Mitä ajattelemme

Verkkokaupan hyvä asiakasjulkaisu toimii - case Curve Magazine

Kirjoittanut Matti Lintulahti | 13.1.2015

Verkkokaupat ovat alkaneet kustantaa laadukkaita asiakasjulkaisuja niin printissä kuin verkossa. Katalogit eivät enää niille riitä.
Olen aikaisemmin kertonut muotibrändien verkkokaupan Net-a-porterin Voguen tasoisesta Porter-lehdestä ja siitä kuinka Airbnb alkaa julkaista Pineapple -matkailulehteä sekä kehunut Custom Sounds -verkkokivijalkakaupan Backstage-verkkolehteä.
Itse ajelen kesäisin Vespalla ja skootteritarvikkeita myyvät suomalaiset ja eurooppalaiset verkkokaupat ovat tulleet tutuiksi. Yksi niistä on noussut ykkösvaihtoehdokseni, koska hyvän palvelun, kohtuullisen hintatason ja laajan tuotevalikoiman lisäksi tuon verkkokaupan palveleva viestintä tuo sen muita läheisemmäksi.
Saksalaisen Sip Scootershopin asiakasjulkaisu Curve on yksi syy tähän. Curve on journalistisesti tuotettu englanniksi ja saksaksi julkaistava lehti, jonka jokainen numero tulee luettua.
Hyvät valokuvat ja kiinnostavat tarinat saavat minut palaamaan lehteen joka kerta ja herättävät piilevät skootteritarvikkeiden hankinnan tarpeet esille mielessäni, vaikka Curve ei suoraan myy. Silti usein tulee ostettua keväisin jotain uutta skootterikamaa. Arvaatte varmaan mistä verkkokaupasta.
Kun verkkokauppa haluaa erottua kilpailijoistaan, sitouttaa asiakkaitaan ja päästä oman alansa ostajien keskuudessa ykkösvaihtoehdoksi, sen kannattaa ehdottomasti miettiä Curven kaltaisen sisällöllisesti hyvän asiakasjulkaisun kustantamista. Se toimii. Ainakin minuun.