
Tekoäly ja sähköauto, “kokeilematta paskoja” – eli miksi niitä pelätään?
Miksi monet asiantuntijat vieroksuvat tekoälyä? Entä miksi kokeneet autoilijat hyljeksivät sähköautoja? Mitä yhteistä peloilla on? Kubon Sami ja Matti istuivat kahvikuppien äärelle juttelemaan.
💬 Tuli taas viikon klassikko, kun ABC-ukkelit jutteli, ettei sähköautolla tee mitään Suomessa.
💬 Jep, ja tänään kuulin taas, miten tekoäly vie meiltä kaikilta työt ja valehtelee päälle.
💬 Siis oikeasti, mikä näitä ihmisiä riivaa?
💬 Muutosvastarinta. Pelko. Epävarmuus.
💬 Niin, uudet jutut pelottaa aluksi. Muistatko, kun älypuhelimia pelättiin? ”En mä tarvitse nettiä puhelimeen.” No just.
💬 Tai sähköpostia: ”Ei voi luottaa, kirje on varmempi.” Nyt kirjeitä lähettää enää lähinnä mummo tai verottaja – tai ei verottajakaan, jos on muistanut itse perua paperipostin.
💬 Näin kävi sähköautoillekin. “Ei niillä voi ajaa Suomen talvessa, kun jäätyvät". Miksiköhän sitten Norjassa on eniten sähkäreitä koko maailmassa? Meilläkin niitä on jo yli 120 000, viisi vuotta sitten alle 10 000.
💬 Tai "ei niillä pääse Lappiin kusematta". Ajaako joku bensa-autollakaan 10 tuntia ilman taukoa?
💬 Ja se legendaarinen "sähkökatko tulee ja kaikki jää tielle". Ei kai bensapumputkaan toimi ilman sähköä?
💬 Sama juttu tekoälyn kanssa. "Ei siihen voi luottaa, faktat ovat vinksallaan." Mutta ihmisetkö sitten ovat täysin erehtymättömiä?
💬 Tai ikisuosikki: "Ei meillä ole aikaa perehtyä tekoälyyn." Koska muutoshan tapahtuu vasta sitten, kun tulee täydellinen hetki ja kaikki on valmista?
💬 Tai sitten tulee vain kilpailija, joka ehtii ensin. Kehitys ei odota niitä, jotka jäävät muutosvastarintaan jurnuttamaan. Gartnerin mukaan yritykset, jotka hyödyntävät tekoälyä tehokkaasti, parantavat tuottavuuttaan jopa 40 prosenttia. Jo nyt tekoälyä käytetään tehokkaasti asiakaspalvelussa, analytiikassa, markkinoinnissa ja sisällöntuotannossa.
💬 Juuri näin. Ne, jotka ottavat tekoälyn käyttöön nyt, tehostavat työnsä ennen kuin muut edes huomaavat jääneensä jälkeen. Ja sähkärin kilometrit maksavat muuten alle puolet polttikseen verrattuna ja ajaminen on paljon kivempaa – vain pörinä ja pakokaasu puuttuu.
💬 Mut miksi muutosvastarintaa on niin paljon?
💬 Koska ihmiset pelkäävät uutta. On helpompi sanoa ”ei toimi” kuin yrittää ymmärtää, miten se voisi toimia. Vanha on ihanan turvallista. Niin kuin hevoskärrytkin silloin, kun ekat autot ilmestyivät.
💬 Haha, just näin. "Meidän yritykseen ei mitään tekoälyä tarvita, hyvin on ihmisälyllä tähänkin asti menty!"
💬 Mitäs ne meidän vinkit epäilijöille olikaan?
💬 No eka: Sähköautot eivät jää tielle. Niiden toimintamatkat ovat kohta samaa luokkaa kuin monen bensa-auton. Julkisia latauspisteitä on 15 000, joista pikalatureita lähes 4 000. Hei, missä ongelma?!
💬 Ja toka: Tekoäly ei vie työpaikkoja, vaan tylsät työtehtävät. Se ei poista asiantuntijoita, vaan antaa heille tehokkaammat työkalut.
💬 Kolmas on tärkeä: Teknologia ei odota. Ne, jotka ottavat uuden käyttöön ensin, hyötyvät eniten.
💬 Jep. Kubo on mukana molemmissa – tekoälyssä ja sähköisessä liikenteessä. Me tiedetään, että tulevaisuus kuuluu niille, jotka ei jää pelkoihinsa kiinni.
💬 Vieläkö sun bensa-autoilijakaverit epäröi?
💬 Kylläpä kyllä. Löytyykö sulta vielä kavereita, jotka dissaa tekoälyä ja pitää sitä hypenä?
💬 Jep.
💬 No, ainakin me voidaan auttaa ja valmentaa niitä uutta kohti.
💬 Niinpä. Niin tekoälyssä kuin sähköautoilussakin. 😎
Matti Lintulahti on intohimoinen tekoälyveikko, joka jo valmentaa yritysten ja organisaatioiden viestijöitä tekoälyn käyttöön.
Sami Turunen on kirjoittanut sähköautoista jo vuosia ja lähti kahvitauon jälkeen koeajamaan seuraavaa sähkärikandidaattiaan.
Tilaa uutiskirjeemme
Aina toisinaan suutarin lapsetkin saavat kengät. Silloin kannattaa olla kuulolla.