Leena Filpus

Oma Aika -lehti pestasi Kubosta toimitussihteerin, joka istuu lehden toimituksessa neljänä päivänä viikossa. Kevään kestävän projektin ansiosta lehti sai lisäaikaa miettiä, minkälaisen toimituksen se haluaa.

Olen ollut vuoden alusta kuukausittain ilmestyvän Oma Aika -lehden toimitussihteerinä. Neljänä päivänä viikossa minulla on “omaa aikaa”, kuten kubolaiset kuittailevat ja aamuinen työmatkani suuntautuu Kubon sijaan Ilmalaan. Yhtenä päivänä teen hommia Kubon toimistolla Kruununhaassa. Olen siis vähän kuin it-osaaja, joka tekee töitä asiakkaan luona.

Ja minkälainen kevät tästä onkaan muotoutumassa! Äärimmäisen mielenkiintoinen. On ollut todella antoisaa tehdä lehteä fiksuille aikuisille (pääasiassa naisille), miettiä kiinnostavia haastateltavia ja näkökulmia, kerätä aineistoa erilaisille palstoille, kirjoittaa itse ja editoida avustajien juttuja. Lisäbonuksena opin uusia ohjelmistoja ja toimitusjärjestelmää. 

Päivittäisen lehdenteon rinnalla uudistamme lehteä, konseptoimme uusia juttutyyppejä ja palstoja ja kehitämme vanhoja. Ja mikä parasta, saan työskennellä yhdessä todella mukavien ammattilaisten kanssa. Minut on otettu hienosti vastaan: Töihin on kiva mennä.

Anu Virnes-Karjalainen, miksi pestasitte talon ulkopuolisen toimitussihteerin?

“Oma Aika oli viime syksynä jo lakkautuslistalla, mutta meille löytyi onneksi uusi kustantaja”, Oma Aika -lehden toimituspäälliköstä päätoimittajaksi siirtynyt Virnes-Karjalainen sanoo.

Kustantajanvaihdos ei onnistu sormia napsauttamalla, siihen liittyy paljon käytännön järjesteltävää ja mietittävää. Mistä pöydät ja tuolit ihmisille? Mitä ratkaisuja on tehtävä nettisivujen, julkaisujärjestelmän, media- ja tilausmyynnin osalta? Miten tekniikka saadaan pelaamaan? 

Samaan aikaan lehden pitää ilmestyä kuukausittain, kuten ennenkin.

“Palkkaamalla ulkopuolisen toimitussihteerin ostimme aikaa miettiä, minkälaisen toimituksen rakennamme uuden kustantajan kanssa. Halusimme toimitussihteeriksi ammattilaisen, jolla on näkemystä ja kokemusta aikakauslehden tekemisestä ja joka pystyy hyppäämään liikkuvaan junaan. Tekijällä on oltava ymmärrys lehtiprosessista kokonaisuudessaan, pelkkä toimittajakokemus ei riitä. Meille oli myös tosi tärkeää, että toimitussihteeri on läsnä toimituksessa, eikä tee töitä pelkästään etänä.”

Miten kevät on käynnistynyt? 

“Tämä on ollut parempi ratkaisu kuin osasimme etukäteen ajatellakaan. Odotukset ovat täyttyneet ja ylittyneet. Ja vaikka Leena ei ole Oman Ajan palveluksessa, hän on solahtanut sitoutuneeksi osaksi toimitusta. Hän on osa meidän työyhteisöä, vaikka palkan maksaa Kubo”, Virnes-Karjalainen sanoo.

Kolikon kääntöpuolena on se, että juuri kun ulkopuolinen osaaja on sisällä lehden maailmassa, projekti päättyy.

“Työnantajan näkökulmasta näin onkin, mutta se myös pakottaa meidät olemaan koko ajan hereillä ja miettimään pysyvämpää ratkaisua. Nyt meillä on aikaa miettiä ja se oli tarkoituskin.”

Oma Aika uudistuu toukokuusta lukien. Minkälaista lehteä pidämme silloin kädessämme?

“Oma Aika on perustettu vuonna 2013 ja lehteä on kehitetty ja uudistettu koko sen ilmestymisen ajan. Edellisestä suuremmasta uudistuksesta on jo jokunen vuosi. Oli selvää, että haluamme päivittää lehteä vielä enemmän tähän päivään. Vanha, lukijoiden rakastama ydin eli laadukkaat henkilöjutut ja terveysjutut sekä elämykselliset matkajutut säilyvät. Mutta niiden ympärille kehitämme entistä ajankohtaisempaa sisältöä. Haluamme olla aiempaakin vahvemmin ajassa kiinni, oli sitten kyse kulttuurista, trendeistä ja ilmiöistä”, Anu Virnes-Karjalainen sanoo.

Kevään aikana myös Oma Aika -lehden verkkosivut uudistuvat ja niille kehitetään uudenlaisia sisältöjä sekä yhteistyökuvioita. Perästä kuuluu!

Nimetty tuottaja vai työntekijä talon sisälle?

Osaava ja hyvin briiffattu sekä asiakkaan tekemiseen perehtynyt asiakasvastaava, tuottaja, sisällöntekijä tai visualisti on usein toimiva ratkaisu jatkuvassa yhteistyössä. Asiakkaan hyvin tunteva, mutta ulkopuolelta asioita katsova ammattilainen saattaa nähdä tarkemmin kuin päivittäisessä arjessa mukana oleva. 

Toisinaan on projekteja, joissa yritys hyötyy, kun se saa esimerkiksi tuottajan talon sisälle. Kun tuottaja on fyysisesti läsnä yrityksen arjessa, osallistuu sisäisiin kehityspalavereihin ja miettii yhdessä muun tiimin kanssa ratkaisuja hankaliin keisseihin tai vaikka viilaa sisältöjä, hän pääsee asiakkaan maailmaan toisella tavoin kuin ulkopuolisena tekijänä. Eikä kahviautomaatilla tapahtuvia satunnaisia kohtaamisiakaan kannata väheksyä.

Yrityksen sisällä työskentelevästä tuottajasta tulee luotettava osa tiimiä, jonka toinen jalka on talon sisällä ja toinen omassa organisaatiossaan. Tämä laajentaa näkemystä. 

Etäpalaverit, hangoutsit ja videopuhelut ovat loistavia kanavia kokoustaa ja sopia asioista. Niillä on paikkansa, mutta ne eivät korvaa fyysistä läsnäoloa. Kun tuottaja pääsee osallistumaan esimerkiksi palavereihin, jossa voi kohdata muitakin kuin vain nimetyn tiimin jäseniä, hänelle syntyy syvempi ja tarkempi kuva yrityksestä ja sen toiminnasta. Tieto karttuu ohimennen ja epävirallisiakin kanavia pitkin, jolloin asiat yleensä myös edistyvät nopeammin.

Myös yritys hyötyy, kun talossa sisällä oleva tuottaja pääsee tuomaan uusia käytänteitä omasta organisaatiostaan ja kyseenalaistamaan ehkä toimintatapoja. Uudenlaiset tavat ajatella ja toimia ovat win-win-tilanne kaikille. 

Jos siis mietit, mistä saisit apua kehittää yrityksesi sisältömarkkinointia, ilmettä tai strategiaa, ratkaisu voi olla myös kubolainen työntekijä työkaveriksi vaikka vain projektiluonteisesti, muutamaksi päiväksi viikossa tai kuukaudessa. 

Haluatko lisätietoja tai tavata meidät?

Ota yhteyttä:
Jarmo Hovinen
0500-520981
jarmo.hovinen@kubo.fi