Jarmo Hovinen

Kuusi vuotta sitten näihin aikoihin keskustelin monen markkinointiviestinnän alalla toimivan kanssa siitä, voisiko nykyisen Kubon kaltainen sisältöihin ja designiin keskittynyt yrityksemme oikeasti toimia. Asiat konkretisoituvat, kun löysimme Matin ja Markuksen kanssa toisemme.

Kesällä 2013 käytyjen keskusteluiden ja työpajojen  jälkeen olimme omasta mielestämme valmiit. Ilman asiakkaita tosin. Meillä ei ollut mitään muuta kuin usko omaan osaamisemme ja suhteellisen selkeä näkemys siitä, mitä tulemme yhdessä tekemään ja mitä suomalaiset yritykset oikeasti tarvitsevat menestyäkseen.

Jaettu valta, vastuu ja vapaus toimivat

Aika on mennyt kuin siivillä, kuusi vuotta yhdessä hujauksessa innostavien ja vaativien asiakkaiden ja oman tiimin kanssa. Tänä vuonna meitä on 12 hienoa kubolaista. 

Parisen viikkoa sitten luin LinkedIn-feedistäni, kuinka meidän Anna kirjoitti:

“Headhunter otti eilen yhteyttä. Ei mitään vikaa haussa olevassa paikassa, mutta tällä hetkellä saisi olla aikamoinen tarjous, että lähtisin yhtään mihinkään. Aika tasan vuosi takana Kubon porukassa ja edelleen on joka päivä ihan älyttömän kiva tulla töihin. Siitä on vaikea pistää paremmaksi, varsinkin kun tiedän että pikkulapsiperheen arjen ja haastavan työn yhdistäminen sujuu harvassa paikassa yhtä joustavasti. Varmaan sellaisiakin paikkoja on, joille olisi vain “pakko” sanoa kyllä. Mutta juuri nyt en keksi yhtään :D”

Kyllä,  olen aivan helvetin ylpeä siitä, että me yhdessä olemme saaneet aikaan jotain sellaista uniikkia omaisuutta, jota ei rahalla saa ja jota ei voi kopioida. Uskon, että moni muukin meillä ajattelee juuri samoin. 

Matala, ketterä organisaatio, jossa jokaisella on valtaa, vastuuta ja vapautta  omasta tekemisestään. Tämä malli toimii meillä. Kun menestymme yhdessä, niin kaikki hyötyvät siitä. Lisäksi hyvää jaetaan vuosittain meitä enemmän tarvitseville – kuten esimerkiksi varattomille lapsiperheille. Olemme yhdessä päättäneet jakaa  vuosittain osan tuloksestamme erilaisiin hyväntekeväisyysprojekteihin. Laitamme myös itsemme peliin valitsemissamme hankkeissa.

Välittäminen luo onnistumisia

Kaikki tämä juontaa kubolaisten arvoista. Yksi tärkeimmistä niistä on We Care – Välittäminen, jonka olemme kuvanneet näin:

Meillä on tiivis, perhekeskeinen työyhteisö, joka aidosti välittää, eikä jätä ketään yksin. Onnistumiset syntyvät aidosta toisten välittämisestä. Asiakas maksaa meidän palkkamme, hän oikeuttaa meidän olemassaolomme, hän on meille tärkein. 

Kun kaikki tekeminen on aidosti välittämistä, niin se näkyy asiakkaiden kommenteissa: 

“Pidän siitä, miten proaktiivisesti Kubo toimii ja pitää kaikki langat käsissä, strategia ja ydintarkoitus on sisäistetty hyvin. En keksi, miten lehden, verkon ja somen tuotanto voisi toimia paremmin. Tämä on ulkoistusta parhaimmillaan ja helppoa meille.” 

Tai lyhyemmin:

“Kiitos, kun olette olemassa.”

