen”. “Ei mikään ole mitään, jos sillä ei ole vähintään tuhatpäistä yleisöä”. Pakko sanoa, että välillä tuntuu siltä, että markkinoinnin maailmassa on ikuinen yläaste.
Elämme mediaympäristössä, missä viraalius sanelee ehdot sille, mikä on hyvää ja mikä huonoa. Missä kaikki on nopeasti kokeiltu ja suurin osa tekemisestä on toisten kopiointia tai perässä pysymistä. Ne, jotka haluavat menestyä, joutuvat tekemään aina vaan “päräyttävämpiä” tekoja saadakseen aikaan ilmiön.
Jos olet yrityksesi ainoa markkinointiheebo ilman merkittävää budjettia, katsot luultavasti häpeällisenä some-lukemiasi tai väännät niska limassa yötä myöten pysyäksesi kilpailijoidesi perässä. Koska joku muu jossain on jo ilmiö, sinunkin pitäisi.
Ehkä. Mutta mitä tapahtuu, kun ilmiöiden synnyttämisestä tulee arkipäivää, kun joka suunnasta yritetään työntää uusia ilmiötä – uusia robineita ja uutta avokadopastaa. Kun jokainen uutta kampanjaa suunnitteleva kopioi edellisten menestysreseptit ja syöttää samaa lankaa uudelleenkerittynä samalle yleisölle.

Jossain vaiheessa mikään ei enää tunnu miltään.

Jossain vaiheessa ilmiöiden yrittämisestä tulee tympeää ja persoonatonta. Sitä samaa, mitä se toinenkin teki. Taas tätä. Teini-ikäkin loppuu joskus, jopa teineiltä.
Viraaliuteen, cooliuteen ja mageuteen vetoaminen on siksi aina lyhytjänteistä. Youtuben tämän viikon suosituin video on jo parin viikon päästä unohdettu. Trendin harjalla ratsastamalla voi saada vartin parrasvaloissa mutta jos kokonaisuus näyttää luonnonvalossa pahalta, ei yksi viraali hittituote sitä pelasta.

Mitä tapahtui perustekemiselle?

Kun mietit elämäsi tärkeimpiä ihmissuhteita, joukkoon mahtuu varmaankin enemmän niitä, jotka ovat kestäneet läpi harmaan kiven kuin niitä, joiden kanssa oli kerran kivaa kömytä ulos yökerhosta.
Kun mietit arkesi kestävimpiä palvelusuhteita huomaat ehkä palaavasi yhä uudestaan niiden palveluiden äärelle, joissa peruspalikat toimivat eikä sinun tarvitse aina opetella hommia uusiksi.
Jos mietit, mistä tuotteista perusarkesi koostuu, huomaat ehkä kaapissasi yhden jos toisenkin vakioelementin, joiden erikoisversiot eivät ole vielä koskaan voittaneet alkuperäistä. Sille on syynsä, miksi Coca Cola maistuu yhä samalta kuin 1950-luvulla, ja miksi El Maco on aina vain kampanjatuote eikä Bic Macin korvike.
Ihminen ei tarvitse jatkuvasti uusia one hit wondereita, yhden sesongin hittituotteita ja joka kanavassa huutavia ilmiöitä elääkseen. Mutta sen sijaan hän tarvitsee paljon ihan sitä peruskauraa, millä selvitään maanantaista perjantaihin.
Voi olla totta, että viimeisin blogipostauksesi ei noussut minkään analytiikan kärkeen ja voi hyvin olla, että yrityksesi suurin satsaus, mainosvideo, ei koskaan muodosta Youtube-ilmiötä. Mutta jos ne ovat osa kokonaisuutta, joka synnyttää luottamusta, lunastaa lupauksensa ja herättää kiinnostusta sinulle merkityksellisten ryhmien keskuudessa, olet käyttänyt aikasi ja rahasi viisaammin kuin moni muu.
Sillä jopa ne ilmiöt haluaisivat loppupeleissä olla ihan vaan aidosti kiinnostavia.

Ota opiksi, vie käytäntöön:

  1. Perustekeminen kuntoon. Jos teet sisältöjä, mieti ensin, miten niitä käytät. Tätä kutsutaan myös sisältöstrategiaksi.
  2. Jos olet tekemässä ilmiötä, mieti vaikutusta, jonka haluat saada aikaan. Ketä ilmiön pitää koskettaa, mitä hyötyä mahdollisesta viraaliudesta on? Onko pöhinä oikea keino saada yritykselle uutta kasvua vai onko olemassa muita keinoja?
  3. Ahkera puurtaja palkitaan. Ahkeruus ja pitkäjänteisyys palkitsee myös viestinnässä. Pienet teot ovat osa isompaa kekoa, joten muista myös olla tyytyväinen kaikkeen siihen, mitä jo teet. Negatiivisuus torppaa tekemisen nopeasti, hyvällä fiiliksellä tehty tasalaatu palkitsee pitkässä juoksussa.

Jos haluat lisää ajatuksia tykkäyskulttuurista löydät täältä ja täältä. Jos haluat pohtia, miksi oma viraali ilmiösi ei johtanut tuloksiin, ota yhteyttä. Jos olet eri mieltä, kommentoi.