Mitä ajattelemme

WhatsApp Business - mitä ja kenelle?

Kirjoittanut Vieraskynä - Linda Mustakari | 15.2.2018

1,3 miljardin käyttäjän WhatsApp-pikaviestisovellus on tuonut markkinoille ilmaisen WhatsApp Business -sovelluksen pienyritysten asiakasviestintään. Lue miten yritykset voivat käyttää sovellusta parantaakseen asiakaskokemustaan ja tulostaan.

Pikaviestipalvelut asiakaskokemuksen, ja tuloksen, vauhdittajina

Tammikuun lopussa WhatsApp esitteli uuden WhatsApp for Business -sovelluksen. Sovelluksen tavoitteena on helpottaa pienten yritysten viestintää. Vastaava muutos on nähty jo Facebook messengerin käytössä yritysten ja heidän asiakkaidensa välisessä kommunikaatiossa. Esimerkiksi ulkomailta verkkokaupasta tilatessa voi tilauksen statusilmoitukset vastaanottaa halutessaan messengerin kautta perinteisen sähköpostin sijaan.
WhatsApp Business -sovellus on ladattavissa ilmaiseksi Androidille, tulevaisuudessa sovellus on saatavissa myös iOS ja Windows käyttöjärjestelmiin. Tämän artikkelin kirjoitushetkellä sovellus on ladattavissa Indonesiassa, Italiassa, Meksikossa, Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Kevään aikana sovellus julkaistaan ympäri maailman.

Askel ammattimaisempaan suuntaan

WhatsApp Business -sovelluksen avulla yritys voi:

  1. Luoda yritysprofiilin, jonka avulla asiakkaat löytävät helposti hyödyllistä informaatiota yrityksestä, kuten yritysesittelyn, sähköposti- tai postiosoitteen, sekä yrityksen verkkosivut. Tässä kohtaa on hyvä tarkistaa, että oma kotipesä on kunnossa: verkkosivut ovat houkuttelevat, aukioloajat ja yhteystiedot ajan tasalla.
  2. Vastata nopeasti asiakkaiden useimmin kysyttyihin kysymyksiin valmiiksi tallennetuilla vastausviesteillä. Sovelluksen avulla voi myös luoda automatisoituja viestejä, joilla esimerkiksi toivottaa asiakkaat tervetulleeksi tai kertoa milloin asiakas voi odottaa vastausta viestiinsä.
  3. Seurata analytiikkatyökalun avulla kuinka suuri määrä viesteistä on toimitettu, avattu ja luettu onnistuneesti. Analytiikan perusteella viestintää pystytään kehittämään aktiivisesti. Lue lisää analytiikan mittaamisesta ja sen tärkeydestä.
  4. Viestiä WhatsApp Web -toiminnolla helposti suoraan pöytäkoneelta asiakkaiden kanssa. Tämä vaatii, että WhatsAppin yhdistää älypuhelimella QR-koodilla nettiselaimessa pöytäkoneen kanssa.
  5. Perustaa yritystilin, joka kertoo asiakkaalle, että he keskustelevat yrityksen kanssa. Tulevaisuudessa yritykset voivat saada vahvistetun käyttäjätilin mikäli voidaan vahvistaa, että käyttäjätilin puhelinnumero vastaa yrityksen virallista puhelinnumeroa.

WhatsAppin käyttö säilyy täysin ennallaan. Yrityskäyttäjät lataavat älypuhelimeensa nyt olemassa olevan WhatsApp-sovelluksen lisäksi WhatsApp Business -sovelluksen. Käyttäjät voivat itse edelleen kontrolloida mitä viestejä haluavat vastaanottaa. Numeroita, joista viestejä tulee, voi blokata ja ilmoittaa mahdollisesta roskapostista.

Keskusteleva yritys voittaa aina

Yritykset, jotka oikeasti tuntevat asiakkaansa, ja käyvät heidän kanssaan avointa keskustelua, voittavat aina. Siksi on tärkeä miettiä oman yrityksen kannalta luontevin tapa kommunikoida asiakkaiden kanssa ja sitoutua siihen. Kannattaa miettiä ja testata millä tavalla WhatsApp Business voisi lähentää yrityksen ja sen asiakkaiden suhdetta.