Vieraskynä

Yrittäjänä, markkinoijana ja työntekijänä olen usein törmännyt siihen, että tiimit, henkilökunta tai johtokaan ei ole yhtä mieltä yrityksen viestistä, tarinasta, suunnasta tai brändistä. Näin lomien jälkeen on hyvä miettiä, miten yrityksen pyörät saadaan pyörimään entistä paremmin, koko joukkueen voimin.
Mainoksia ja markkinointia sekä muuta viestintää tehdään yksinomaan markkinointitiimin toimesta ja muut kohtaavat viestejä ulkoakäsin. Tämä hukkaa resursseja ja ohjaa energiaa väärään suuntaan sekä turhauttaa työtekijöitä.
Mitä kysymyksiä kannattaa sitten esittää itselleen, jos yrityksen resurssit alkavat yhtenäisen rintaman sijaan liikkua pieninä yksiköinä? Kun kommunikaatio ja toimintatavat rakoilevat, päivittäistä viestintää ei synny luonnostaan ja kahvipöydissä alkaa kaikua turhautuneita keskusteluja yrityksen toiminnasta.
Tunteeko sinun yrityksesi oman brändinsä, seisooko koko henkilökunta viestien takana?
Hyvä sisältö ja oikean näköinen viestintä ovat tärkeitä yritysten sisäisiä voimavaroja, joita käytetään selkeästi liian vähän. Ulos näkyviä ja kuuluvia asioita mitataan useimmiten myynnin ja tunnettuuden kasvuna tai sisääntulevan liikenteen määränä, eikä niitä välttämättä esitellä tai perustella yrityksen sisällä. Tulokset riippuvat viestien ja sisältöjen yhtenäisyydestä, tämä ketju ei toimi, jos asiakaspalvelu ei tunne yrityksen strategiaa ja viestejä.
Uskallan väittää, että yrityksen brändi, markkinointi ja viestintä, sekä sen tuottamat sisällöt, ovat elintärkeitä henkilöstön työympäristön, viihtyisyyden ja jaksamisen kannalta, kaikille yrityksessä toimiville.
Onko tiimillä aikaa luoda ja kehittyä?
Kun koko yritys seisoon sen brändin takana, yrityksen tarina tunnetaan ja viestintä on kunnossa, kaikilla tekijöillä on selkeät linjat ja hyvät työkalut innostua sisällön tuotannosta. Tässä kohtaa on hyvä antaa aikaa sisältöjen tekemiseen, käyttää tuotantoon niitä sisäisiä resursseja, jotka parhaiten tuntevat yrityksen toimialan, kilpailukentän ja asiakkaat.
Henkilökunnan tarinoiden julkaiseminen motivoi ja tuo läpinäkyvyyttä yrityksen toimintaan. Kun työntekijöillä on mahdollisuus opiskella ja kehittyä, jakaa tietoaan työajan puitteissa, kasvaa yrityksen osaamispääoma ja tuotetun materiaalin julkaisu tuo tekijälle onnistumisen tunteen.
Kanavoitko tekemistä oikein ja kumpuaako se oikeista asioista?
Kuinka usein kohtaat yrityksen tai yrittäjän, joka kertoo miten yrityksen tulisi viestiä, miltä verkkosivujen pitäisi näyttää ja miten eri tilanteissa pitäisi saada oikeanlaista sisältöä eri kanaviin? Kuinka usein itse mietit, miltä haluaisit yrityksesi näyttävän ja kuulostavan?
Viestinnän toteutus vaatii aikaa, näkemystä ja työkaluja. Resursseja, jotka yrityksiltä usein tuntuu puuttuvan tai niihin panostaminen ei tunnu tärkeältä. Sisäisen ilmapiirin kehittämiseen ei panosteta, jos sen tuloksiin ei uskota.
Kun yrittäjällä, tiimillä tai vastuuhenkilöllä on yksikin ajatus asioiden edistämiseksi, jota ei ehdi, osaa tai viitsi toteuttaa, syö se henkisiä resursseja. Itse tai yksin tekeminen on hidasta ja työlästä, etenkin jos työvälineet ja toimintamallit eivät ole tuttuja.
Silloin kun yritys näyttää, kuulostaa ja esiintyy sellaisena kuin sen työntekijät ja johto toivovat, jokainen on ylpeä yhteisestä tekemisestä. Kun asiakkaan kohtaaminen, yrityksen kohtaaminen ja kommunikaatio ovat toivotunlaisia ja niitä ohjaa selkeä toimintamalli ja tarina, on yrityksessä tilaa kasvaa ja resursseja toimia.
