Mitä ajattelemme

Pitäisikö sinunkin käyttää animaatiota viestinnässäsi?

Kirjoittanut Rikard Lassenius | 16.10.2017

Animaatio on noussut kulttuurin ja viestinnän valtavirtaan viime vuosina vahvasti. Vauhtia ovat antaneet Pixarin animaatiot Toy Storysta lähtien ja 3D-elokuvien yleistyminen. Animaatio on vaivihkaa ottanut paikkansa myös yritysten viestinnässä. Yksi viime vuosien menestystarinoista on “Dumb ways to die”. Siinä Melbournen rautatiet halusi kertoa lapsille rautateiden vaaroista. Tylsän tietoiskun sijaan he päättivät tehdä hauskan animaation.

Katselukertoja videolla on tähän mennessä huikeat 150 miljoonaa. Mutta milloin animaatio on parempi kuin perinteinen, kuvattu video?

Animaation plussat:

  • Animaation voi tehdä halvalla. Tietyt animaation lajit, kuten stop motion, ovat yksinkertaisia ja helppoja tuottaa ja tulevat paljon halvemmiksi kun kuvattu elokuva. Kuvaa nippu kuvia kännykällä ja tee niistä animoitu gif. Älä kuitenkaan sorru helppoheikkeihin, jotka lupaavat enemmän kuin osaavat. Liian halvalla toteutettu animaatio saa myös yrityksesi näyttämään halvalta.
  • Animaatiolla voit keskittyä olennaiseen ja olla naseva. Esimerkiksi tekstianimaatio voi näyttää pelkkää faktaa tai numeroita ja olla silti hauska. Se toimii hyvin pienillä ruuduilla ja voi toimia jopa ilman ääntä.

  • Animaatio rikastuttaa brändin ilmettä ja tuo sille uuden ulottuvuuden.
  • Animaation teko on parhaimmillaan joustava prosessi, jossa muutokset ja lisäykset myöhäisessäkin vaiheessa ovat mahdollisia.
  • Animaatio on usein persoonallisempi ja hauskempi kuin kuvattu elokuva.
  • Hyvässä animaatiossa on magiaa. Varsinkin käsin tehdyssä animaatiossa on se jokin, yliluonnollinen ulottuvuus. Pieni ääni takaraivossamme hokee “miten tuo on mahdollista”, vaikka tietäisimmekin sen. Esimerkiksi tässä videossa kokonainen asunto kudotaan lämpimään villapeitteeseen.

Animaation miinukset:

  • Animaatio on joskus myös kallista. Riippuen tekotavasta, animaatio voi olla pitkä, kallis ja hankala prosessi. Varmista, että tekijät ovat ammattilaisia, niin vältyt yllätyksiltä.
  • Aitoa, syvää tunnesidettä on vaikeampi saavuttaa animaatiolla kuin kuvatulla elokuvalla.

Muista nämä ennen kuin aloitat animaation teon:

  1. Kuten kaikessa elokuvallisessa viestinnässä, myös animaatiossa kolme tärkeintä asiaa ovat käsikirjoitus, käsikirjoitus ja – käsikirjoitus. Huonoa ideaa on turha lähteä viemään eteenpäin. Tarvitset siihen ammattilaisen apua. Varaa tarpeeksi aikaa (ja budjettia) valmisteluihin ja suunnitteluun, se säästää resursseja myöhemmin.
  2. Muista myös, että good/fast/cheap -kolmio pätee varsinkin animaatioon. Halpaa ja hyvää saa harvoin nopeasti ja nopea ja halpa tuskin on hyvää. Voit valita näistä korkeintaan kaksi, et ikinä kolmea. Tee tietoinen valinta, budjetoi ja aikatauluta sen mukaisesti.
  3. Animaatio on sekalainen joukko elokuvallisia kerronta- ja tuotantotapoja, jotka myös sekoittuvat toisiinsa. Valitse tyyli, joka parhaiten soveltuu omaan viestiisi. Tästä tyylistä voi parhaillaan tulla olennainen osa yrityskuvaa, pahimmillaan se riitelee brändin kanssa ja heikentää sitä.