Vieraskynä - Aurora Airaskorpi

On tavallista ajatella, että markkinointi on pinnallinen turhake, joka syö rahaa tärkeämmiltä asioilta kuten tuotekehitykseltä ja asiakaspalvelulta. Hyvä tuote puhuu puolestaan, eikö vain? Mitäpä, jos miettisit asiaa hieman pidemmälle.
1. Maailma on täynnä innovaatioita, joita kukaan ei ymmärrä. Kun joka suunnasta pursuaa kreisejä ideoita, uskaliaita kokeiluja ja elämää mullistavia ajattelijoita, ihmisten on vaikea erottaa hyvää huonosta ja puoskareita visionääreistä. Ymmärryksen kasvattaminen on siksi tärkein asia, jonka yritys voi alkutaipaleellaan tehdä. Verkkojulkaisu The Hustle kirjoitti vastikään uutiskirjeessään, kuinka lentokoneen keksijää kukaan ei noteerannut vasta kuin vuosia myöhemmin, sillä ajatus lentämisestä tuntui ihmisistä aluksi täysin mielipuoliselta. Verkkojulkaisu perusteli asiaa näin:

“There’s a significant gap between changing the world and convincing people that you changed the world. That’s because the things we instantly adopt are typically just variations of something we already know. Whereas the truly innovative products — those with the potential to change everything — are rarely understood at first.”
Eli suomeksi sanottuna: Maailmaa muuttavien ideoiden keksiminen itsessään ei riitä vaan vaikuttavuus syntyy ymmärryksen kasvattamisesta.

(Piilomainos: The Hustlen uutiskirje on muuten yksi harvoista, jotka jaksan avata päivittäin tai ainakin joka toinen päivä. Suosittelen kokeilemaan, jos haluat lukea tekkimaailman uutisia pintaa syvemmältä ja huumori ja suorasanaisuus uppoavat).
2. Keskiverto tuotekin riittää maailmanvalloitukseen, jos sen tekee isosti. Viimeisen parin vuoden aikana harva suomalainen kuluttaja on välttynyt norjalaisen XXL Sportsin maahanmuutolta tai amerikkalaisen Starbucksin tuomalta frappé-vyöryltä. On toki helppo sanoa, että isoille kaikki on mahdollista. Mutta totuus on, että niistä ei olisi isoja tullutkaan, jos he eivät olisi pitäneet alusta asti meteliä itsestään – isosti.
On turha valittaa, että monikansalliset yritykset tulevat ja valtaavat markkinat pieniltä, jos pienet eivät edes yritä kilpailla isojen kanssa – ja nimenomaan näkyvyydestä, eivät paremmuudesta. Tuotteen tai palvelun erinomaisuus on katsojan silmissä ja testivoitto ei itsestään tee siitä haluttavaa. Starbucksin latte ei tosiaan ole niin ylivoimaista, että ihmiset matkustaisivat sen perässä lentokentälle tai jakaisivat omia frappé-videoitaan Youtubessa. Mutta brändin vetovoimaisuus synnyttää ympärilleen ilmiön ja saa ihmiset liikkeelle.
3. Ilmiöitä voi synnyttää myös pienellä budjetilla. Somen aikakaudella ilmiöitä syntyy ilman miljoonabudjettiakin, kuten teki finanssialan startup Transferwise, joka pystytti alastoman marssin Wall Streetille osoittaakseen talouden vallankumouksen olevan kulman takana.
4. Markkinointi on viestintää ja hyvä viestintä palvelee kaikkia. Joku kysyi minulta vuosi sitten Slushissa “Teettekö Kubossa viestintää vai markkinointia?” Vastasin: “Mikä ero niillä mielestäsi on?”
Ilmeisesti ero onkin ainoastaan äänensävyssä. Markkinointi on suuri paha, joka maksaa paljon ja jonka tuloksia ei pysty kunnolla mittaamaan. Viestintä taas on ihmisten välistä kommunikointia, jolla on neutraalimpi kaiku. Sisältömarkkinointia taas pidetään lähinnä natiivimainontana, tuotesijoitteluna ja journalismin pahimpana vihollisena, joka sekoittaa mainokset ja todellisuuden keskenään. Kaikki nämä pitävät toki paikkaansa, jos näin halutaan.
Jos markkinoinnin haluaa valjastaa palvelemaan jotain oikeasti hyödyllistä tarkoitusta, pitää asiaa katsoa toiselta kantilta:
Mitä maailman parantaminen vaatii? Sitä, että luovasti ajattelevat ihmiset, kuten taiteilijat, suunnittelijat ja tutkijat pohtivat maailman viheliäitä ongelmia ja kysyvät: mitä jos? Sitä, että tieteentekijät päästetään näyttämään, minkälaista työtä vaaditaan näiden ongelmien ratkaisemiseksi. Sitä, että parhaat koodarit löydetään rakentamaan sovelluksille toimivat rungot. Ja sitä, että ihmisten kiinnostuksen herättämiseen erikoistuneet ammattilaiset (kuten journalistit ja markkinoijat) miettivät, miten nämä ratkaisut kerrotaan rahoittajille ja kuluttajille.
Kun muistaa, että jokaisen meidän osaamisella on jokin tarkoitus tässä maailmassa, on markkinoinnillakin roolinsa. Siksi markkinoinnin parjaamisen sijaan rohkaisen avaamaan silmät sen tarpeellisuudelle.
Jos tämä postaus herätti sinussa kiinnostusta, tule Content Marketing Forum -seminaariimme 27.9. kuulemaan lisää markkinoinnin roolista muuttuvassa maailmassa.