Lupaan että tässä pisteessä myös asiakas on innostunut asioidessaan yrityksesi kanssa.
Kuulostavatko alla olevat lainaukset tutuilta puhuttaessa vaikka sosiaalisen median, verkkonäkyvyyden tai markkinoinnin tekemisestä. Miksi ei henkilökunnan perehdyttämisestä ja motivoinnista.
”Olisihan tuon voinut tehdä paremmin.”
”Joo, pitäis tehdä jossain vaiheessa kun ehtii.”
”Yritin tehdä mutta pitäs opiskella uudet työkalut ja tutustua päivitykseen.”
”On tehty mutta ei tavoita ketään niin on mietitty että pitäs tehdä kunnolla.”
”Jokainen tekee jonkin verran.”
”Yritän ite muistaa laittaa niitä.”
”Vitsi että on siistin näkönen setti, jotain tollasta pitäis tehdä meillekin.”
”On meillä, mutta ei ole ollut aikaa nyt tehdä.”
”Ei oikein ole ketään joka vastaisi päivittäisestä tekemisestä.”
“Pitäs olla joku suunnitelma.”
“Pitäisi saada porukka innostumaan.”
“Jokainen myy vähän eri tavalla.”
Miten lähteä yhtenäistämään, aktivoimaan ja jakamaan oikeaa viestiä sisältäpäin?
Kopioida saa, mallia saa ottaa. Älä yritä tehdä asioita, jotka jäävät puolitiehen. Se mitä teet, tee kunnolla. Keskity toimiviin kanaviin ja ulkoista tehokkaasti toimintoja, jotka edistävät näkemystäsi. Luo resursseja olennaiseen. Tiedä missä kanavissa asiakas ja tekijät liikkuvat, mikä on heille luonnollinen kohtaamispaikka ja tapa.
Kehitä yrityksesi tarina ja visio selkeään muotoon ja jaa se kaikkien kanssa. Tarjoa aikaa ja mahdollisuuksia ihmisille kasvaa osaksi tarinaa, kehitä helpot ja toimivat työkalut ja prosessit yhteiseen tekemiseen tai hanki apua toteutukseen.
Nauti ja ota kaikki irti siitä, mitä sinulla on. Kehitä ja luo uutta, paranna. Kaikkea ei tarvitse tehdä yksin. Jatkuva haaveilu paremmasta on passivoivaa ja kuluttavaa.
Kun vanhentunut sivustosi tai seisova some-kanava kummittelee päivittäin mielessäsi, on aika toimia. Jos yritysilmeesi jättää selittelyn varaa, on aika toimia. Jos et kanna innostuneena mukana tuoreinta mainostasi tai esittele logoasi ylpeänä, on aika toimia.  Miettiessäsi minkälaisilla blogikirjoituksilla palvelet asiakkaita ja mitä kaikkea haluaisit jakaa sosiaalisissa medioissa, mutta ne jäävät tekemättä, on aika toimia. Kun henkilökunta ei ole ensimmäinen, jolle esittelet viestejäsi tai he eivät tunne yrityksesi tarinaa ja tavoitteita, on aika toimia.
Ole se yritys joka olet aina halunnut olla, itsesi ja muiden silmissä. Ohjaa resurssisi yhtenäisenä rintamana kohti yhteistä päämäärää.
 
En seuraa tai innostu joukkue-urheilusta, mutta olen aina ihannoinut valmentajien, pelaajien ja huoltojoukkojen yhtenäistä rintamaa. Tahtoa tehdä kauden mittaan entistä enemmän töitä, jotta kausi jatkuisi mahdollisimman pitkään, lomat saataisiin minimiin ja tappion tuska kasvatettua mahdollisimman suureksi. Tappion hetkelläkin jokaisella tiimin jäsenellä on selkeä päämäärä, selkeä kuvio ja yhtenäinen tarina, jota jokainen jakaa mielellään, parempien tulosten aikaansaamiseksi. Voittajan ratkaisee joukkueen sisäinen tahtotila ja yhtenäinen toimintamalli. Fanit ovat joukkueen asiakkaita, jotka seuraavat hyvin toimivaa joukkuetta, tukevat sen tarinaa, ja kantavat sen tunnuksia vuodesta toiseen, tappiosta voittoon.