Mitä ajattelemme

Johtajat pitää saada ymmärtämään visuaalisuutta

Kirjoittanut Vieraskynä - Aurora Airaskorpi | 2.11.2017

Visuaalisuudella on paljon suurempi rooli yrityksen brändin tunnettuuden rakentamisessa kuin mitä moni viestintä- ja markkinointijohtaja ymmärtää. Ole suunnannäyttäjä ja herää markkinoinnin muutokseen nyt!

Nykytilanne: Näin viestintää ja markkinointia uudistetaan nyt.

Esimerkkiyritys haluaa uudistaa ilmeensä verkossa. Perusteena on, että yrityksen digitaalinen ilme pitäisi modernisoida ja sivuston rakenne selkeyttää. Kun yrityksen tilannetta kaivellaan hieman syvemmälle, selviää, että yrityksellä ei ole varsinaista graafista ohjeistoa, typografiaa eikä värimaailmaa. Aloitamme keskustelut koko brändin visuaalisen ilmeen uudistamisesta.
Samaan aikaan yritys kertoo, että he ovat alkaneet tuottaa sisältöjä verkkosivuilleen ja haluaisivat kasvattaa sisällöntuotantoaan. Hienoa. Mitä yritys ei tässä vaiheessa ole kuitenkaan tullut miettineeksi on, että jokainen julkaistava sisältö vaatii kuvan tai videon tuekseen. Blogi ilman kuvaa on kuin shampoopullo ilman etikettiä – vaikeasti tartuttava vaikka sisältö olisikin sitä mitä luvataan.
Nopeasti ollaan siis tilanteessa, jossa yritys tarvitsee uusien verkkosivujen lisäksi kokonaisilmeen, graafisen ohjeiston, kuvalinjan ja oman kuvapankin. Yrityksen päässä tämä on kohta, missä monen operatiivisen johtajan pitää mennä pomon puheille.
Ja siitä tullaan päivän otsikkoon.
Jos yrityksen johdolla ei ole harmainta aavistusta siitä, miten yksi verkkosivuprojekti voi paisua tuplasti tai triplasti, eikä ymmärrystä siitä, miksi visuaalisuus on tärkeää hoitaa kuntoon, rahaa ei tipu. Johdolle voi olla myös vaikeaa perustella, miten nämä kaikki toimenpiteet tuovat lopulta rahaa takaisin.
Kuitenkin 94,4 % viestintäihmisistä uskoo, että visuaalisilla elementeillä on kasvava merkitys tulevaisuuden strategisessa viestinnässä. He tuskin ovat väärässä.

Mitä muutos edellyttää?

Siksi me markkinoinnin ammattilaiset, niin tekijät kuin konsultit, tarvitsemme viestinnän strategista suunnittelua ja mittaamista sekä keskustelua visuaalisuudesta ylimmän johdon kanssa. Tai vaihtoehtoisesti päätösvaltaa pitää jaella alemmas, niille, jotka visuaalisuutta ymmärtävät.

Visuaalisuus ei ole enää kenenkään yksittäisen ihmisen työpöydällä vaan se on työväline yrityksen kaikkiin toimintoihin.

Oli kyse sitten myyntipresentaatiosta tai toimiston yleisilmeestä, visuaalisuus koskettaa meitä kaikkia. Jokainen kohtaaminen yrityksen kanssa rakentaa brändiä.
 

Verkkosivu, somekanavat, esitteet, uusien työntekijöiden perehdytysvideot, asiakaslehdet, tapahtumien mainoslakanat, työntekijöiden vaatetus, sisäinen intranet ja toimiston seinätaulut ovat kaikki osa yrityksestä syntyvää mielikuvaa. Siksi ei ole samantekevää, miltä jokin näistä näyttää suhteessa muihin.

Huippumodernit verkkosivut eivät ole uskottavia jos esitteet huutavat 80-lukua.

Ja lopulta tämä kaikki on nimenomaan myynnin tukemista. Hyvä brändi auttaa potentiaalista asiakasta tekemään päätöksiä siinä kohtaa, kun järkiperustelut on koluttu. Rationaalinenkin ihminen tekee päätöksensä tunteen pohjalta. Ja rationaalistenkin perusteiden uskottavuus voi kaatua heikkoon tai epäselvään esitystapaan.

Ehdotukseni yrityksille:

  1. Lisätään viestinnän ja markkinoinnin strategista suunnittelua ja tehdään mieluummin hyvin suunniteltua kokonaisuutta kuin kasvatetaan sillisalaattia.  
  2. Tehdään viestinnästä koko yrityksen asia. Opetellaan ymmärtämään visuaalisuutta ja sitä kautta vaaditaan parempaa sekä toimistoilta että tekijöiltä.
  3. Ei erotella visuaalisuutta muusta viestinnästä.
  4. Mitataan oikeita asioita ja näytetään tekojen vaikutukset.

Lue lisää sisältöjen markkinoinnin muutoksesta, visuaalisuuden kasvusta tai sisältöjen mittaamisesta tai ota yhteyttä, jos haluat keskustella lisää.
Pääkuva Vitaly / Lähde: Unsplash