Hanna Kangasniemi

Jos haluaa uskollisen asiakkaan, kannattaa palvella hyvin. Se mikä toimii kivijalkakaupassa, toimii myös verkossa. Lue, miten sitoutat asiakkaasi sisällöillä.
Asiakassuhde alkaa jo paljon ennen kuin asiakas on ostanut tuotteen. Sisältö sisällöltä, teko teolta, fiilis fiilikseltä. Hyvät jutut kumuloituvat ja niihin kannattaa satsata. Esimerkiksi oma suhteeni Tikkurilan maaleihin rakentui hyvien sisältöjen kautta ennen kuin olin sivellyt seinille ensimmäistäkään vetoa sitä ihanaa lemmikinsinistä maalia.
Näin se kävi.

Vakuuttavat sisällöt koukuttavat

Olin aikoinaan aloittelemassa maalausurakkaa kotona ja halusin valita varmasti oikeat maalit. Piti selvittää, mikä maali sopii millekin alustalle ja millaiset pohjatyöt pitää tehdä. Myös maalien pestävyys ja muut ominaisuudet kiinnostivat. Apua verkosta etsittyäni päädyin Tikkurilan sivustolle.
Kun en etsinyt verkosta yleistietoa maalaamisesta, kipaisin kivijalkakauppaan hakemaan oppaita värien valintaan ja maalaustekniikoihin.
Olin tyypillisessä ideointi- ja vertailuvaiheessa asiakkaana. Koska maalifirman sivusto ja oppaat tarjosivat parhaat pohjatiedot asiantuntevilla sisällöillään, sävyvertailuissa keskityin vähitellen vain heidän maaleihinsa.

Vertailuvaiheesta ostamiseen

Hyvät sisällöt olivat siivittäneet minut ideoinnista ja vertailusta ostovaiheeseen ja pian myös käyttövaiheeseen. Tiesin sopivat maalit joka tarkoitukseen ja mielessä oli kirkkaana, mitä pohjatöitä ja -maaleja tarvitaan millekin pinnalle. Oli osaava olo.
Kului vuosia ja taas oli uusi koti ja uudet maalaushommat. Tällä kertaa en edes vaivautunut miettimään muita maaleja, vaan nappasin heti lempisävyni ja -maalini tutusta valikoimasta. Säästin paljon aikaa, kun en tarvinnut enää perehtymistä ja tiesin, mistä lisätietokin löytyisi.
Nyt minusta on tullut sitoutunut asiakas, etteipä suorastaan asiakaslähettiläs. Eikä minulla siis ole mitään tekemistä kyseisen yrityksen sisältöjen kanssa, vaikka niitä olisi ollut ollut ilo olla tuottamassa.

Näin sitoutat sisällöillä

  • Tunne kohderyhmäsi. Tee taustatyöt huolella. Mitä asiakkaasi toivovat, mistä he ovat kiinnostuneita, mikä heitä pelottaa, mikä ilahduttaa? Luo asiakaspersoonat, joille teet sisältöjä.
  • Tunne kilpailijasi. Mitä alalla tehdään, mistä pöhistään meillä ja maailmalla. Mitkä ovat seuraavat trendit, mitä hiljaisia signaaleja on ilmassa?
  • Älä myy tuotteita, tarjoa palvelua. Älä tee sisältöjä tuote edellä. Auta mieluummin asiakasta ymmärtämään, millä perusteella valinnat kannattaa tehdä, miten asiakkaasi onnistuu parhaiten tavoitteissaan. Kerro asioita, joista asiakas eniten haluaa tietoa.
  • Suunnittele sisällöt huolella. Sisältöjen pitää olla myös muodoltaan sellaisia, että ne ovat mieluisia asiakkaalle ja sopivat asiasta kertomiseen. Tee videoita, jos niiden avulla on helpointa kertoa asiasta ja se on asiakkaallesi luonteva formaatti. Tee asiakaslehti, jos asiakkaasi tutustuvat aiheeseen mieluiten printin ääressä. Sisällöille kannattaa miettiä myös tavoite: mitä asiakkaan halutaan tekevän, kun hän on lukenut tai katsonut sisällön.
  • Osallista asiakkaasi aiheiden suunnitteluun. Kysele, seuraa, juttele ja havainnoi. Ole kuulolla. Tee tutkimuksia, jos siihen on mahdollisuus.
  • Tuota laadukasta sisältöä. Vain hyvällä kielellä ja mietityllä rakenteella kirjoitetut jutut ovat uskottavia.
  • Valitse oikeat jakelukanavat sisällöille. Yrityksen omat nettisivut tai printtituotteet ovat usein hyvä paikka julkaista sisältöjä. Sisältöjä ei kuitenkaan ole olemassa ilman yleisöä. Siksi sisällöille pitää olla aina suunniteltu myös jakelukanavat. Niiden pitää olla sellaisia, missä asiakas liikkuu ja viihtyy.
  • Muista tulosten mittaaminen. Hyvätkään sisällöt eivät toimi, jos ne eivät tuota tulosta. Rakenna siis sisältöstrategia, jossa sisällöille on asetettu tavoitteet ja mietitty, miten niitä mitataan. Näin varmistat, että teet oikeanlaisia sisältöjä, jotka tuottavat toivottua tulosta.