Matti Lintulahti

“Nokkela ja hyväsydäminen Kubo elättää itsensä kertoilemalla tarinoita pienen rannikkokaupunkinsa asukkaille…” Näin alkaa tänään Suomen ensi-iltaan tulleen elokuvan Kubo ja samuraiseikkailu (Kubo and the Two Strings) esittelyteksti. Koska firmamme nimi ja Kubo ja elätämme itsemme tuottamalla tarinoita yrityksille tässä kauniissa rannikkokaupungissa, ryntäsimme koko Kubon voimin leffan ensi-iltapäivänä innoissamme katsomaan, millainen tarinankertoja animaation kaimamme oikein on. Emmekä pettyneet.
Leffa on rakennettu taitavasti klassisen sankarin matkan kaavan mukaan. Sankari tempaistaan väkisin tavallisesta elämästä vaaralliselle matkalle, jossa epätodennäköisten uusien kumppanien avulla pitää ratkaista arvoituksia, etsiä maagisia esineitä ja lopulta voittaa paha vihollinen, myös omassa itsessään.
Paitsi että Kubo-leffa tempaa mukaansa ja on nautittavaa viihdettä, niin se on myös meille tarinankerronnan ammattilaisille erinomainen esimerkki, että kun käsikirjoittaa tarinan sankarin matkan kaavalla ja toteuttaa sen laadukkaasti, syntyy mainio lopputulos.
Ei ihme, että kriitikot ovat ylistäneet elokuvaa ja esimerkiksi Rolling Stone -lehden elokuva-arvio kuvasi Kuboa tämän vuoden ensimmäiseksi animaatioiden mestariteokseksi.
Sankarin kaavasta (joka löytyy alla olevasta esityksestä sivulta 9) voi ottaa mallia myös yritysten tarinankerrontaan. Helppoa se ei ole ja vaatii uskallusta, aivan kuten Kubon tarinassa: “Magic was never meant to be easy”.