Leena Filpus

Itse kunkin sähköposti ja some-kanavat pimputtavat uutta viestiä solkenaan. Miten tehdä sisältöjä, jotka erottuvat viestien tulvasta? Toimittajien perinteinen keino saada jutuistaan parempia, kiinnostavampia ja tunteisiin vaikuttavampia on ihmisen haastatteleminen, henkilökohtaisesti. Eikä vain henkilöhaastatteluja tehdessä, vaan myös silloin, kun työn alla on teksti innovaatiosta tai vaikka yrityksen uudesta strategiasta.
Tänä tehokkuuden ja ajansäästön aikana moni hankkii aineiston uutiskirjeen teksteihinsä tai asiakaslehden juttuihin puhelimitse, googlaamalla tai jopa sähköpostihaastatteluna. Näinkin juttu varmasti syntyy, mutta lopputulos voisi olla parempikin.
Mitä lisähyötyä henkilökohtaisesta tapaamisesta voi olla jutunteossa ja miten voimme tuottaa parempia sisältöjä?

Sävyjä ja särmää juttuun sukeltamalla haastateltavan maailmaan

Kun ihmistä haastattelee puhelimitse, mielikuva rakentuu äänestä ja tavasta puhua. Tapaamalla kasvotusten, pääset havainnoimaan yksityiskohtaisemmin: Mukaan tulevat tunnelma, ilmeet ja olemus. Katsooko haastateltava silmiin aiheesta innostuneena? Istuuko hän itsevarmasti ja ryhdikkäästi? Saako hankala kysymys kulmakarvat rutistumaan hienoisesti vai lisääkö se vain höyryä puhekoneeseen? Onko sinisen kauluspaidan kaksi ylintä nappia avoinna tai jakku keväisen vihreä? Itse tapaamispaikankin kuvaileminen antaa lisäarvoa. Asiafaktaan tulee väriä pintaan.
Tällaiset huomiot tuovat tekstiin mielenkiintoa ja saavat lukijan viipymään tekstin parissa pitempään. Kaikki huomiot eivät tietenkään päädy valmiiseen tekstiin, mutta ne auttavat sinua itseäsi pääsemään oikeanlaiseen tunnelmaan kirjoittaessasi.

Asiakasyrityksesi saa luontaisesti sparrausta

Ihminen ihmiselle puhuessa jatkokysymykset syntyvät luontevasti ja täydentävät yksityiskohdat syventävät sisältöä. Parhaimmillaan päästään hyödylliseen vuoropuheluun. Asiakkaasi kenties huomaa, mitkä asiat innovaatiossa kiinnostavat ulkopuolista tai mistä yksityiskohdista hänen ehkä kannattaisi vielä hioa hissipuhettaan. Sinä saat mielenkiintoista sisältöä juttuusi, asiakkaan käsitys omasta tuotteestaan tai palvelustaan rikastuu.

Asiakassuhde syvenee ja ymmärrys paranee

Yhteistyöverkoston luominen ja syventäminen ovat tärkeitä syitä tavata haastateltava kasvokkain. Kun asiakkaasi huomaa sinun olevan oikeasti perillä heidän tuotteistaan ja yrityksestään, asiakassuhde jatkuu todennäköisesti menestyksekkäästi. Toisaalta asiakkaan asiakas, josta teit juttua uutiskirjeeseen tai yrityksen sisäiseen lehteen, saattaa vinkata jollekulle pätevästä tyypistä, joka osasi kysyä oikeita kysymyksiä. Näin kaikkien verkostot laajenevat.

Helpoimman kautta ei synny priimaa

Joskus sähköpostitse haastatteleminen voi houkutella. Siinä on omat etunsa. Haastateltavan vastaukset on kirjattu valmiiksi ja parhaimmillaan tekstikin on punnittua. Haastateltava saattaa itsekin toivoa kysymykset sähköpostiinsa säästääkseen aikaa. Gallup-tyyppisissä teksteissä sähköpostihaastattelu voi toimiakin, mutta useimmiten sähköpostitse tehty juttu jää ulkokohtaiseksi. Se ei tuoksu, eikä maistu miltään, sillä tunnelma puuttuu. Silloin uutiskirjeessä esitelty innovaatio jättää kylmäksi. Lukija ei innostu mainiostakaan palvelusta, kun hän ei edes jaksa lukea artikkelia läpi.

Faktat ilman tunnetta eivät jätä muistijälkeä

Ostopäätöksiä tehdessä tunne voittaa useimmiten järjen. Tämä pitää paikkansa myös hyvässä tekstissä. Siksi henkilökohtaiset kohtaamiset ovat merkityksellisiä ja tärkeitä. Kun sisältöön saa ladattua tunnetta, siitä tulee vaikuttavampaa ja tehokkaampaa. Ja myyvempää – ilman, että edes myy.
Unohda siis myyntipuheet ja tuota sisältöjä, jotka oikeasti kiinnostavat ja vastaavat asiakkaasi tarpeisiin.