Sisällöt eivät synny tyhjästä – tueksi tarvitaan sujuva prosessi
Näin rakennat tehokkaan sisältökoneiston organisaation omalle sisällöntuotannolle tekoälyn aikakaudella.
Yritykset, organisaatiot ja järjestöt tuottavat jatkuvasti erilaisia sisältöjä. On uutisia, blogeja, somepäivityksiä, oppaita ja asiantuntijajuttuja. Aiheita riittää, innokkaita tekijöitäkin ehkä löytyy. Tekoälykin on jo otettu avuksi. Tuntuuko silti homma takkuavan? Julkaisut jäävät aikomuksen tasolle, aikataulut venyvät ja sisältöjen taso heittelee. Lopulta kukaan ei edes tiedä, miksi jotakin julkaistaan ja kenelle.
Totuus on, että sisällöntuotanto tai sisältöjen vaikuttavuus ei useinkaan kaadu osaamisen puutteeseen, vaan rakenteen ja prosessien puutteeseen. Jos sisällöt eivät toimi, koneisto ei ole kunnossa. Ilman yhteistä suunnitelmaa, tavoitteita ja toimivaa prosessia hyväkin idea hyytyy matkalla. Laatu syntyy suunnitelmallisuudesta, ei satunnaisista oivalluksista tai halusta kertoa jokin mielen päällä oleva asia.
Jokainen yritys ja organisaatio voi rakentaa järjestelmällisen ja tehokkaan sisäisen sisällöntuotannon mallin, joka tuottaa laadukasta, aidosti kiinnostavaa tavoitteellista sisältöä omiin kanaviin — ja vieläpä ajallaan.
Miten tuottaa säännöllistä sisältöä omiin kanaviin?
Se, ettei sisältöä synny toivotusti, johtuu usein aika monesta vastaamatta jääneestä kysymyksestä.
Miksi tekisin muun työni ohessa sisältöjä? Kenelle niitä edes tehdään, lukeeko tai katsooko niitä kukaan? Mitä niillä sisällöillä ylipäätään tavoitellaan? Ja jos nyt sitten yhden teen, mitä siinä pitäisi käsitellä, kuinka pitkä sen pitäisi olla ja onko jotain rakennetoiveita. Tekisinkö bloggauksen tekoälyä hödyntäen? Hmm.. ja onko muuten vaara, että sanon jotain, jota ei saisi sanoa? Kiirettäkin on, että milloin tämän pitäisi olla valmis?
Kysymykset paljastavat, mitä tarvitaan, jotta talon oma sisällöntuotanto saadaan vauhtiin: sisältöstrategia, sisältösuunnitelma, sisältöjen konseptointi sekä toimitusprosessi, josta selviää vastuut, vaiheet ja aikataulut.
Mitä sisällöntuotannolla tavoitellaan?
Sisältöstrategiaa varten tarvitaan johdolta selkeät tavoitteet, mitä sisällöillä halutaan saada aikaiseksi. Onko se brändin tunnetuksi tekemistä, brändiin sitouttamista, luottamuksen kasvattamista, työnantajamielikuva, myynnin lisäämistä, tiedon jakamista tietylle kohderyhmälle vai mitä.
Koska mahdollisuuksia on niin monia, sisältöjä ei kannata edes alkaa tehdä, jos tavoitteet eivät ole kaikille selvät. Ilman tavoitteita myös onnistumisten mittaaminen on liki mahdotonta.
Jos kohderyhmätkin ovat vähän hyhmäisiä, ne kaipaavat kirkastamista. Hyvässä sisältökoneistossa kohderyhmät ja niiden perusteella rakennetut yleisöpersoonat ovat kaikille ymmärrettäviä ja työtä helpottavia.
Ammattilainen apuun käynnistämään sisällöntuotanto
Onneksi sisältökoneistoa ei tarvitse osata rakentaa itse. Alkuun tarvitset ammattilaisen, joka luo raamit tekemiselle ja auttaa välttämään karikot. Tässä lista ensimmäisille askelille.
- Sisältöstrategia määrittää: kenelle puhutaan, mitä sanotaan ja miksi. Myös äänensävyn voi sisällyttää sisältöstrategiaan.
- Sisältösuunnitelma tekee strategiasta konkreettisen: mitä julkaistaan, missä muodossa ja kanavassa ja milloin.
- Toimitusprosessi varmistaa, että julkaisut syntyvät ajallaan ja oikeassa muodossa.
- Tekoälyn hyödyntäminen fiksusti, vastuullisesti sisällöntuotannossa, jotta erottuu kilpailijoista ja huomioi AI-hakukoneille optimoinnin mutta ei unohda aitouden merkitystä.
- Mittaaminen: Kun sisällöt ovat tavoitteellisia ja johdonmukaisia, niiden onnistumistakin on helppo mitata. Mittaaminen motivoi myös sisältöjen tekijöitä.
Kun sisällöntuotanto alkaa, sillekin pitää olla vetäjä: on se sitten tuottaja, viestintäpäällikkö tai sisältöjohtaja. Projektinhallinta on viestinnässä turhan aliarvostettu työ. Kun joku vastaa toimitusprosessin ja sisältösuunnitelman toteuttamisesta ja vastuuttaa ihmiset, sisältökone rullaa ja ihmiset innostuvat.
Eikä koskaan pidä unohtaa ihmisiä sisältöjen takana. Kun sisältöjä syntyy, sen tekijöitä pitää huomioida. Jakakaa sisältöjä ja kertokaa niistä. Muistakaa juhlia, kun saavutatte virstanpylväitä!
Hanna
Kangasniemi
Lisää aiheesta Sisältöstrategia Sisällöntuotanto
Tilaa uutiskirjeemme
Aina toisinaan suutarin lapsetkin saavat kengät. Silloin kannattaa olla kuulolla.


