Pardon my French mutta kyllä voimasanoja pääsee usein vähemmästäkin. Markkinoijan ja viestijän näkökulmasta generatiivisen tekoälyn kehitys eteni nimittäin lomakaudella 2025 sellaista vauhtia, että heikompaa hirvittää. Lue alta, miten kehityskulut vaikuttavat esimerkiksi siihen, miten suunnittelet, tuotat ja jakelet sisältöjä.
Onhan tässä kuluneiden vuosien aikana jo ehtinyt tottua siihen, että gen-AI-rintamalla meno on kuin risteilyaluksen buffetissa: osa on ehtinyt santsata jo kolme kertaa ennen kuin toiset ovat edes osanneet päättää, millä aloittaisi.
Silti meinasi nousta kylmä hiki pintaan, kun palasin lomilta heinäkuussa. Markkinoinnin ja viestinnän näkökulmasta AI-työkalut ottivat nimittäin isoja loikkia kesän 2025 aikana. Onneksi ei ollut yhtään tekoälyvalmennusta sovittuna heti elokuun ensimmäiselle viikolle.
Tärkeimmät tekoälymuutokset markkinoinnin ja viestinnän kannalta syksyä 2025 varten
- Kaikki isot mallit oppivat muistamaan ja ymmärtämään paremmin. Niin Chat GPT, Claude kuin Copilot säilyttävät nyt myös aiempia keskusteluja ja projektikohtaisia konteksteja. Se tekee pitkäjänteisestä sisältötyöstä helpompaa ja yhtenäisempää. Voit palata kuukausia vanhaan kampanjaan ja jatkaa suunnittelua siitä mihin jäit.
- Multimodaalisuus ei ole enää rajattua. GPT-5 ja Gemini ymmärtävät ja tuottavat tekstiä, kuvaa, ääntä ja jopa videota samassa työprosessissa. Tuo multimömmömmööhän tarkoittaa siis käytännössä monien eri kommunikointikeinojen yhdistämistä. Erilaisia työkaluja kannattaa silti testata ristiin erityisesti visuaalisessa tuotannossa. Vaikka esimerkiksi Googlen VEO3, Runwayn Aleph ja Act-Two sekä Kling ovatkin vielä vikoja täynnä, ne tarjoavat “ristiinsiitettynä” melkoista visuaalista ilotulitusta.
- Integraatiot sulautuvat arjen työkaluihin. Tekoälyintegraatiot olivat aiemmin usein ohjelmissa irrallisia lisäosia. Nyt AI ei ole enää “työkalu työkalussa” vaan kaikessa taustalla toimiva assistentti. Copilot toimii taustalla Microsoft 365:ssa, Gemini Googlen ekosysteemissä ja Chat GPT:kin Gmailissa ja Google-kalenterissa.
Huom. Uutta on myös se, että yhä useampi työkalu tarjoaa niin sanotun Agent mode -toiminnon, jonka avulla AI pystyy toimimaan itsenäisesti usean vaiheen prosesseissa ja hyödyntämään eri sovelluksia ilman, että sinun tarvitsee ohjata jokaista askelta. Vastaavia agenttitoimintoja alkaa nyt löytyä sekä Copilotista, Geministä että Chat GPT:stä, ja ne nopeuttavat erityisesti pienten hallinnollisten vaiheiden hoitamista.
- Personointi ja kohdennettu viestintä helpottuvat. Vielä keväällä AI-keskustelut olivat Geminissä ja Copilotissa pääasiassa kertaluonteisia, ja jokaisessa sessiossa piti muistuttaa mallia esimerkiksi brändin ohjeista, kohderyhmistä ja tavoitteista. Nyt Geminin “Gems”, älykäs mallivalinta Copilotissa ja muistitoiminnot Claudessa auttavat tekemään viestinnästä kohderyhmälle räätälöityä. Aletaan olla jo tosi lähellä hetkeä, jolloin samasta kampanjasisällöstä syntyy automaattisesti eri versiot eri asiakassegmenteille ja kanaviin.
- AI on entistä parempi luova sparraaja. Claude 4.1 ja GPT-5:n parannettu päättely ovat ideoinnissa aiempia versioita selvästi korkeammalla tasolla, tuottavat monipuolisempia näkökulmia ja parempia vaihtoehtoja. Saat siis ideointiin helposti aiempaa enemmän mahdollisia suuntia – ja lisää valinnanvaikeutta.
Miksi nähdyt muutokset ovat olennaisia juuri nyt?
Kesän kehitysaskelissa yhteistä on se, että generatiivinen tekoäly ei ole enää pelkkä sisällöntuottaja tai analyytikko, vaan siitä on tullut markkinoijan ja viestijän työpari. Se muistaa, ymmärtää ja toimii samassa työympäristössä kanssasi.
Siksi olennaista on miettiä tarkkaan, millaiset tekoälyä hyödyntävät työnkulut ja työkalut ovat juuri omassa työssäsi olennaisia ja kannattavia investointeja. Usein päätökset kannattaa tehdä jopa henkilö- tai roolikohtaisesti eikä vain tiimikohtaisesti. Lisenssit kun eivät ole ihan ilmaisia.
Odottamaan ei silti kannata jäädä. Kun kaikilla on käytössään tehokkaat työkalut, erottuminen riippuu yhä enemmän siitä, miten osaat muotoilla kehotteita ja ajatella itse ennen kuin kysyt tekoälyltä apua, mihin keskityt ja käytät oman aikasi. Sekin on tärkeää, että osaat hyödyntää AI:n luovuutta oman luovuutesi lisänä eikä vain sen rinnalla.
Jos on aikaa vain yhteen, tee tämä
Perehdy oman AI-työkalusi “agent mode” -ominaisuuksiin ja testaa prosessi, jossa tekoäly hoitaa useamman vaiheen itsenäisesti. Esimerkiksi:
- Anna tekoälylle tavoite tyyliin “Valmistele tiimille suunnittelutapaaminen aiheesta x ensi viikolle.”
- Agentti etsii aiemmat muistiinpanot ja materiaalit, kokoaa tiivistelmän ja luonnostelee työpajan rungon.
- Se ehdottaa ajankohtaa, varaa sen kalenterista ja laittaa kutsut liitteineen osallistujille.
- Lopuksi se lisää valmistelutehtävät projektinhallintatyökaluun.
Kaikissa työkaluissa prosessi ei vielä täysin suju, mutta veikkaan, että jouluun mennessä et enää muista miten kalenterikutsut lähetettiinkään itse.
Joka tapauksessa aikaa säästyy ja prosessit etenevät jo sillä, että saat taustamateriaalien pohjalta tapaamiselle valmiin rungon, jota tiimi voi yhdessä muokata ja viimeistellä. Muista silti kyseenalaistaa ja ajatella myös ihan itse!
Loppuun pieni vinkki: Jos tuntuu, että tiimisi voisi tarvita apua tekoälyn käyttöön osana juuri teidän omia rutiineita, Kubosta saat apua. Sparraamme viestinnän ja markkinoinnin tiimejä ottamaan generatiivisen tekoälyn haltuun niin, että teknologinen kehitys muuttuu käytännön kilpailueduksi. Kurkkaa lisää: AI-valmennus viestijöille ja sisällöntuottajille.
Käytännössä autamme teitä ottamaan osaksi arkea tarkoitukseen sopivat generatiivisen tekoälyn työkalut säännöllisten valmennustapaamisten avulla. Autamme myös luomaan prosessit, joiden avulla tiimi pysyy ajan tasalla muutoksissa, vaikka sitten loma vähän venähtäisikin.