Matti Lintulahti

Kymmenen vuotta sitten, kun perustin oman blogini, bloggaamisen suosio oli juuri alkanut kasvaa: blogilistalla olevien blogien määrä kasvoi kiihtyvästi ja Ilta-Sanomat julkaisi ensimmäisen ison blogijutun.
Nykyisin suositut lifestyle-bloggaajat löysivät blogit vähän myöhemmin ja voivat tänään parhaimmillaan tienata jopa 6000 euroa kuukaudessa. Mahtavaa, että bloggaamisesta on tullut osalle suomalaisistakin ammatti.
Bloggaamisella voi kuitenkin ansaita monella muullakin tavalla. Itse olen bloggaamisen avulla kymmenen vuoden aikana:

  1. Tutustunut uusiin ihmiseen ja asiantuntijoihin, ja sitä kautta rakentanut laajan asiantuntevan ammatillisen verkoston.
  2. Oppinut paljon uutta. Bloggaaminen on ollut kuin MBA-tutkinto.
  3. Saanut soittoja headhunttereilta ja aikoinaan uuden työpaikan.
  4. Ja kaikkein tärkeimpänä. Perustanut oman yrityksen yhdessä kahden muun ammattilaisen kanssa.

Puolitoistavuotta sitten perustimme suunnittelutoimisto Kubon – minä, Jarmo Hovinen ja Markus Frey.  Olemme tänä aikana kertoneet yrityksemme blogissa näkemyksiä ja vinkkejä maailmalta ja Suomesta.
Kerromme, miten yritykset parantavat liiketoimintaansa ja kommunikaatiotaan tarinankerronnan ja sisältöjen keinoin. Kerromme hyvin konkreettisia vinkkejä miten tehdä asioita toisin ja paremmin. Välillä kerromme trendeistä, tutkimuksista ja siitä miten jokin tietty yritys toimii. Kerromme myös siitä, miksi me olemme olemassa asiakkaitamme varten, ja kerromme itsellemme tärkeistä asioista ja tempauksista.
Emme huuda blogissamme ostamaan palveluitamme vaan kerromme asioita, jotka oikeasti hyödyttävät ja auttavat yrittäjiä, markkinoijia ja viestijöitä omassa työssään. Teemme itse niin kuin neuvomme ja opastamme asiakkaitamme tekemään. Jaamme asiantuntemustamme ilmaiseksi. Ja olemme iloisia jokaisesta lukijasta ja jokaisesta palautteesta, jonka saamme.
Mikä on blogimme arvo meille? Kysymys jota kysytään. Olemme saaneet blogimme kautta erittäin hyviä liidejä, joista on syntynyt uusia asiakkuuksia. Varovaisestikin arvioiden viime vuonna asiakkaistamme ja liikevaihdostamme tuli sisältömarkkinoinnin keinoin ainakin noin 100 000 euroa. Ei hullumpi saavutus uudelle puolitoistavuotiaalle yritykselle.
Väitän, että jokainen asiantuntijayritys voi ansaita bloggaamisen keinoin kuusinumeroisen summan vuodessa. Koska olemme tehneet sen itse.