Matti Lintulahti

Kokosimme kaikille tuloksellisesta ja vastuullisesta sisältömarkkinoinnista sekä visuaalisesta viestinnästä kiinnostuneille kesälukemistoksi 10 artikkelin oppaan. Hyödyllisiä lukuhetkiä!

Vastuullinen sisältömarkkinointi ja sisältö luottamuksen rakentajina

Niin paljon kun vastuullisuudesta tänä päivänä puhutaankin, harva näkee sisältömarkkinointia vastuullisuustekona. Vastuullisuus ei ole pelkästään sitä, että kerrot sisällöissäsi yrityksesi ympäristöteoista ja työntekijöitä arvostavasta kulttuurista. Sen lisäksi sinun pitäisi tehdä aktiivisesti tutkimusta ja kysyä, mitä asiakkaasi sinulta odottavat ja missä voisit todella olla heille hyödyksi. Tuota sisältöjä, jotka saavat asiakkaasi kiinnostumaaan vaikeista asioista. Kun ymmärrät asiakkaidesi oikeat tarpeet ja ongelmat, sinun on helppo tuottaa sisältöä, joka puhuttelee ja palvelee. Samalla voit aidosti erottua kilpailijoistasi. Lue lisää: Lopeta klikkien kalastelu ja keskity vastuulliseen sisältömarkkinointiin.
Luottamus on herkkä asia. Sinun on ansaittava se joka kerta kun puhut asiakkaalle. Hyvän sisältömarkkinoinnin tunnistaakin samasta ytimestä kuin hyvän journalismin: luottamuksesta. Molemmat rakentavat luottamusta yleisön ja sisällöntuottajan välille juttu ja tarina kerrallaan. Luottamus on tärkein yksittäinen asia molemmille, eikä luottamus rakennu hetkessä. Se ansaitaan teot, ja sisällöt, kerrallaan. Lue lisää: Seitsemän ohjetta miten sisällöt toimivat luottamuksen rakentamisessa.
Asiakassuhde alkaa jo paljon ennen kuin asiakas on ostanut tuotteen. Se alkaa hahmottua niiden mielikuvien avulla, joita tuleva asiakkaasi muodostaa yrityksestäsi tai tuotteestasi huomaamattaan. Koko yrityksesi olemus, pienimpiä äänensävyjä myöten, ratkaisee. Lue, miten sitoutat asiakkaasi sisällöillä.

Hyödynnä visuaalisuuden merkityksen kasvu

Internetissä jaetaan 1,8 miljardia kuvaa päivässä. Se vaikuttaa yritysten markkinointiviestintään perin pohjin. Tekstin arvo vähenee tai ainakin muuttuu, kun kuvan ja videon arvo nousee. Vastaanottajat haluavat viestinsä nopeasti ja tiiviissä paketissa. Se tarkoittaa kuvia, videoita ja värien tehokasta käyttöä. Visuaalisuudella tehdään myös rahaa. Vahvassa nosteessa olevat nuoret yritykset ovat laittaneet visupalettinsa kuntoon ensi töikseen ja se näkyy myös rahassa. Lue lisää miten visuaalinen viestintä nostaa myyntiä.
Jo yli 70 prosenttia suomalaisista käyttää nettiä älypuhelimellaan päivittäin. Kesällä käyttö lisääntyy entisestään. Laiturinnokassa fiilistellessä mobiililaite on kätevin tapa olla yhteydessä ulkomaailmaan. Koska kuluttaja kohtaa viestisi yhä useammin pienen ruudun kautta, on aika tehdä visuaalinen happotesti brändillesi seuraavien ohjeiden avulla.
Visuaalisuudella on paljon suurempi rooli yrityksen brändin tunnettuuden rakentamisessa kuin mitä moni viestintä- ja markkinointijohtaja ymmärtää. Vaan miten muuttaa yritys visuaalisemmaksi? Markkinointi- ja viestintäosasto eivät voi tehdä sitä yksin. Muutokseen tarvitaan yritysjohdon tuki. Siksi tarvitsemme viestinnän strategista suunnittelua ja mittaamista sekä keskustelua visuaalisuudesta ylimmän johdon kanssa. Visuaalisuus ei ole enää kenenkään yksittäisen ihmisen työpöydällä, vaan se on työväline yrityksen kaikkiin toimintoihin.
Lue lisää, miten johtajat pitää saada ymmärtämään visuaalisuutta.
Animaatio on noussut kulttuurin ja viestinnän valtavirtaan vahvasti viime vuosina. Vauhtia ovat antaneet Pixarin animaatiot Toy Storysta lähtien ja 3D-elokuvien yleistyminen. Animaatio on vaivihkaa ottanut paikkansa myös yritysten viestinnässä. Lue lisää, miksi sinunkin kannattaa käyttää animaatiota viestinnässäsi.
Olet siis päättänyt kokeilla animaatiota viestinnässäsi. Nyt pitäisi vielä päättää, minkä tyyppinen animaatio soveltuu parhaiten tarpeisiisi. Jokaisella animaation alalajilla on hyvät ja huonot puolensa. Kustannuksetkin vaihtelevat aika lailla. Lue, mitä vaihtoehtoja sinulla on käytettävissäsi.

Dialogin ja analytiikan avulla parempiin tuloksiin

Digitalisoituvassa maailmassa asiakkaan ostoprosessi ei käytännössä enää etene perinteisen Funnel-mallin mukaisesti (tietoisuus brändistä → tarve → tiedon etsintä → ostopäätös → ostaminen → käyttö).  Asiakkaan prosessi ei ole lineaarinen eikä brändien ohjattavissa, vaan tehokas markkinointi syntyy vuorovaikutuksesta. Tästä syystä brändien on laitettava vähemmän paukkuja perinteiseen markkinointiin sekä keksittävä ja kehitettävä uusia tapoja  olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Brändien kannattaa siis investoida erityisesti dialogin, asiakkaiden osallistamisen ja kuuntelemisen jatkuvaan kehittämiseen. Tarinat hyvästä kokemuksesta leviävät kaikkialla, missä ihmiset kohtaavat. Lue lisää dialogin merkityksestä.
Saat digitaalisista sisällöistä suurimman hyödyn, kun otat niiden kaveriksi analytiikan ja määrittelet mittarit tavoitteidesi mukaan. Analytiikan avulla pysyt kärryillä siitä, toimivatko verkkosivustolle tuottamasi sisällöt suunnittelemallasi tavalla. Samalla kasvatat ja syvennät asiakasymmärrystäsi. Lue lisää, miten analytiikka ohjaa tekemään oikeita asioita.

Vaikuttavien sisältöjen kesäkurssi – näin teet osuvampia sisältöjä

Vuosi sitten kokosimme kaikille hyvistä sisällöistä kiinnostuneille kesälukemistoksi 15 artikkelin opintopaketin sisältömarkkinoinnista ja vaikuttavien sisältöjen luomisesta. Lue se täältä.