Mitä ajattelemme

Miksi asiantuntijan blogikirjoitus saa viestijän huokaamaan?

Kirjoittanut Leena Filpus | 30.10.2025

Asiantuntijan blogikirjoitus näyttää usein ensi vilkaisulla valmiilta ja soljuvalta. Kun tekstiä lukee tarkemmin, saattaa paljastua tekoälyllä sutaistu tuotos, joka saa organisaation viestintäosaston repimään pelihousunsa.

Viestinnän sähköpostiin kilahtaa valmis blogiteksti asiantuntijalta. Päällisin puolin kaikki näyttää lupaavalta: kieli on sujuvaa, kappaleet rytmittyvät nätisti ja otsikkokin on kohdallaan. Mutta innostus hiipuu nopeasti. Teksti on väritöntä, kliseistä ja pintapuolista. Missä ovat oivallukset ja asiantuntijan oma ääni? Missä on organisaation sovittu äänensävy?

Kuulemme markkinointi- ja viestintäosastoilta yhä useammin, miten siellä tuskaillaan innokkaiden asiantuntijoiden blogitekstien kanssa. Syykin on selvinnyt. Kas, tekoälyn avulla kirjoittaminen onnistuu näppärästi ja nopeasti! 

Oma-aloitteisuus ja uusien asioiden kokeileminen on tietenkin hyvä ja kannatettava asia. Tekoälyn käyttäjiltä unohtuu kuitenkin, ettei tekoälymyllystä tule helposti ja vain nappia painamalla laadukasta blogikirjoitusta.

Mikä tekoälyn avulla kirjoitetuissa teksteissä on vikana?

Ensilukemalta tekoälyn tuottama teksti voi vaikuttaa oikein hyvältä. Kun tekstiä lukee ajatuksella ja poistaa puppugeneraattorin diipadaapan, oikeaa faktaa ja omaa näkemystä saattaa olla vain nimeksi. Pätevän editoinnin jälkeen teksti on lyhentynyt roimasti.

Tekoälyteksti jää usein pintapuoliseksi. Pinnalta valmis sisältö on geneeristä ja persoonatonta, eikä se ole linjassa yrityksen strategisten tavoitteiden kanssa. Se toistaa yleisiä faktoja ja itsestäänselvyyksiä, mutta syvyys ja aidosti hoksauttavat oivallukset puuttuvat. 

Tekoäly sortuu helposti kuluneisiin ilmauksiin ja latteuksiin, joita lukija on nähnyt kymmeniä kertoja. Vaikka itse asia olisikin tekstissä kohdallaan, kielelliset latteudet syövät blogikirjoituksen kiinnostavuutta ja peittävät alleen asiantuntijan osaamisen. Jos sen sijaan asiantuntijan osaaminen ja kokemukset tuodaan kekseliäästi ja tuoreesti esiin, voidaan rakentaa mielikuvaa, joka ei unohdu.

Miten tekoäly voi parantaa asiantuntijoiden blogikirjoituksia?

Hyvässä tekstissä asiantuntijan ääni ja osaaminen kuuluvat. Ammattimainen kirjoittaja osaa kaivaa asiantuntijuudesta esiin juuri sopivasti lukijaa kiinnostavia yksityiskohtia. Hän osaa haastaa jatkokysymyksillä asiantuntijaa pohtimaan uudenlaisia näkökulmia, jotka parhaimmillaan tukevat myös organisaation strategisia päämääriä. Generatiivinen perustekoäly ei tätä vielä osaa tehdä. Hyvin koulutettu tekoälyagentti onnistuu jo paljon paremmin.

Asiantuntijalle saattaa tulla yllätyksenä, että tekoälyn avulla laaditun blogipostauksen muokkaamiseen laadukkaaksi, yrityksen äänellä puhuvaksi tekstiksi kuluu viestintäosastolta usein enemmän aikaa kuin jos sisällöntuotannon ammattilainen olisi kirjoittanut vastaavan tekstin asiantuntijan haastattelun perusteella. 

Tekoäly ei ole hyödytön apuväline asiantuntijoiden blogikirjoitusten luomisessa. Päinvastoin, tekoäly on usein erinomainen apuväline esimerkiksi taustatiedon hakemisessa, tekstin jäsentämisessä, rakenteen luomisessa tai vaikka otsikkoideoiden kokeilemisessa. Organisaation  äänensävylle, näkemyksille ja faktoille koulutettu tekoäly on hyvä työkalu, fiksusti käytettynä. 

Osaavaa kirjoittajaa se ei silti täysin korvaa. Jokainen tekoälyn kanssa sparrailtu teksti vaatii aina tarkistamista, viilaamista ja editointia.

Haluatko kuulla enemmän, miten tekoälyä kannattaa käyttää asiantuntijoiden blogikirjoitusten luomisessa?