Maailma ympärillämme tuntuu pyörivän entistä hurjempaa vauhtia. Musta joutsen (pandemia, sota, tekoäly, Trump) toisensa perään yllättää. Kun muutoksen aallot yltävät Suomeen, epävarmuus kasvaa ja näkyvyys tulevaisuuteen heikkenee. Olemme siirtyneet kaaoksen aikakauteen.
Jos aiemmin yritysjohtajan arki oli kuin shakin pelaamista harkituilla siirroilla, nyt se on kuin sokkeloinen pakohuone, jossa seinät siirtyvät ja lattia notkuu. Miten ja minne johtaa omaa porukkaansa, kun tulevaisuudesta on tullut entistäkin vaikeammin ennakoitava ja arvaamaton?
Tässä kaaoksessa viestinnän, ja erityisesti muutosviestinnän, tärkeys nousee kohisten.
Nykyisellä muutosten aikakaudella vuosi on pitkä aika. Olemme auttamattomasti jälkijunassa, jos takerrumme vuosisuunnitelmaan, ja toteutamme nyt vuosi sitten tehtyjä päätöksiä. Maailma muuttuu sitä vauhtia, että uusia päätöksiä tarvitaan lähes kuukausittain. Suunnitelmat menevät uusiksi useampaan kertaan vuoden aikana. Mitä nopeammin yritys kykenee reagoimaan muuttuviin olosuhteisiin ja vielä oikean suuntaisesti, sitä paremmin se menestyy.
Resilientillä yrityksellä on kyky havaita muutoksen merkit ajoissa ja reagoida niihin nopeasti. Se ei tarkoita, että meillä olisi taikavoimia nähdä tulevaisuuteen. Se tarkoittaa, että meillä on herkkyyttä kuunnella, taitoa tulkita ja kykyä toimia.
Miten viestintä liittyy tähän? Se on eräänlainen yrityksen hermosto.
Kun sisäinen viestintä toimii hyvin ja avoimesti keskustellen, yrityksen johto tietää, mitä työntekijät tuntevat, mitä he pelkäävät, mitä toivovat ja mitä uusia orastavia ideoita syntyy. Viestintä auttaa yrityksen johtoa pysymään organisaation pulssilla. Kun työntekijät kokevat olevansa kuultuja ja ymmärrettyjä, he ovat avoimempia uudelle. He kykenevät havaitsemaan ajoissa uusia uhkia tai mahdollisuuksia, joita johto ei vielä näe raporteistaan. Kun koko joukkueen aivotyö valjastetaan yrityksen hyödyksi, se voittaa mennen tullen parhaimmankin tekoälyn, ainakin vielä tänään.
Ulkoinen viestintä puolestaan on osa yrityksen "tuntosarvia" markkinoilla, yhdessä markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun kanssa. Se on jatkuvaa avointa dialogia asiakkaiden, kumppanien ja muiden sidosryhmien muuttuvista tarpeista ja siitä, millaisia uusia tuulia yhteiskunnassa puhaltaa. Kun ymmärrämme paremmin, mitä maailmassa ja meille tärkeissä sidosryhmissä tapahtuu, voimme kääntää kurssia yhdessä arvoketjuumme kuuluvien kumppanien kanssa ennen kuin osumme jäävuoreen.
Mutta mitä sitten, kun muutos iskee päin näköä? Kun tekoäly uhkaa tehdä puolet vanhoista työtehtävistä tarpeettomiksi tai markkina kääntyy ylösalaisin? Tässä astuu kuvaan muutosviestintä.
Muutosviestintää tekevät ovat kuin yrityksen henkilökohtaisia terapeuteja, joka auttavat käsittelemään tunteita ja rakentamaan siltoja epävarmuuden yli. He eivät kerro "kaikki on hyvin", jos ei ole. Sen sijaan muutosviestinnässä:
Me Kubolla uskomme, että viestintä ei ole vain tiedottamista, vaan strateginen työkalu, jonka avulla epävarmuudenkin keskellä löydetään mahdollisuuksia. Panostus viestintään on sijoitus nopeasti reagoivan organisaation rakentamiseksi.
Ota yhteyttä ja keskustellaan, miten voimme auttaa yritystäsi viestimään paremmin kaaoksen aikakaudella.