Minna Ristolainen

Social Commerce -termillä tarkoitetaan sosiaalisen median ekosysteemin hyödyntämistä kaupallisesta näkökulmasta osana asiakkaan ostopolkua. Varsinainen ostos voi tapahtua joko verkkokaupassa tai fyysisessä kivijalkamyymälässä, jolloin somen rooli on ennen kaikkea inspiroida asiakasta ja auttaa löytämään tuote tai palvelu.

Yhä suurempi osa kuluttajista käyttää somea inspiraatiokanavana miettiessään mitä ostaa tai tehdä seuraavaksi. Verkkomaksupalveluja tarjoavan Paytrailin Verkkokauppa Suomessa 2020 -tutkimuksessa kävi ilmi, että 73 prosenttia suomalaisista on ostanut verkosta viimeisen 28 päivän aikana. Postin suuren verkkokauppatutkimuksen 2020 mukaan korona on lisännyt verkosta ostamista ja sosiaalinen media on yksi tärkeimmistä verkko-ostajan tiedonlähteistä.  Brändien kannalta onkin tärkeää olla läsnä kohderyhmille relevanteissa somekanavissa sekä kiinnostuksen herättävillä että toimintaan ohjaavilla sisällöillä. 

Käyttäjien kiinnostusta tuotetta tai palvelua kohtaan voivat herättää esimerkiksi someen suunnitellut lyhyet videot tai vaikuttajayhteistyösisällöt. Taktisemmat viestit, joiden tarkoituksena on saada asiakas siirtymään esimerkiksi verkkokauppaan ostoksille, sisältävät usein tarkempaa tietoa kuten tuotevaihtoehto- tai hintatietoja. 

Somekanavista muun muassa Facebook, Instagram, Pinterest ja Snapchat sisältävät teknisiä ratkaisuja esimerkiksi verkkokaupan tuoteluettelon hyödyntämiseen osana markkinointia. Käytännössä tuoteluettelot ovat syötteitä, jotka sisältävät kaikki verkkokaupan tuotekohtaiset tiedot kuten hinnan, värin ja saatavuuden. Näitä tuotetietoja on mahdollista tagata eli linkittää suoraan somesisältöihin ja näyttää kuluttajille esimerkiksi kuvassa olevien tuotteiden hintatietoja.

Useimmat somekanavat mahdollistavat myös uudelleenmarkkinoinnin käyttäjille verkkosivustolle asennettavien seurantapikselien avulla. Kun somekanavan evästeperusteinen pikseli tallentaa verkkosivustokävijän, hänelle voidaan jatkossa näyttää samassa kanavassa mainontaa esimerkiksi juuri niistä tuotteista, joita hän on aiemmin katsellut sivustolla.

Oman yrityksen Social Commerce -valmiuksia voi lähteä miettimään esimerkiksi näiden kysymysten avulla:

  1. Onko brändisi aktiivisesti esillä niissä somekanavissa, joissa asiakkaatkin ovat?
  2. Ovatko somekanavien tavoitteet, roolit ja sisällöt mietitty myös ostopolun näkökulmasta?
  3. Onko sisältö räätälöity ostopolun eri vaiheisiin ja kohdennetaanko sisältöjä esimerkiksi mainonnan avulla ostopolun eri vaiheissa oleville kuluttajille?
  4. Hyödynnetäänkö eri somekanavien teknisiä ratkaisuja (esimerkiksi tuotesyötteet, tuotetagaykset, seurantapikselit)?
  5. Hyödynnetäänkö omaa dataa asiakkaista esimerkiksi luomalla uudelleenmarkkinointilistoja tai käyttämällä CRM-dataa suunnittelussa?
  6. Seurataanko sometekemistä systemaattisesti myös myynnillisillä mittareilla?

Haluatko kuulla lisää Social Commercen mahdollisuuksista? Autamme mielellämme alkuun pääsemisessä, olethan yhteydessä!