Vieraskynä - Aurora Airaskorpi

Neste ilmoitti muutama viikko takaperin aloittavansa podcastien tuotannon. Heidän perustelunsa oli: “Podcast on loistava tapa tavoittaa autoileva kansa juuri siellä, missä Nesteen pitää olla – tien päällä”, sanoi Jukka Peltoniemi, Neste Oilin vähittäismyynnin Online Marketing Manager. Nesteen liike ei yllätä, sillä podcasteissa makaa suuri käyttämätön potentiaali.
Apple teki podcasteista valtavirtaa vuonna 2005 tuomalla ne iTunesiin. Nyt podcast on hyvää vauhtia nousemassa videon rinnalle tehokkaaksi tarinankerronnan muodoksi. Jenkeissä podcastien potentiaali huomattiin vuonna 2014, kun podcast-rikossarja Serial jätti jälkensä historiaan ja saavutti viiden miljoonan kuuntelijan rajapyykin. Samalla se teki podcasteista äänimaailman korvikkeen Netflixille ja osoitti, että sarjalliset julkaisut ovat todellinen haastaja radiolle. Nyt sarja pyörii jo toisella kaudella.
Podcastien kasvukäyrät ovat joka mittarilla ylöspäin. Yhdysvalloissa jo kolmasosa aikuisesta väestöstä kuuntelee podcasteja.
Podcastit perustuvat pelkkään ääniraitaan ja niiden tekemiseen vaaditaan siten vain mikki, läppäri ja nettiyhteys. Toistaiseksi suurin osa podcasteista julkaistaan Libsyn-hostingpalvelun kautta ja podcastien tunnetuin välittäjä on Applen Itunes.
Suurin osa podcasteista perustuu asiantuntijahaastatteluihin tai selkeään konseptiin, joka toistuu jaksosta toiseen. Mutta kuten Serial osoittaa, podcasteilla voi tehdä myös puhdasta draamaa.
Podcastien etuna on se, että ne vapauttavat kädet ja silmät ruudulta – ja kaipuu tähän vapauteen kasvaa tasaisesti vastavoimana ruutuajan lisääntymiselle. Toisin kuin videot, podcastit eivät vaadi kaikkia aisteja toimiakseen vaan jättävät tilaa mielikuvitukselle.
Podcastit ovat ainoa sisältömuoto, joka on oikeasti turvallinen jopa liikenteessä. Tämän on tajunnut Nesteen lisäksi myös Apple, joka on ottanut podcastit osaksi CarPlay-sovellustaan.
Podcastit ovat tehokasta mainostilaa. Podcastit ovat lähempänä lukijaa kuin blogit, puhuttu ääni on henkilökohtaisempi kuin kasvoton teksti. Tietyn aihealueen ympärille keskittynyt ja sarjalliseen muotoon sitoutunut yleisö on mainostajille herkullinen mahdollisuus.

Miten tehdään menestynyt podcast?

Haastavinta Itunesin pitkälti hallinnoimassa maailmassa on erottua yli miljardin podcastin massasta. Laadukas ääni ja kiinnostava sisältö ovat podcasteissa itsestäänselvyyksiä mutta niiden lisäksi tarvitaan myös tekoja. Kysyin Suomessa asuvalta, 360 Entrepreneur-podcastia pitävältä, Podcast Success-seminaaria järjestävältä Yann Ilungalta, mitä onnistuneen podcastin pitämiseen vaaditaan:

  1. Etenkin B2B-markkinassa haastattelupohjaiset podcastit toimivat. Niiden avulla kasvatat omaa verkostoasi ja keräät kuulijoita myös haastateltavien verkostoista.
  2. Kasvata seuraajamäärää aktiivisesti. Jotta saat näkyvyyttä iTunesissa, tarvitset tilaajia, latauksia ja suosituksia. Rohkaise yleisöäsi painamaan subscribe-nappia ja jättämään arvioita esimerkiksi kilpailujen avulla.
  3. Pidä ääntä muuallakin kuin podcastissa. Kirjoita podcastin aiheesta myös blogipostauksia esim. LinkedIniin ja markkinoi itseäsi kyseisen aihealueen asiantuntijana. Tee podcastista välillä myös videoita, jolloin näytät kuulijoillesi ja potentiaalisille kuulijoillesi kuka olet ja kasvatat henkilökohtaista suhdettasi heihin.