Mitä ajattelemme

Muistilista luovan työn johtajalle: TUTUSTU, TUNNE, UNOHDA, PANOSTA

Kirjoittanut Vieraskynä - Aurora Airaskorpi | 14.10.2016

Pidin puheenvuoron Content Marketing Forumissa visuaalisen viestinnän puolesta. Otsikosta kiitokset tapahtuman aktiiviselle Twitter-yleisölle. Tämän twiitin jakojen perusteella ohjeet luovan työn johtajalle ovat selkeästi enemmän kuin tarpeen. Tässä vielä koosteena, mitä nämä taas tarkoittivatkaan.
Ensinnäkin, viestintä on nyt visuaalista, kuten taannoisessa blogipostauksessani totesin. Enää yleisöä ei tavoiteta pelkillä teksteillä vaan enenevässä määrin kuvilla, grafiikalla ja videoilla. Jos lukuja katsoo, niin maailmalla väitetään kuvallisten viestien olevan myös selvästi tekstiä tehokkaampia.

Kilpailu hyvistä visuaalisista viesteistä on kovaa. Kun internetissä jaetaan 1,8 miljardia kuvaa päivässä, ja miltei jokainen länsimaalainen kuluttaja on myös sisällöntuottaja, erottuminen on vaikeaa. Erottautumisen asiantuntijat, journalistit ja kuvatoimittajat noudattavat työssään enemmän tai vähemmän orjallisesti vuonna 1965 Galtungin ja Rugen tuottamia uutiskriteereitä. Uskallan väittää, että adjektiivit, jotka määrittävät uutisjournalismin valintoja ohjaavat ainakin alitajuisesti myös sitä, mitä asioita kuluttajat jakavat viesteissään.

Mitä tämä tarkoittaa yrityksen kannalta? Miten yritys voi tänä päivänä erottautua? Ehkäpä laittamalla viestinnän ja markkinoinnin tiimit kokonaan uusiksi. Yrityksissä olisi toimistojen ja muiden kumppanien lisäksi hyvä olla myös omaa luovaa ymmärrystä.
Luovan tiimin johtaminen edellyttää monialaista ymmärrystä viestinnän eri muodoista. Siksi pelkän markkinoinnin tutkinnon lisäksi olisi hyvä olla taustaa myös luovasta ongelmanratkaisusta tai ainakin pirusti uteliaisuutta ymmärtää luovan ilmaisun reunaehtoja. Luovan tiimin johtajan ei tarvitse tai pitäisi aina olla suunnittelija itse, vaan henkilö, joka haluaa oppia ja ymmärtää suunnittelua ja visuaalisen viestinnän mahdollisuuksia – yrityksen strategiaa toisessa kädessä puristaen. Ilman tavoitteellista johtajuutta, luovat hankkeet ovat helposti pelkkää taidetta tai omaa pikkukivaa.

Luovan tiimin johtajan pitää myös ymmärtää sitä kenttää, missä ideat ja puheenaiheet syntyvät. Vaikka en olekaan mikään some-evankelisti, somekanavia seuraamalla pääsee perinteistä mediaa paremmin kärryille siitä, mikä tavallisia ihmisiä juuri nyt puhuttaa. Jos yritys on taitavasti ajan hermoilla, se pystyy poimimaan keskustelutulvasta olennaiset viestit ja osallistumaan siihen omalla tyylillään. Jos luovan tiimin johto on kuitenkin ikuisesti jumissa markkinoinnin palavareissa ja sähköpostin syövereissä eikä ehdi käyttää aikaa luovalle ajattelulle tai ole edes kiinnostunut tutustumaan somekanaviin, ajan hermoilla oleminen tuskin nousee yrityksen suurimmaksi voimavaraksi.
Jotta tämän päivän tietotulvaan saadaan oikeasti uudenlaisia ja luovia ratkaisuja, olisi hyvä lopettaa etsimästä tekijöitä totutuista pooleista ja avata silmät ristiinlinkityksen mahdollisuuksille. Heitän haasteen työnkuvien sekoittamisesta yrityksille ja toivon tulevaisuudessa näkeväni yrityksiä, joissa toimitusjohtajan saappaissa on designer ja luovan johtajan paikalla journalisti.
Ja lopuksi vielä ne täsmennykset otsikon lupauksiin:

Jos aihe herättää sinussa paloa, kerro, jaa, kommentoi tai ota yhteyttä. Jatkoa on luvassa.