Mitä ajattelemme

Jos haluat menestyä somessa, satsaa siihen nyt

Kirjoittanut Vieraskynä - Aurora Airaskorpi | 1.3.2018

Tämän hetken somekehitystä ajaa kaipuu merkityksellisempien sisältöjen äärelle. Yrityksiltä vaaditaan paitsi lisää tunteita herättävää sisältöä, parempaa kanavaymmärrystä ja uniikkia sisältöä joka kanavaan. Some on ihan oma sisältömaailmansa, ja siihen kannattaa reagoida nyt, jos haluaa yrityksensä somepresenssin pysyvän pinnalla.

Somekanavien strategiana on rakentaa ekosysteemejä, joissa ihmiset pysyvät yhä tiukemmin kanavan sisällä, eivätkä hyppää sieltä ulos. Tämä näkyy esimerkiksi LinkedInin algoritmissa, joka sorsii linkkien jakamista ja rohkaisee ihmisiä jakamaan sisältöä natiivisti itse kanavassa. Facebookin strategia on melko lailla vastaava. Linkkien jakelun sijaan yritys haluaa, että sisällöt tuotetaan jatkossa yhä selkeämmin natiivisti omaan kanavaan. Tämä muuttaa yritysten ja sisällöntuottajien yhteistyötä, sillä pian tarvitsemme verkkosivuilla jaeltavien sisältöjen rinnalle mikrotarinoita ja livevideoita jaettavaksi suoraan somekanavissa.

Lisää tunteita herättävää sisältöä

Facebookin strategiana on jo pitkään ollut lisätä ja monipuolistaa ihmisten vuorovaikutusta sisältöjen kanssa. Viime vuonna Facebook toi peukun rinnalle reaktionappulat, joista on nopeasti tullut uusi sisällön arviointimuoto internetissä. Sisältöjen arvo kasvaa, mitä enemmän reaktioita se saa. Reaktioita seuraamalla pyritään myös tunnistamaan käyttäjien vuorovaikutustyyli ja tarjoamaan heille enemmän siihen sopivaa sisältöä. Jos käyttäjä klikkaa vihaista naamaa, Facebook voi alkaa priorisoida henkilölle sisältöjä, joka on kerännyt vihaisia naamoja. Mainostajien kannalta tämä tarkoittaa sitä, että julkaisuilla pitäisi pystyä kalastelemaan enemmän reaktioita kuin tykkäyksiä, eli herättämään yhä voimakkaampia tunteita. Lue lisää Facebookin uusimmasta algoritmista kuukauden takaisesta postauksestani. 

Jokainen somekanava edellyttää uniikkia sisältöä

Videojulkaisut ovat jo pitkään olleet Facebookin strategiassa ykkössijoilla ja viime aikoina satsauksia on tehty erityisesti livevideoon. Vastaiskuna Snapchatille ja reaktiona nopeiden tarinoiden suosiolle Instagramissa ja WhatsAppissa Facebook on tuonut valikoimaansa oman Stories-elementin, joka mahdollistaa lyhyet, tässä-ja-nyt-videot. Facebookin satsaukset livevideoon merkitsevät kuitenkin paljon enemmän kuin vain uutta videon alalajia: kun jokaisella sovelluksella on oma Stories-elementti, julkaisija sitoutetaan yhä vahvemmin julkaisemaan sisältöä juuri tässä kanavassa. Some ei ole enää pelkkä videosisällön jakelukanava, jossa sama linkki postataan joka kanavaan, vaan sisältöä tuotetaan vahvemmin vain ja ainoastaan siihen kanavaan ja sen elinkaari on päivien sijaan sekunteja. Tämä muuttaa mahdollisesti videoiden tekemisen tavan.

Some ei ole jakelukanava vaan sisältökanava

Jos somesuosio on yrityksen liiketoiminnallisten tavoitteiden kannalta ratkaisevassa roolissa, satsauksia videosisältöön tulee tehdä yhä enemmän ja tekemisen tulee olla strategista. Pelkkä satunnainen satsaus yhteen fiilisvideoon ja sen jakelu viidessä kanavassa ei riitä, vaan sisältöstrategiassa tulee olla erikseen myös videostrategia, jossa videot kohdennetaan kunkin somekanavan seuraajille erikseen. Strategiassa pitää miettiä, kuinka paljon ja minkälaista livevideota tuotetaan, mikä on videoiden laatutaso ja mikä ero on kunkin kanavan videoiden välillä. Myös kohderyhmäymmärryksen merkitys kasvaa, sillä pitää tietää, minkälainen tarina uppoaa minkäkin kanavan yleisöön. Livevideoiden nousu tekee videoista enemmän twiittejä kuin kestäviä julkaisuja, ja siksi sisältömassan hallinta vaatii yhä enemmän niiden tuottajatiimiltä. Nyt jos joskus, on hyvä hetki alkaa kaivamaan kuvetta yrityksen oman somettajan palkkaamiseen.

Kuva: Dũng Trần Việt