
Näin tekoäly vaikuttaa viestinnän ja markkinoinnin tekemiseen
Tekoäly haastaa luovan viestinnän ja markkinoinnin. Luovan alan ammattilainen on taitava mutta hidas. Tekoäly on nopea, mutta parhaimmillaankin keskinkertainen. Luova, tekoälyä hyödyntävä viestijä voittaa pelin – näin väitän. Lue miksi.
Tekoäly mullistaa viestinnän ja markkinoinnin tekemistä nopealla sykkeellä. Se tehostaa tekemistä, vähentää rutiineja ja antaa lisää mahdollisuuksia luovaan työhön ja loistavien ideoiden toteutukseen. Samaan aikaan tekoälyn avulla tullaan tuottamaan täyttä roskaa ja ihan hitosti keskinkertaista höttöä. Kumpi trendi voittaa?
Mitä tekoäly merkitsee luovassa työssä?
Olen käyttänyt suuriin kielimalleihin pohjautuvaa generatiivista tekoälyn ChatGPT-4:ää jo jonkin aikaa. Yleisistä generatiivisista tekoälyistä kannattaa ymmärtää yksi oleellinen seikka.
ChatGPT:n äly perustuu siihen, että sitä on koulutettu todella suuren tekstimassan avulla ja kerrottu, millaisiin vastauksiin ihmiset ovat olleet tyytyväisiä. Tämän perusteella ChatGPT arvaa aina seuraavan tavun ja sanan hämmästyttävällä tarkkuudella. Kyse on kuitenkin lopulta vain arvauksesta, ei tiedosta. Siksi ChatGPT tuottaa välillä aikamoista roskaa (varsinkin silloin kun itse tuntee asian), välillä taas todella järkiperäiseltä kuulostavaa sisältöä (varsinkin jos itse ei tunne hyvinasiaa), ja hyvin opetettuna ja kontekstualisoituna hyvinkin käyttökelpoista sisältöä, kuten hyvän virtuaalisen assistentin kuuluukin
ChatGPT-4 on hyvä oppikoulu tekoälyn kanssa touhuamiseen, ja parhaimmillaan se toimii erilaisten tekstien luonnostelussa, kuvien tuottamiseen Dall-E 3:n avulla ja kysyvään tiedonhakuun hakukoneiden sijaan. Kannattaa kokeilla ja testailla, ja ennen kaikkea oppia mestariksi. Muutkin kollegasi tekevät jo sitä. Esimerkiksi pyysin ChatGPT:ssä Dall-E:tä kuvittamaan tämän artikkelin. Tässä tulos:
Todellinen muutos viestintään ja markkinointiin tapahtuu kuitenkin Chat-GPT:n ulkopuolella, kun luovan alan ammattilaisille työkaluja tekevät ohjelmistotalot integroivat generatiivista tekoälyä työkalujen sisään nopeuttamaan ja tehostamaan luovaa prosessia ja vähentämään rutiineja.
Tekoäly viestinnässä ja markkinoinnissa – Tilanne syksyllä 2023
Tekoäly on siis jo tullut ryminällä luovan alan ammattilaisten työkaluihin. Vain muutama esimerkki (tilanne syksyllä 2023):
- Vimeo on integroinut tekoälyn työkaluihinsa, joiden avulla voi luoda ideasta käsikirjoituksen luonnoksen hetkessä ja editoida videoita kuin editoisi tekstiä.
- Meltwaterin työkaluissa tekoäly auttaa niin datan analysoinnissa kuin tiedotteiden ja sosiaalisen median postausten kirjoittamisessa.
- Adobe on integroinut generatiivisen tekoälyn ohjelmistoihinsa kuten Photoshopiin, illustratoriin ja Expressiin auttamaan visuaalisten sisältöjen luonnissa ja editoinnissa.
- Flair AI tehostaa tekoälyn avulla tuotekuvauksia.
