
Miten tavoitat tulevaisuuden ostopäättäjät?
Loimme suomalaisten nuorten aikuisten mediankäyttötapoja ja muuttunutta B2B-hankintakäyttäytymistä tutkineiden selvitysten pohjalta kolme ostajaprofiilia, joiden avulla sisältöstrategiasi osuu jatkossakin maaliin.
Tulevaisuuden B2B-päättäjät eivät odota, että joku myy heille ratkaisun. He etsivät sen itse. Ymmärtämällä, miten erilaiset tulevaisuuden B2B-päättäjäprofiilit käyttävät mediaa, tekevät päätöksiä ja vaikuttavat yhteisöissään, voit luoda heille sisältöjä, jotka puhuttelevat ja ohjaavat kohti hankintaa.
Alla oleva infograafi kokoaa kolme keskeistä tulevaisuuden ostajapersoonaa, jotka kuvaavat monia B2B-vastuualueiden nuoria päättäjiä ja vaikuttajia osuvasti jo nyt:
- Tietoon pohjaava puntaroija – Haluaa tehdä perusteltuja päätöksiä, jotka kestävät päivänvaloa. On valmis syventymään asiaan ja arvostaa dataa, vastuullisuutta ja konkretiaa. Epäilee kaunopuheisuutta mutta inspiroituu arvopohjaisesta selkeydestä.
- Itseohjautuva ratkaisija – Etsii tietoa itsenäisesti ja toimii nopeasti, jos sisältö vakuuttaa. Arvostaa kitkattomuutta, läpinäkyvyyttä ja helppoa etenemistä. Ei kaipaa myyntikontaktia vaan haluaa sisältöjä ja helppoja matalan kynnyksen yhteydenottotapoja, joiden avulla voi hoitaa hankinnan itse.
- Arvojohtoinen verkostovaikuttaja – Jakaa, kommentoi ja osallistuu aktiivisesti. Usein sisäinen suostuttelija, joka tuo arvoja ja yhteisöllisyyttä päätöksentekoon. Vaikuttuu tuotefaktojen sijaan ihmisistä, tarinoista ja aitoudesta.
Mitä he odottavat sisällöltä harkitessaan hankintoja? Missä kanavissa heidät tavoitetaan ja millaisilla sisällöillä ja puheenparrella heidät vakuutetaan? Kurkkaa alta.
Lähteet: McKinsey (Future of B2B Sales), Gartner (Future of Sales 2025), Forrester, Edelman & LinkedIn (Thought Leadership Impact Study),
Deloitte (Millennial & Gen Z Survey), Accenture, PwC, HBR, Financial Times: Marketers courting Gen Z aim to hit the right notes, MLL:n Nuorten mediankäytön kysely 2024, Civic Engagers -verkoston Media & Civic Engagement among Youth in Finland, Some ja nuoret -tutkimus (eBrand 2022), NIQ Nielsen Consumer (Connecting with Gen Z: The demographic science behind effective marketing)

Leena
Filpus
Kokenut journalisti, copywriter ja viestinnäntekijä.
Lisää aiheesta Strategia Sisältömarkkinointi Asiakasymmärrys
B2B-päättäjä ohoi! Oletko rapu, delfiini vai mustekala?
Tilaa uutiskirjeemme
Aina toisinaan suutarin lapsetkin saavat kengät. Silloin kannattaa olla kuulolla.