Toki välittämisen lisäksi onnistuminen vaatii mm. molemminpuolista avoimuutta, eli puhutaan suoraan, keskustellaan, ratkaistaan ja viedään asioita eteenpäin.

Yhdessä tehty visio kiteyttää ja kuljettaa

Maailma ympärillämme kuitenkin muuttuu koko ajan ja siksi on luotava katse tulevaisuuteen.

Niinpä visioimme yhdessä tulevaa ja sitä, miten maailma viiden vuoden päästä toimintamme kannalta makaa:

Me olemme kyllästyneet selfiehin, dataohjattavuuteen, hengästymiseen, turhiin lupauksiin, mitättömiin sisältöihin, toimimattomiin palveluihin ja hauskoihin kikkoihin. Meidät on löydetty ja profiloitu.  Meihin on kohdistettu entistä enemmän lukemattomia kampanjoita ja sisältöjä. Meistä on tullut palvottuja. Osa meistä on noussut nopeasti aurinkoon ja tipahtanut yhtä nopeasti mustaan kuiluun, mutta kukaan ei heitä muista. 

Maailman kiihtyvä nopeus on saanut aikaan unohduksen eilisestä, jota ei enää ole. Olemme saaneet juuri sen, minkä olemme halunneet:  juurettomuuden. Kaikki ovat lähellä, mutta olemme enemmän yksin kaikkien laitteiden ja täydellisen elämän ympäröimänä. 

Olemme herkistyneet niin monelle viestille ja tarinalle, että silmämme kostuvat enää harvoin. Haluamme lähellemme aitoa toisen ihmisen lämpöä ja tunnetta siitä, että joku välittää aidosti ja pyyteettömästi. Keneen voin luottaa, kuka on oikeasti luotettava, kuka on oikeasti vastuullinen – Konkretia ja konkreettinen oikea tekeminen nostaa päätään.

Mitä tämä tulevaisuuden skenaario vaatii meiltä Kubossa

Olemme ymmärtäneet yhdessä tekemisen merkityksen ja luoneet aitoja virtuaalisia tiimejä, jotka kykenevät tuottamaan ketterästi strategisia ja visuaalisia ratkaisuja asiakkaillemme.

Olemme voimakkaita aidoissa tarinoissa. Osaamme kytkeä yrityksen vision ja mission kiinteäksi osaksi tarinaa, joka rakentaa brändiä ja ylittää tavoitteet. Toteutamme tarinaa konkreettisesti päivittäin asiakkaidemme lukuun.

Olemme kasvattaneet itseämme ja osaamistamme tarinoiden ulkopuolelle asiakkaiden tarpeiden mukana. Olemme verkottuneet yhdessä eri alojen huippuosaajien kanssa. Meitä arvostetaan näkemyksistä, ilmiöistä, tarinoista ja visuaalisuudesta.

Kykenemme luomaan aitoja ja vaikuttavia kohtaamisia, jotka koskettavat ovat ne sitten tapahtumia, videoita, kirjoitettuja juttuja, kuvia tai vaikka kuvituksia.. Taistelemme mitättömyyksiä vastaan osaamisella, huolenpidolla ja huumorilla. Konkretisoimme tekemisemme.

Me kubolaiset funtsaamme, teemme ja ymmärrämme enemmän, aina asiakkaan puolesta, tylsyyttä vastaan.  

Kohti fiksumpaa tekemistä

Emme tulevaisuudessakaan tee kaikkea itse, vaan työllistämme verkostomaisesti mahdollisimman monia muita huippuosaajia: kirjoittajia, kuvaajia, animaattoreita, visualisteja, tutkijoita, analyytikoita, dataosaajia, koodaajia. Jo nyt  työllistämme vuodessa välillisesti yli sata henkilöä eri toteutuksissa ja projekteissa.

Kun asiat tehdään yhdessä, niihin on helppo sitoutua. Yhdessä tekeminen näkyy myös asiakkaille parempana tuloksena.

Kubolaisuus on fiksumpaa tekemistä.