Toimihenkilöliitto ERTO

Yritysilmeen ja mediakonseptin uudistaminen perustuu aitoon asiakasymmärrykseen

Uudistimme Toimihenkilöliitto ERTOn yritysilmeen ja mediakonseptin muista ammattijärjestöistä erottuvaksi ja paremmin myös nuoria puhuttelevaksi. Samalla pölytimme ERTOn verkkosivuja osittain uuteen uskoon. Uuteen E>-mediakonseptiin kuuluu neljä kertaa vuodessa ilmestyvä printtilehti, monimediallinen verkkomedia ja Instagram-tili.

“Pidän siitä, miten proaktiivisesti Kubo toimii ja pitää kaikki langat käsissä. ERTOn strategia ja ydintarkoitus on sisäistetty hyvin. En keksi, miten lehden, verkon ja Instan tuotanto voisi toimia paremmin. Tämä on ulkoistusta parhaimmillaan ja helppoa meille”, ERTOn viestintäpäällikkö Kaisa Majava sanoo.

Asiakasymmärrys

Hyvien sisältöjen takaa löytyy aito asiakasymmärrys. Jotta tiesimme, mistä asioista meidän oletetaan puhuvan kaikissa ERTOn uuden mediakonseptin sisällöissä, teetimme uudistuksen pohjalle tutkimuksen. Kysyimme ERTOn potentiaalisilta jäseniltä, mitä he oikeasti miettivät työelämästä, ammattiliitoista ja ERTOsta. Mihin työelämän kysymyksiin he kaipaisivat vastauksia? Uudistus ei siis perustunut mutu-tietoon, vaan asiakasymmärrykseen.

 

 

Design

Uudistuksessa koko yritysilme jäsenlehdestä liittymislomakkeisiin ja verkkosivuun raikastettiin. Kaikki paitsi logo muuttuivat. Uudesta graafisesta ohjeistuksesta tehtiin aktiivinen ja nuorekas, jotta se puhuttelisi myös nuoria. Nyt ERTO ravistelee käsitystä vanhanaikaisista ammattiliitoista. Visuaalisen uudistuksen myötä ERTOn brändi on eheä kokonaisuus, sillä innostavat sloganit, lennokas tussifontti ja aktiiviset värit näkyvät kaikkialla.

Sisällöt

ERTOn mediakonseptin uudistuksessa veimme jäsenlehteä yleisaikakauslehdestä kohti ammattiliiton jäsenlehteä. Teimme lehteen tilaa tärkeille asioille, joista ammattiliittojen pitäisi tällä hetkellä puhua.

Verkkosisällöissä olemme huomioineet nimenomaan verkossa liikkuvien ERTOn jäsenten ja potentiaalisten jäsenten tarpeet.  Jokaisessa jutussa pyrimme vastaamaan kohderyhmämme kysymyksiin.

Eikä uudistaminen loppunut verkon suhteen pelkkiin sisältöihin, vaan verkkosivustoa pölytettiin samalla uuteen uskoon uudistamalla ja luomalla verkkomedialle oma osio. Varmistimme, että sisällöt pääsevät sivuilla esille ja ERTOn ja sen jäsenyhdistyksien toiminta on esitetty selkeästi ja ymmärrettävästi.

Instagramissa teemme sisältöjä kuvista videoihin rohkeasti sosiaalisen median uusia tuulia ja työkaluja haistellen. Toisaalta taas tarkkailemme, mikä analytiikan mukaan kiinnostaa kohderyhmäämme.

Hyvät sisällöt syntyvät nöyrtymällä sille, että konsepti ei ole koskaan valmis. Jokainen lehden numero siis kehittyy, kun saamme palautetta. Myös verkkosisällöissä rohkaistaan palautteenantoon, ja Instagramissa sisältökonsepteja uusitaan jatkuvasti analytiikan avulla. Sisältöjen luominen onkin jatkuvaa uudistamista mittareiden, saadun palautteen ja kohderyhmän aktiivisen kuuntelemisen avulla.

Tutustu ERTOn verkkosisältöihin ja Instagramiin.