Mitä ajattelemme

Verkkokauppa haastaa mediayhtiön – Porter vs Vogue

Kirjoittanut Matti Lintulahti | 24.2.2014

Uusin muotilehti Porter on toimituksellisesti laadukas ja iso paketti. Sitä ei erota mediayhtiöiden huippujulkaisuista muu kuin julkaisija. Mediayhtiön tilalta lehteä julkaisee iso muotiverkkokauppa Net-a-porter.
Tässä muutamia lukuja ensimmäisestä lehdestä:

  • 284 sivua
  • ensimmäiset 26 sivua muotibrändien mainoksia
  • kaikkiaan 72 sivua muotibrändien mainoksia
  • 8 sivua omia mainoksia
  • 66 sivun muotikuviin perustuva loistelias ostoskatalogi
  • 138 toimituksellista sivua
  • painaa arviolta yli kilon
  • ilmestyy 6 kertaa vuodessa
  • tilaushinta 45 euroa
  • Net-a-porter mobiilisovelluksen avulla lehden sivut muuttuvat verkkokaupaksi

Ensikuulemalta tässä kaikeassa ei tuntuisi olevan järkeä. Miksi kauppa laittaisi rahansa loisteliaan hyvän aikakauslehden tekemiseen? Suomessahan suunta on ollut toinen. Kauppojen aikaisemmin toimituksellisesti hyvät lehdet Pirkka ja Yhteishyvä ovat muuttuneet yhä enemmän mainosmaisiksi ostoskatalogeiksi, ovat supistuneet ja menossa digitaalisiksi pois printistä. Stockmann lopetti Exclusive-lehden ja keskittyy nyt ostoskatalogien julkaisemiseen.
Onko siis maailman johtava muotirändejä myyvä verkkokauppa tehnyt virheen mennessään suuntaan, josta Suomessa luovutaan? No, ainakin yksi asia erottaa Porterin suomalaisten kauppojen aikakauslehdistä. Se on laatu. Porter on samaa tasoa kuin parhaat aikakauslehdet. Suomen kauppojen aikakauslehdet olivat parhaimmillaankin ihan hyviä, keskitasoa. Keskimääräinen taso ei vain enää riitä.

Mitä järkeä isossa painavassa aikakauslehdessä sitten verkkokaupalle voisi olla? Paljon, vastaan.

Muotiverkkokaupalla on valmis lehdestä  innostuneesti kiinnostunut asiakaskunta ja myyntikanava. Tilausten myyminen verkon kautta on kustannustehokasta ja kohdistuu juuri oikeaan kohderyhmään. Hyvällä verkkokaupalla on mediayhtiötä parempi kosketus asiakkaisiinsa ja heidän kiinnostuksen kohteiseen. Hyvä verkkokauppa tuntee asiakkaansa paremmin kuin mediayhtiö. Näin uskallan väittää mediayhtiössä urani luoneena.
Verkkokaupan tavarantoimittajat ovat isoja mainostajia, jotka haluavat saada saman muodista intohimoisesta kiinnostuneen kohderyhmän huomion itselleen. Hyvällä verkkokaupalla on brändeihin tavarantoimittajina paremmat yhteydet ja kosketus kuin  mediayhtiöillä samoihin brändeihin mainostajina.
Lehden sisältö ja sen luominen ostettavaksi lisää verkkokaupan myyntiä.
Lehden tilaajat ja mainostajat maksavat tästä verkkokaupan markkinointivälineestä, joten verkkokauppa voi tehdä lehden jopa voitollisena. Mutta sen ei tarvitse. Kun Voguen kustantaja Condé Nast tarvitsee lehden tuottamiselleen hyvän jatkuvan voiton, Net-a-porter voi kilpailijana tehdä Porter-lehteä tarvittaessa omakustannushintaan tai jopa tappiolla markkinointi-investointina.
Jos molemmat lehdet ovat yhtä hyviä, perinteinen mediayhtiö on heikoilla tässä kilpailussa. Tulevaisuuden muotilehtien liiketoimintamalli suosii kauppojen lehtiä. Jos kaupat vain ymmärtävät saman kuin Net-a-porter. Lehden pitää olla toimituksellisesti ihan yhtä hyvä kuin sen pahimmat mediayhtiöiden julkaisemat kilpailijat. Tätä monen kauppiaan on vaikea ymmärtää. Net-a-porterin perustaja Natalien Massenet on tämän ymmärtänyt. Mutta ennen verkkokauppiaan uraa hän olikin muotitoimittaja.
PS. Jos olisin Verkkokauppa.comin Samuli Seppälä, keskustelisin paraikaa Sanoman kanssa myynnissä olevan MB-lehden ostamisesta. Enkä heikentäisi sen toimituksellista laatua millään tavalla, päinvastoin.