Mitä ajattelemme

E> on vuoden ammatti- ja järjestömedia

Kirjoittanut Vieraskynä - Jenni Junkala | 23.3.2020

Toimihenkilöliitto ERTOn E> valittiin vuoden 2019 ammatti- ja järjestömediaksi Editkilpailussa. E> kilpaili vuoden aikakausmedioiden sarjassa, jossa palkitaan ammattitaidolla ja laadukkaasti toteutettuja ja kohderyhmiä puhuttelevia medioita. Editkilpailu on Aikakausmedian järjestämä vuotuinen kilpailu. Vuoden ammatti- ja järjestömedian valitsee asiantuntijatuomaristo.

“E> nostaa mielikuvaa liitosta kaikillta kanavilla. Printtilehden vaihtosivujen ansiosta kuusi ERTOn jäsenyhdistystä saavat hyvin kohdistettua viestintää. Lehden raikas ulkoasu tukee uudistettua brändiä. Instagram-tili, Story-julkaisut sekä vaikuttajavideot puhuttelevat erityisesti nuorempaa kohderyhmää”, tuomaristo perustelee valintaansa. 

E> uudistui vuoden 2018 alussa. Kubo uudisti ERTOn yritysilmeen ja mediakonseptin ja vastaa  E>-lehdestä yhdessä ERTOn kanssa. E>-mediakonseptiin kuuluu neljä kertaa vuodessa jäsenille ilmestyvä printtilehti, monimediallinen verkkomedia ja sosiaalisen median tilit. 

ERTOn viestintäpäällikön ja E>:n päätoimittajan Kaisa Majavan mukaan E>:n voitto on tunnustus siitä, että ERTO on onnistunut tavoitteissaan.

“Keskusjärjestö STTK:n tuoreen tutkimuksen mukaan liittoihin kuulumattomat näkevät ammattiliitot poliittisina, miehisinä ja vaikutusvaltaisina. Toisaalta taas uudenaikaisuus, ennakkoluulottomuus ja avoimuus nähdään liitoille kaukaisina ominaisuuksina. Meille on tärkeää murentaa ja uudistaa tämä mielikuva ja  E> on yksi keino siihen”, hän sanoo.

Majavan mukaan ERTOssa uskotaan vahvasti printtilehteen, joka on myös jäsenetu.

“Olemme saaneet lehdestä pelkästään positiivista palautetta. Nytkin tapaamani jäsen huikkasi, että juuri ilmestynyt vuoden ensimmäinen lehti oli mahtava.”

Sometilit ovat ikkuna ammattiliittoon

ERTOn mediakonseptiin kuuluu myös sosiaalisen median tilit, jotka ovat Majavan mukaan ikkuna ERTOn toimintaan.

“Lehti jaetaan jäsenille, mutta sosiaalisen mediat tilit ovat avoimia myös ei-jäsenille. Meille on tärkeää, että brändimme näkyy niissä ja on yhtenäinen kaikissa kanavissa. Haluamme, että somekanaviemme sisällöt kiinnostavat kaikkia, ei pelkästään jäseniä.“

ERTOn somea tehdään suunnitelmallisesti. Esimerkiksi Instagram-tili @ertoefekti tarjoaa työelämän tiedonmuruja, tietoa liittotoiminnasta ja apua stressaaviin muutostilanteisiin kenelle tahansa työelämästä kiinnostuneelle.

Kubo on asiakkaan tiimin jatke

E>-printtilehti ja Instagram-tili syntyvät Kubolla tiiviissä tiimissä. Kaisa Majava tiivistää tiimin kanssa työskentelyä “huippu kivaksi”. 

“Kubon kanssa on loistava tehdä töitä, koska he ovat ammattimaisia ja proaktiivisia. E> ei työllistä meitä paljoakaan. Se on oikeastaan edellytyskin. Kumppanin pitää siis olla osaava ja meidän pitää pystyä luottamaan heihin.”

Majava vastaa siitä, että lehti on strategisten linjausten mukainen ja sen teemat ERTOn mukaiset. 

“Haluan kiittää Kuboa myös siitä, että olette ajassa kiinni. Osaatte sparrata meitä muutenkin kuin lehden kanssa. Olette kuin tiimimme jatke.”

ERTOn E> on palkittiin uudistuksen jälkeen myös vuoden 2018 parhaana kansainvälisessä Folio Awards -kilpailussa. Seuraa ERTOa Instagramissa: @ertoefekti.