Vieraskynä - Aurora Airaskorpi

Näin Slushin jälkimainingeissa on hyvä muistaa, että vaikka koodarit ovat tarjonneet meille Airbnbt ja Uberit, jokaiseen koodinörtin pulauttamaan sanaan ei kannata kuuliaisesti uskoa.
Koodareita on helppo ihailla. He puhuvat kieltä, jota suurin osa meistä ei ymmärrä ja synnyttävät sen avulla ratkaisuja, jotka voivat muuttaa maailmaa. Se on vaikuttavaa ja inspiroivaa ja kunnioitan siksi heidän työtään suuresti (pahoittelut nörtti-nimityksestä). Työskenneltyäni useampaan otteeseen erilaisten koodarien osaamista vaativissa projekteissa, olen kuitenkin huomannut, kuinka tärkeää on pystyä toimimaan koodimaailman ja normaalin maailman välikätenä. Sillä jos et ymmärrä teknologiaa, sinulle myydään helposti myös paskaa.
Viheliäisimmät nörtit käyttävät muun maailman tietämättömyyttä nerokkaasti hyväkseen. On helppo myydä tietoturvaa peloilla, sivustoratkaisuja käytettävyydellä, ja uusia sovelluksia sillä, että mobiilissa on kaikkien pakko olla. Tosiasia kuitenkin on, että teknologia toimii parhaiten silloin, kun sille on ensin tunnistettu tarve. Ja jotta aidon tarpeen voi tunnistaa, pitää pystyä ymmärtämään ihmisiä, yrityksiä ja maailmaa – ei pelkkää koodia. Jotta voi hankkia merkityksellisiä teknologisia ratkaisuja, pitää pystyä haastamaan ja kyseenalaistamaan koodareiden idealismi.

Insinööri on numeroiden asiantuntija – ja hyvä niin

Nörteistä huumaantuminen ei ole vain yksilötason ongelma vaan sen vaikutukset näkyvät numeroiden varaan vannovassa yhteiskunnassamme myös laajemmalla tasolla. Kirjailija Taina Haahti kirjoitti tovi sitten Helsingin Sanomissa kuinka suomalaisilla on säilynyt usko töksäytteleviin teknologiajohtajiin, vaikka on mahdollisesti juuri heidän huonojen johtamistaitojensa syytä että olemme vaipuneet taloudelliseen kuoppaan. Insinöörikin on vain ihminen. Ja se start-up-stara joka nousi Slushissa päälavalle, on lopulta vain insinööri, jolla on käynyt mieletön mäihä.
Numeroiden taitajia tarvitaan tämän päivän maailmassa yhä enemmän, mutta jokaista koodipajaa kohden tarvitaan myös tulkki – henkilö joka tulkitsee vastaanottajaa ja yrityksen todellisia tarpeita ilman sidoksia maailmaa mullistaviin algoritmeihin. Vain merkityksiä ymmärtävä henkilö voi johtaa prosessia kaikkia osapuolia palvelevalla tavalla.
Eli kun kielillä puhuva koodari ensi kerran lähestyy sinua lupaavalla tarjouksella ja huomaat jalkojesi muuttuvan veteliksi, turvaa selustasi. Hanki rinnallesi tulkki, ihminen, jolle voit puhua kuin ihmiselle, mutta joka voi muuntaa ajatuksesi teknologisiksi tarpeiksi. Ne aivot voivat osoittautua bisneksesi kannalta paljon arvokkaammiksi kuin yksikään kaikilla käyttöjärjestelmillä toimiva sovellus.
P.S. Jos missasit Slushin ja kaipaat kipeästi kiritystä, lue koosteet ensimmäiseltä ja toiselta päivältä, niin tiedät ainakin pari aihetta, joista voit aloittaa henkevän keskustelun nörtin kanssa.