- Full Journeyn avulla kuka tahansa voi luoda ideasta ja käsikirjoituksesta lyhytelokuvan luonnoksen, jossa tekoäly tuottaa näyttelijät, animoi ympäristöt ja tilanteet, generoi puheen ja musiikin sekä animoi näyttelijät puhumaan.
- CustomGPT muuttaa yleisen ChatGPT:n yrityksen sisäiseksi työkaluksi, jolloin tekoälychatin vastaukset perustuvat oikeaan sisältöön yleisen arvauksen sijaan.
- Microsoftin CoPilot tekee saman ja vielä enemmän. Se tuo tekoälyn Microsoftin työkaluihin ja esimerkiksi luo Teams-palavereiden sisällöstä yhteenvedon ja auttaa luomaan ppt-esityksiä ja -raportteja.
- GPT-4 + Azure OpenAi – Jokainen osaava yritys pystyy hyödyntämään isoihin kielimalleihin pohjautuvaa tekoälyä esimerkiksi Azure OpenAi-palvelun avulla.
Pysyvää kilpailuetua luovan alan toimistot näistä työkaluista eivät saa, sillä ovathan työkalut kaikkien käytettävissä. Kilpailuetu syntyy siitä, miten me ammattilaiset osaamme yhdistää oman luovuuden tekoälyä hyödyntävien työkalujen mestarilliseen käyttöön. Väitän, että tämä on voittava yhdistelmä, joka parhaimmillaan näkyy huimissa luovissa toteutuksissa.
Keskinkertaisen sisällöntuotannon vaara
Mutta tekoälyllä on myös toinen puoli markkinointiviestinnässä. Jo tähän mennessä kanavat ovat täyttyneet keskinkertaisesta, jopa kelvottomasta sisällöstä. Mitä tapahtuu kun tekoäly voi tehdä kiihtyvällä tahdilla kaikenlaisia sisältöjä, niin tekstejä, kuvia, animaatioita kuin videoita?
Pelkäänkin, että roskasisällön trendi kiihtyy tekoälyn tehostaessa kaikenlaisten sisältöjen tekemistä. Pahimmillaan verkko täyttyy valheellisella sisälöllä. Jo nyt Amazonissa on myynnissä tekoälyllä tehtyjä ja nimekkäiden kirjailijoiden nimiin laitettuja digitaalisia huijauskirjoja. Valhe, roska ja parhaimmillaankin vain keskinkertainen sisältö, täyttää ja tukkii kanavat ja ihmisten mielet. Argh!
Luovan huipun mahdollisuus
Haluan silti edelleen uskoa, että laatu voittaa keskinkertaisuuden, totuus valheen, ja että generatiivinen tekoäly voi auttaa meitä luovan alan ammattilaisia tekemään entistäkin parempia toteutuksia, testaamaan erilaisia ideoita aikaisempaa helpommin ja poimimaan niistä parhaat toteutukseen asti.
Viestinnän ja markkinoinnin perusidea ei muutu tekoälyn aikakaudellakaan: brändin pitää edelleen erottua kilpailijoista ja kasvavasta viestien, roskan ja valheiden tulvasta. Miten saada viestitulvassa asiakkaan huomio, erottua positiivisesti, jäädä mieleen ja pysyä kiinnostavana? Brändin ja sen viestien erottuvuus on nyt kenties tärkeämpää kuin koskaan ennen. Ja tätä työtä ei tekoäly tee alan ammattilaisten puolesta, ainakaan vielä!
Toistaiseksi generatiivinen tekoäly on luovan ammattilaisen virtuaalisen assistentin tasolla.

Matti
Lintulahti
Lisää aiheesta Strategia Sisällöntuotanto
Luovan työn fiksua tehostamista vai ihan hitosti keskinkertaista höttöä. Kumpi trendi voittaa?
Tilaa uutiskirjeemme
Aina toisinaan suutarin lapsetkin saavat kengät. Silloin kannattaa olla kuulolla.