Mitä ajattelemme

Tutkimus: Näin pk-yrityksiltä (b2b) sujuu sisältömarkkinointi

Kirjoittanut Matti Lintulahti | 3.3.2014

Miten pk-yritykset tekevät B2B-bisneksessä sisältömarkkinointia? Tämä pohjoisamerikkalainen Content Marketing Instituten tuottama tutkimus antaa hyvän vertailukohdan miettiä omaa sisältömarkkinoinnillista tekemistä Suomessa. Esitys kannattaa vilkaista kokonaan. Tässä muutama mielestäni huomionarvoinen poiminta:

  • 94% pk-yrityksistä (b2b) tekee sisältömarkkinointia.
  • 78%:lla on sisäinen omistaja sisältömarkkinoinnille.
  • 48%:lla on dokumentoitu sisältömarkkinoinnin suunnitelma, sisältösrategia.
  • 45% kokee olevansa sisältömarkkinoinnissa tehokkaita, ja heillä on muita selvästi useammin dokumentoitu sisältöstrategia ja vastuuhenkilö johtamassa sisältömarkkinointia, sekä tuottavat enemmän sisältöä kuin vuotta aiemmin.
  • Top 5 sisältömarkkinointi: Some (Linkedin, Twitter, Facebook), artikkelit omalla sivustolla, uutiskirjeet, blogit ja videot.
  • Top 3 tavoitteet: Bränditietoisuus, liidien generointi ja uusasiakashankinta.
  • Top 3 haasteet: Ajan puute, kyky tuottaa tarpeeksi sisältöjä, budjetin puute.
  • Sisältömarkkinointiin käytetään keskimäärin 27% koko markkinointibudjetista.

Katso koko tutkimusesitys:

B2B Small Business Content Marketing: 2014 Benchmarks, Budgets and Trends – North America from Content Marketing Institute