Jarmo Hovinen

 
Helppous on houkuttelevaa. On helppo maksaa esimerkiksi Facebookille kanavista, jonka avulla tavoittaa asiakkaansa. Näinkin liiketoiminnan voi saada lentoon, mutta riskit ovat suuret.
Jos yritys keskittyy vain yhteen some-kanavaan, pahimmillaan se voi menettää yhdessä yössä 90 prosenttia myynnistään. Suomalainen HempRefine kertoi äskettäin näin:
“Koimme pahan iskun viime syksynä, kun Facebook yllättäen poisti meiltä mahdollisuuden mainostaa: myynti tippui yhdessä yössä 90 %. Olimme rakentaneet markkinoinnin vain ja ainoastaan fb:n varaan, eikä korjaaville toimille ole ollut riittävästi aikaa ja resursseja. Yhden markkinointikanavan varaan hirttäytyminen oli virhe.”
Moni asiantuntija varoittaakin tästä. Esimerkiksi amerikkalainen sisältömarkkinointiguru Joe Pulizzi kehottaa yrityksiä etsimään yleisönsä pääasiassa omia kanavia ja alustoja pitkin some-kanavien sijaan. ”Somessa et omista kanavaa tai hallitse sen sääntöjä. Kanavien omistajat päättävät siitä, miten ja kenelle sisältösi somessa näkyvät.”
Ja kanavien omistajat voivat muuttaa sääntöjä yhdessä yössä niin paljon, että yhden kanavan varaan laadittu liiketoiminta sakkaa pahasti.
Miten yritysten sitten kannattaa valita kanavansa?

Keskity yhteen asiaan ja tee se mahdollisimman hyvin

Suuresti arvostamani Joe Pulizzin tärkeimmät ohjeet yrityksille kiteytyvät kolmeen asiaan: yksinkertaista, keskity yhteen asiaan ja tee se mahdollisimman hyvin.
Sisältömarkkinoinnissa menestyminen edellyttää ensisijaisesti oikean kohdeyleisön löytämistä. Pulizzin sanoin: ”Jos et pysty tarjoamaan asiakkaillesi sellaista, jota he eivät muualta saa, he eivät ole sinusta kiinnostuneita”.
Sisällöt eivät ole mitään muuta kuin reitti yleisön luokse. Pulizzin tärkein kysymys sisältömarkkinointia harkitsevalle yritykselle on: ”Haluatko tehdä sisältömarkkinointia vai pelkkiä sisältöjä?”.

Uutiskirje on usein markkinoinnin arvokkain omaisuus

Siksi uutiskirje on Pulizzin mukaan paras tapa löytää omia yleisöjä. Hänen kokemuksensa mukaan uutiskirjeiden tilaajat ovat paitsi kiinnostuneempia yrityksestä myös todennäköisemmin parempia asiakkaita kuin muut. Uutiskirjeen avulla yritys voi nimittäin saada rakennettua pysyvän ja jatkuvan luottamussuhteen. Yhtä kanavaa on myös huomattavasti helpompi hallita kuin somekanavien koko kirjoa.
”Jos kommunikoit yleisösi kanssa 13:ssa eri kanavassa, se on luultavasti liikaa”, sanoo Pulizzi ja olen samaa mieltä.
Pulizzi kehottaa yrityksiä perustelemaan jokaisen kanavavalinnan sen mukaan, mitä lisäarvoa se tuo liiketoiminnalle. ”Facebook on loistava työkalu maksettuun mainontaan, mutta orgaanisen näkyvyyden saavuttaminen siellä on hyvin vaikeaa, sillä yrityksen tekemät julkaisut näkyvät vain alle prosentille yrityksen Facebook-seuraajista.”

Mittaa yleisön laatua ja satsaa sisältöön

Pulizzi kehottaa seuraamaan yleisön kehitystä jatkuvasti mittareilla, jotka kertovat yleisön laadusta, ei yleisön määrästä. Näin Pulizzi kertoi käydessään Suomessa vieraanamme: ”Mieti eroja uutiskirjeen tilaajien ja ei-tilaajien välillä. Tutki asiakasrekisteriäsi ja tilaajarekisteriäsi. Miten ne eroavat toisistaan? Näkyykö uutiskirjeen lukeminen asiakkaiden sitoutumisessa yritykseesi? Ostavatko he enemmän? Antavatko he enemmän palautetta?”.
Paras tapa Pulizzin mukaan kasvattaa ja sitouttaa yleisöä on satsata laadukkaaseen sisältöön, joka puhuttelee yrityksen haluttua kohderyhmää. Jokaisen uutiskirjeen pitäisi saada lukija haluamaan lisää.
”Aloita yhdestä kohderyhmästä ja yhdestä näkökulmasta. Älä tee montaa asiaa samaan aikaan vaan tee yksi asia hyvin.”
Haluatko kuulla lisää toimivasta tuloksia tuovasta sisältömarkkinoinnista. Ota yhteyttä: jarmo.hovinen@kubo.fi