Mitä ajattelemme

Slush ja startupit ovat myös idealismia ja maailmanparantamista

Kirjoittanut Matti Lintulahti | 13.11.2015

Tänä vuonna Slushissa oli enemmän idealismia ja maailmanparantamista kuin aiemmin. Monelle startupin perustajalle maailman ongelmien ratkaiseminen on yrityksen ytimessä. Merkityksellinen myönteisen vaikutuksen aikaansaaminen on kaikista tärkeintä, rahan ansainta tulee vasta toisena. Tämä oli hienoa nähdä, sillä Suomi ja maailma tarvitsevat uusia innovaatioita ja uudenlaista ajattelua nopeasti muuttuvassa maailmassa, jossa pitää löytää ratkaisuja monenlaisiin isoihin ongelmiin.
Tässä vain muutama esimerkki Slushissa esillä olleista maailmanparantajista:
Acumen on voittoa tavoittelematon riskipääomarahasto, joka sijoittaa köyhyyttä poistaviin hankkeisiin ja innovaatioihin. Monet niistä liittyvät aurinkoenergiaan. Rahaston mittarina ei käytetä tuottoa vaan niiden ihmisten määrää, joihin rahoitetut hankkeet ovat vaikuttaneet. Alkavat mittarit olla kohdallaan. http://acumen.org/
Unicefin innovaatioyksikkö kehittää uusia tapoja, teknologiaa ja koodia, miten maailman köyhimpiä autetaan parempaan elämään. Esimerkiksi Nigeriassa hallitus tietää nykyisin USA:ta paremmin, kuinka paljon ja milloin lapsia maahan syntyyn. Liberiassa Unisefin innovaatioyksikön koodaajat auttoivat Ebolan vastaisessa taistelussa. Jokaisella kansalaisjärjestöllä tulisi Unisefin tapaan olla oma innovatiivinen startup-yksikkö. http://www.unicef.org/innovation/
Funzi on suomalainen startup, joka on kehittänyt mobiilisovelluksen ja oppimateriaaleja maailman köyhimmille. Kunhan nettiyhteys löytyy, oppiminen on jokaisen ulottuvilla. Funziin kannattaa ehdottomasti tutustua 30 000 tyytyväisen afrikkalaisen käyttäjän lisäksi. Funzi tuotti myös monikielisen saapumismateriaalin jakoon Suomeen saapuville pakolaisille vain 8 vuorokaudessa. http://funzi.fi/
Funzi on yksi Facebookin sisältökumppaneista Internet.org hankkeessa, jossa Facebook haluaa saada internetin kaikista köyhiempienkin ulottuville aurinkoenergialla toimivalla miehittämöttämien ilma-alusten laivueella, käyttäjille ilmaiseksi. https://www.internet.org/
Eikä kannata unohtaa perinteisiä tuotteita kehittäviä startuppeja.
Paptic on suomalainen startup, joka on kehittänyt puuperäisen muovi- ja paperkasseja korvaavan kassin. Esimerkiksi Seppälä ja BodyShop ovat jo ottaneet Papticin kasseja käyttöönsä. Missiona on pelastaa maailma muovipussien aiheuttamalta tuholta. Nyt vain vaatimaan Papticin kassit käyttöön omilta ostospaikoilta. http://www.paptic.com/
Startup Refugees auttaa pakolaiskriisissä aktiivisesti Suomessa. Auta sinäkin. Voit liittyä mukaan: http://startuprefugees.com/

Startups & refugees -paneelikeskustelu Sluhsissa. Startup-yhteisö auttaa monella eri tavalla pakolaiskriisissä.


Vastaavia maailmaa parantavia ja isoja ongelmia ratkaisevia startup-yrityksiä näkyi Slushissa paljon.

Tee merkityksellistä

Jokaisesta yrityksestä pitäisi löytyä vastaavanlainen halu tehdä asioita paremmin, fiksummin ja merkityksellisemmin. Kun tämän vielä kommunikoi hyvin ja tarinallisesti niin sisäisesti kuin ulkoisesti, yritykselle alkaa rakentua kestävä kilpailuetu ja siinä samassa maailma muuttuu paremmaksi.
Kannattaa kysyä itseltä, onko yritys, jossa työskentelen tai jota omistan, sellainen, joka parantaa myös maailmaa jollain tavalla ja ratkaisee oikeita ongelmia.  Jos yritys on olemassa vain taloudellisesta syystä rahan ansaitsemiseksi, niin vaihda työpaikkaa, myy osuutesi yrityksestä tai perusta oma yritys. Vain rahan perässä juoksevassa yrityksessä ei kannata työskennellä. Se ei ole ihmisen arvoista.