Markus Frey

Kun vanhat markkinointiviestinnän keinot eivät toimi, kun kuluttajan käytös muuttuu ja sitä kautta koko ostoprosessi menee uusiksi, jokaisen markkinointiviestinnän ammattilaisen on syytä tarkistaa myös viestin visuaaliseen muotoon liittyviä käytäntöjä. Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, jotta viestimme tavoittaa asiakkaan?

Teknologinen kehitys on johtanut siihen, että yhä useampi viesti luetaan myös pieniltä näytöiltä. Pieni ruutu pakottaa tekemään valintoja. Suunnittelijan täytyy ymmärtää mikä toimii pienessä koossa, tai arkisemmin: mitä ruudulle ylipäätään mahtuu.

Höpöttämisen aika on ohi

Pienen tilan rajoitukset ohjaavat visuaalista suunnittelua hyvään suuntaan. Höpöttämisen aika on ohi. Viestin kristallinkirkkaaksi hiominen on työläs ja aikaa vievä prosessi, mutta onnistuneesta kiteytyksestä voidaan todeta kuten eräs urheiluselostaja aikanaan: “Se on siinä!”

Selkeä viesti lisää asiakkaan ymmärrystä maailmasta ja on siksi arvokas. Tällainen viesti myös jaetaan helposti, sillä haluamme auttaa myös muita ymmärtämään.

Viestin muotoilusta käyttökokemuksen muotoiluun

Toinen muutos markkinointiviestien muotoilussa on se, että yhä useampi projekti ei ole enää puhtaasti kuvaan, muotoihin, väreihin ja typografiaan liittyvien ratkaisujen hakemista. Suunnittelija muotoilee yhä useammin pinnan sijaan käyttökokemusta, joka syntyy, kun kuluttaja käyttää viestiämme, toisin sanoen sivelee iPadiaan, räplää älypuhelintaan, koskee tuotteeseen tai juttelee myyjän kanssa.

Käyttökokemuksen muotoilu johtaa integraatioon, jossa visuaalisuus ei ole itsetarkoitus vaan tukitoimi, jolla varmistetaan viestin läpimeno asiakkaalle. Käytännössä tämä tarkoittaa myös sitä, että visuaalista ilmaisua suitsitaan teknisten rajoitteiden takia. Suunnittelijasta tämä voi tuntua ärsyttävältä, mutta asian voi nähdä toisin.

Loputon vaihtoehtojen mahdollisuus itse asiassa häiritsee luomisprosessiamme, sillä harhaudumme polulta, kadotamme punaisen langan ja hukkaamme alkuperäisen idean. Raja-aidat ruokkivat luovuutta, sillä silloin keskitymme olennaiseen.

Liike on uusi musta

Kolmas selkeästi havaittava muutos markkinointiviestinnässä on se, että liike on uusi musta. Laukuissamme ja taskuissamme olevilla vempeleillä kuka tahansa meistä muuttuu Coppolaksi tai Tarantinoksi. Leikkaa kuvaamaasi video, valitse sopiva musiikki ja tehosteet ja jaa valmis filmi verkossa. Helppoa ja yksinkertaista.

Veikkaan, että kun olemme selvinneet alkuhuumasta ja ensimmäisistä haparoivista askelista tulemme näkemään todella koskettavia ja voimakkaita emootioita herättäviä pienoisleffoja, jotka eivät jätä kuluttajaa kylmäksi.

Lopulta kuitenkin ymmärrämme, että elokuvakerrontakaan ei ole ratkaisu yrityksemme ongelmiin vaan se, että valitsemme viestille kanavan, joka palvelee yrityksen strategiaa parhaiten.

Kun valinta on tehty, riittää, että kysymme itseltämme kaksi kysymystä:

  1. Kuinka yksinkertainen viestimme VOI olla?
  2. Kuinka monimutkainen viestimme TULEE olla?

Jos viestimme on liian yksinkertainen, lopputulos voi olla naiivi tai jotain oleellista jää sanomatta. Jos taas viestimme on liian monimutkainen tai niitä on liikaa, asia hukkuu hälinään. Näiden ääripäiden väliin jäävä alue on se, jossa onnistumme viestinnässämme, kunhan vain osaamme vastata kysymyksiin oikein.