Mitä ajattelemme

Red Bull tähtää maailman huipulle myös monikanavaisena luontomediana

Kirjoittanut Matti Lintulahti | 11.8.2014

Red Bull laajentaa jatkuvasti omaa mediayhtiötään, Red Bull Media House, samaan aikaan kun perinteiset mediayhtiöt supistavat toimintojaan. Vuonna 2011 alkanut loikka luonto- ja tiedemediaan Terra Mater -brändillä on laajentunut tämän vuoden aikana tv-dokumenteista ja aikakauslehdestä elokuvatuotantoon.
Terra Mater -aikakauslehti on jo saatavana Suomessakin Lehtipisteistä, josta nappasin sen kesällä käsiini. Tätä aiemmin en ole lehteä Suomessa bongannut.

20-sivuisia feature-juttuja

Nyt täytyy kehua. Terra Mater on erinomainen lukupaketti, todellista pitkää journalismia ja kuvajournalismia. Kesänumerossa on viisi pitkää peräti 16-22 sivuista feature-juttua luonnosta ja tieteestä. Näissä pitkissä jutuissa Terra Mater kulkee selvästi vastavirtaan aikakauslehdistössä. Harva aikakauslehti antaa enää tilaa näin pitkille ja kuvallisille tarinoille.
Red Bull Media Housen kustantamassa lehdessä ei muuten löydy yhtään Red Bullin mainosta eikä ensimmäistäkään Red Bullin tuotesijoittelua jutuissa vaan lehti oli samaa jopa parempaa laatua kuin saksalainen Geo, jonka kilpailijaksi lehti vuonna 2012 perustettiin Terra Mater -luonto-ohjelmien spinoffina. Isosta lehdestä ei vielä ole kyse, sillä lehden painos on 60 000 ja lehti ilmestyy saksaksi ja englanniksi kuudesti vuodessa.

Täyspitkiä luontoelokuvia

Tämän vuoden keväänä luonto-ohjelmia televisioon tuottanut Terra Mater Factual Studio lanseerasi CineMater-leffajulkaisijan, jonka nimen alla Terra Mater tuottaa täyspitkiä luontoelokuvia kansainväliseen teatterilevitykseen.
Yksi ensimmäisistä luontofilmeistä on ensi vuonna teatterilevityksen saava Jean Renon tähdittämä The Way of the Eagle, jonka traileri kannattaa katsoa. Suosittelen!
Pakko nostaa hattua itävaltalaiselle energiajuomavalmistajan spinoff-mediayhtiölle, joka tähtää maailman huipulle itsenäisenä luontomediana.