Matti Lintulahti

Sosiaalinen media on lontoolaisen Toni Hopposen, sosiaalisen median aggregointipalvelun Flockerin perustajan, mukaan muuttanut sitä, miten asiakkaiden kanssa ollaan vuorovaikutuksessa: Asiakkaat ovat sosiaalisen median jo sosiaalisen median palveluissa ja tuottavat yli 1,5 miljardia postausta päivässä. Varsinkin 18-34-vuotiaat kuluttavat runsaasti aikaa sosiaalisen median palveluissa.
Kokemustensa perusteella Toni Hopponen antoi Kubon tällä viikolla järjestämässä Content Marketing Forumissa Helsingissä 4 vinkkiä miten napata asiakkaat mukaan sisältömarkkinointiin ja onnistua social-first -julkaisemisessa.
1. Luo kuhunkin sosiaalisen median kanavaan räätälöityä sisältöä yhdessä työntekijöiden, yhteistyökumppanien ja asiakkaiden kanssa. Esimerkiksi Yle Kioski tuottaa samasta asiasta erilaiset videot Facebookiin ja Youtubeen. Kaikkea ei tarvitse tehdä yksin. Sisällöt kannattaa suunnitella ja tuottaa yhdessä asiakkaiden kanssa ja asiakkaiden lähtökohdista käsin eikä yrityksen lähtökohdista käsin.
2. Kerää eri sosiaalisen median kanavissa julkaistut sisällöt automaattisesti yhteen paikkaan, kotipesään. Se toimii datapankkina, johon kerättyjä sisältöjä voi hyödyntää monin eri tavoin myös tulevaisuudessa. Lisäksi analytiikka ja sisältö saadaan omaan haltuun sosiaalisen median palveluista, joiden toimintalogiikka ja algoritmit voivat vaihtua yhdessä yössä.
3. Tunnista aktiivisimmat ja vaikutusvaltaisimmat osallistujat sosiaalisen median kanavissa ja kampanjoissa. Oman yrityksen ja sisältöjen näkyvyyttä voi kasvattaa henkilöbrändien ja targetoidun mainonnan avulla.
4. Palkitse aktiivisimpia osallistuji ja tee heistä sankareita. Analysoi tulokset, kehitä toimintaa ja aloita uudestaan kohdasta yksi.
Content Marketing Forum on Kubon järjestämä kansainvälinen seminaari, joka yhdistää brändäyksen, tarinankerronnan ja sisältömarkkinoinnin tulevaisuuden markkinoinniksi.