Mitä ajattelemme

Joe Pulizzi: Unohda some, keskity sähköpostiin

Kirjoittanut Vieraskynä - Aurora Airaskorpi | 6.10.2016

Sisältömarkkinoinnin pioneeri vieraili Helsingissä Content Marketing Forumissa ja kehotti suomalaisia yrityksiä keskittymään yleisön kasvattamiseen sähköpostirekisterin avulla.
”Jos et pysty tarjoamaan asiakkaillesi jotain sellaista, jota he eivät muualta saa, he eivät ole sinusta kiinnostuneita”, julisti amerikkalainen Joe Pulizzi viime viikon tiistaina Vanhan Ylioppilastalon lavalla. Content Marketing Instituten ja maailman suurimman sisältömarkkinointiseminaarin Content Marketing Worldin perustaja totesi, että sisältömarkkinoinnissa menestyminen edellyttää ensisijaisesti oikean kohdeyleisön löytämistä. Pelkät sisällöt eivät ole Pulizzin mukaan mitään muuta kuin reitti yleisön luokse. Pulizzin tärkein kysymys sisältömarkkinointia harkitsevalle yritykselle on:

“Haluatko tehdä sisältömarkkinointia vai pelkkiä sisältöjä?”.

Sähköpostikontaktit ovat arvokkain tuotteesi

Pulizzin tärkeimmät ohjeet yrityksille kiteytyvät kolmeen asiaan: yksinkertaista, keskity yhteen asiaan ja aseta odotukset mahdollisimman alas. Hän kehottaa yrityksiä etsimään yleisönsä pääasiassa omia kanavia ja alustoja pitkin some-kanavien sijaan.

“Somessa et omista kanavaa tai hallitse sen sääntöjä. Kanavien omistajat päättävät siitä, miten ja kenelle sisältösi somessa näkyvät.”

Siksi uutiskirje on Pulizzin mukaan paras tapa löytää omia yleisöjä. Hänen kokemuksensa mukaan uutiskirjeiden tilaajat ovat paitsi kiinnostuneempia yrityksestä, myös todennäköisemmin parempia asiakkaita kuin muut, jos yritys saa heihin luottamussuhteen rakennettua. Yhtä kanavaa on myös huomattavasti helpompi hallita kuin some-kanavien koko kirjoa.

“Jos kommunikoit yleisösi kanssa 13:ssa eri kanavassa, se on luultavasti liikaa.”

Pulizzi kehottaa yrityksiä perustelemaan jokaisen kanavavalinnan sen mukaan, mitä lisäarvoa se tuo liiketoiminnalle. “Facebook on loistava työkalu maksettuun mainontaan, mutta orgaanisen näkyvyyden saavuttaminen siellä on hyvin vaikeaa, sillä yrityksen tekemät julkaisut näkyvät vain alle prosentille yrityksen Facebook-seuraajista.”

Mittaa yleisön kehitystä ja satsaa sisältöön

Pulizzi kehottaa seuraamaan yleisön kehitystä jatkuvasti mittareilla, jotka kertovat yleisön laadusta. “Mieti eroja uutiskirjeen tilaajien ja ei-tilaajien välillä. Tutki asiakasrekisteriäsi ja tilaajarekisteriäsi. Miten ne eroavat toisistaan? Näkyykö uutiskirjeen lukeminen asiakkaiden sitoutumisessa yritykseesi? Ostavatko he enemmän? Antavatko he enemmän palautetta?”.
Paras tapa Pulizzin mukaan kasvattaa ja sitouttaa yleisöä on satsata laadukkaaseen sisältöön, joka puhuttelee yrityksen kohderyhmää. Jokaisen uutiskirjeen pitäisi saada lukija haluamaan lisää.

“Aloita yhdestä kohderyhmästä ja yhdestä näkökulmasta. Älä tee montaa asiaa samaan aikaan vaan tee yksi asia hyvin.”