Vieraskynä - Aurora Airaskorpi

Viestinnän parissa työskentely on sinänsä turhauttavaa, että olet periaatteessa aina yhden askeleen jäljessä. Jossain on aina uusi kanava, joka pitäisi ottaa haltuun ja rohkaista muita menemään sinne. Nyt se kanava on muotoa livelähetys, eli videot, jotka kuvataan niiden ilmestymishetkellä ja jaellaan omissa profiileissa muun muassa Periscopen, Snapchatin tai Meerkatin kautta. Vaikka uskon videon voimaan, en ole henkilökohtaisesti keksinyt, mitä lisäarvoa omat some-profiilini saisivat livelähetyksestä. Ketä kiinnostaa? Samaa olen joutunut miettimään monen yrityksen ja julkisen henkilön tuottaman live-streamin kohdalla.

Miksi livettäminen ei houkuta?

Ensinnäkin, noin 70 prosenttia katsomistani kotimaisista Periscope-lähetyksistä keskittyy kertomaan: “Moi, täällä ollaan, mitäköhän täällä sitten pitäisi tehdä?” Toisin sanoen, liveen ei mennä siksi, että on jotain asiaa vaan siksi, että “kaikki muutkin” ovat siellä. Lopputulos on siten vain pienen piirin hekottelua.
Siksi väitän, että on ihan ok olla olematta kaikissa kanavissa! Ja monesti parempi kuin ok.
Ohessa neljä syytä miksi:

  1. Sosiaalinen media on SOSIAALISTA kanssakäymistä. Tilin avaaminen ilman potentiaalista yleisöä on kuin menisi yksin uuteen, tyhjään baariin. Tylsää ja pahimmillaan itsetunnolle karu kokemus.
  2. Trendejä tulee ja menee. Facebook vapauttaa pikkuhiljaa live-streamin myös yksityishenkilöiden käyttöön, joten Periscope saattaa olla muutaman kuukauden päästä historiaa. Live-streamin menestys riippuu siitä, kokevatko ihmiset saavansa siitä hyötyä ja onko heillä aikaa katsoa toistensa lähetyksiä.
  3. Huonolle sisällölle on vaikea saada seuraajia. Jos palveluihin syöksyy suinpäin, ilman omaa intohimoa tai selkeää kohderyhmää, voi päätyä oikean tyypin näkökenttään sisällöllä, joka jättää hänet kylmäksi. Huonot kokemukset voi olla vaikea kääntää jatkossa hyviksi.
  4. Yksi aktiivinen kanava voittaa viisi unohdettua mennen tullen. Valitse itsellesi luonteva kanava ja rakenna persoonasi mieluummin todellisen halun kuin sosiaalisen paineen kautta.

Mutta koska koskaan ei pidä sanoa ei koskaan, voi hyvin olla että löydätte minut vielä livelähettämästä kaikenlaista tulevaisuudessa. Jos ja kun se tapahtuu, pidän kädessäni seuraavaa ohjenuoraa:

  1. Valmistele lähetys. Luo livelähetyksillesi jokin merkitys, anna katselijoille jokin syy tykätä, kommentoida ja seurata. Pelkkä jorina ei kiinnosta kuin omaa bestistä tai mummia.
  2. Panosta äänenlaatuun. Kuvaa lähetyksesi hälyttömässä paikassa, hanki lisämikki tarpeen mukaan.
  3. Räätälöi sisältö yleisön mukaan. Jos seuraajasi ovat kiinnostuneita tuotteidesi detaljista, näytä heille niitä. Jos seuraajasi tykkäävät sinusta tyyppinä, paljasta persoonasi.
  4. Keskustele. Livelähetysten suurin etu on se, että ne ovat interaktiivisia, joten käytä sitä hyödyksi. Luo kyselytunti ja kutsu asiakkaasi keskustelemaan. Puhuttele kommentoijia nimellä ja vastaa heille. Luo henkilökohtainen kontakti seuraajiin, sillä parhaimmassa tapauksessa livevideo on toiseksi paras vaihtoehto kasvokkaisen kontaktin jälkeen.

Jos video kiinnostaa, lue edellisestä blogipostauksestani muidenkin videotrendien plussat ja miinukset.