Mitä ajattelemme

Kaikki mitä teet, tee rakkaudella - myös markkinointiviestinnässä

Kirjoittanut Matti Lintulahti | 10.1.2017

Aito välittäminen on erinomainen tapa menestyä liiketoiminnassa ja markkinointiviestinnässä. Kaksi konkreettista esimerkkiä.
Ulkoiluvälineliike Partioaitta rakastaa luontoa ja ulkoilua, mikä näkyy yrityksen toiminnassa asiakkaille asti. Yhteisöllinen 356-klubi auttaa ja välittää ulkoilusta ja luonnossa liikkumisesta kiinnostuneita asiakkaita. Yritys valitsee mahdollisimman ympäristölle ystävällisesti valmistettuja tuotteita myyntiinsä. Tämä välittäminen, niin asiakkaista kuin luonnosta, näkyy hyvin Partioaitan dnassa ja markkinointiviestinnässä. Kuluttajat kiittävät ja Partioaitasta on kasvanut Suomen arvostetuin urheilukauppabrändi.
Ulkoiluvaatevalmistaja Patagonia on toinen menestyvä brändi, joka tekee kaiken mitä tekee, rakkaudesta planeettaa ja sen luontoa kohtaan, ja luonnossa liikkuvia asiakkaitaan kohtaan. Patagonia menestyy niin hyvin, että pystyy antamaan Black Friday -alepäivän koko tuoton, ei siis osaa vaan koko päivän tuoton, planeettamme hyväksi. Rakkaus lajia kohtaan näkyy ja tuntuu Patagonian markkinointiviestinnässä luonnollisella, asiakkaasta hyvällä tuntuvalla tavalla.
Ja tyytyväinen ulkoileva asiakas tässä suosittelee molempia välittäviä yrityksiä.

Lupa välittää ja lupa rakastaa

Kun yritys välittää asiakkaistaan, myös sen työntekijöiden on helppo välittää asiakkaista, ja b2b-markkinassa asiakkaidensa työntekijöistä. Luottamus ja välittäminen on tärkeää työntekijöiden motivoinnissa ja johtamisessa. Lupa välittää ja lupa rakastaa on voimakas liiketoiminnan menestyksen ajuri, koska se luo luottamusta ja luottamuksen avulla ostajista luodaan kanta-asiakkaita ja suosittelijoita.
Väitän, että aidosta välittämisestä on tulossa yhä parempi liiketoiminnan menestymisen mittari, koska me emme ihmisinä osta ensisijaisesti tuotteita tai palveluja vaan me haemme ostopäätöksissämme luottamusta. Välittäminen ja luottamus nousevat näinä epävarmoina aikoina entistäkin tärkeämmiksi niin kuluttajamarkkinoilla kuin b2b-markkinoilla.
Tunteilla on valtavan suuri merkitys ostopäätöksissä ja valinnoissa. Me ihmiset asetamme alitajuisesti valintatilanteessa ensisijaiseksi vaihtoehdoksi sen vaihtoehdon mihin luotamme enemmän.
Joten kaikki mitä teet, tee se rakkaudella, myös markkinointiviestinnässä. Välitä aidosti ja näytä se rehellisesti. Siinä olkoon vuoden 2017 trendi.