Mitä ajattelemme

Ilman somea sisältö ei ole mitään

Kirjoittanut Vieraskynä - Aurora Airaskorpi | 21.10.2015

Onko sinulla jo yrityksen oma media, esim. asiakaslehti tai verkkosivu, jossa julkaiset artikkeleita, kuvia ja videoita? Hyvä. Toivottavasti sinulla on myös sisältöstrategia, eli suunnitelma, jonka pohjalta sisältöjä tehdään ja aikataulutetaan julkaistavaksi. Vielä parempi. Luultavasti yritykselläsi on käytössä myös sosiaalisen median kanavia, esim. Facebook, Twitter tai LinkedIn, tai ehkäpä kaikki. Hyvä niin.
Mutta oletko muistanut miettiä, miten yrityksesi sisällöt ja some liittyvät toisiinsa? Vai onko sinulla yksi sometyyppi tuuppaamassa tarjouksia, ja toinen kirjoittamassa artikkeleita siinä toivossa, että joku joskus päätyy niiden äärelle? Riskinä on, että teet turhaa työtä. Sillä ilman somea, hyvilläkään sisällöillä ei ole mitään merkitystä.
Miksi? Koska sisällöt, jotka eivät tavoita ketään, eivät saa aikaan vaikutusta. Samoin kuin loistavakin artisti pitää tulla löydetyksi, hyvä sisältö tarvitsee yleisön ollakseen relevantti. Suurinta haaskausta on maksaa parhaille ammattilaisille loistavasta sisällöstä, mutta jättää heidän taidonnäytteensä jakamatta.
Miltei yhtä suurta haaskausta on jakaa se vain yhden kerran yhdellä otsikolla yhdessä kanavassa ja toivoa, että oikea lukijakunta on juuri silloin ruudun äärellä. Toisto voi olla tylsää tekstissä, mutta somessa se on elinehto. Ammattikseen somettavat jakavat samaa twiittiä useasti päivässä ja twiittaavat samasta asiasta kymmenellä eri kulmalla. On tutkittu, että jopa 55 % Twitterin käyttäjistä toistaa twiittejään. Seuraa hetki someguru Jeff Bullaksen seinää ja tajuat, miten se tehdään.

Ilman hyvää sisältöä somekaan ei ole mitään

Jos somesuorittaminen kuulostaa raskaalta, vaihda näkökulmaa. Mieti, että jos satsaat someen, saatat keventää taakkaa toisaalta. Joskus some itsessään riittää. Esimerkiksi pikavideopalvelu Snapchatista on hyvää vauhtia tulossa monelle yritykselle merkittävä oma media, jonka sisällöt elävät vain Snapchattia varten. Siellä julkaistujen sisältöjen tarkoituksena ei ole ohjata trafiikkia yrityksen omille sivuille (ainakaan suoraviivaisesti) vaan palvella käyttäjiä siinä mediassa, jossa he jo ovat aktiivisia.
Itse kiinnostuin amerikkalaisen Mashable-teknologiamedian sisällöistä vasta, kun aloin aamurutiinina lukemaan tuoreimmat teknologiauutiset heidän Snap-feedistään. Pari päivää sitten lisäsin aamurutiiniini amerikkalaisen Refinery29 –tyylimedian, sillä heidän arjen kikkansa kenkien kiillottamisesta banaaninkuorilla ja 20 vs. 200 dollarin farkkujen keskeisistä eroista olivat turhamaisuudestaan huolimatta hyödyllisempiä kuin monen muun kilpailevan median. Ja kyllä, sisällöt saivat minut kiinnostumaan mediasta tarpeeksi, jotta menin käymään heidän nettisivuillaan. Lisäksi jaoin parhaat palat ystävilleni suosituksen kera.
Tässä toki korostuu tämän jutun otsikon toinenkin puoli. Ilman hyvää sisältöä ei somekaan ole mitään. Paras taktiikka on siis taata, että näiden kahden liitto on molemmin puolin uskollinen ja keskusteluyhteys avoin.

Kolme vinkkiä somen ja sisällön naittamiseen:

  1. Suunnittele somepostauksia ja sisältöä yhdessä. Mittaa ja hyödynnä tykkäyksiä, kävijämääriä ja jakoja sisällöntuotannon taustamateriaalina.
  2. Älä mene sinne missä kilpailijasi ovat, vaan sinne missä asiakkaasi ovat. Pelkkä eri kanavissa oleminen ei vielä takaa mitään. Mieti, missä kanavissa asiakkaasi ovat ja keskity heidän palvelemiseensa niissä.
  3. Kierrätä hyviä sisältöjä. Somessa voi huoletta jakaa samaa sisältöä yhä uudestaan, sillä tahti on nopea. Keksi samaan sisältöön useita kulmia jo tekovaiheessa ja myy se yleisöllesi eri tavoin. Näin vältyt tunkemasta kaikkea yhteen postaukseen ja pidennät sisällön elinkaarta.

Photo credit: Ryan McGuire