Matti Lintulahti

Pahin virhe, mitä yrityksen brändin uudistamisessa voidaan tehdä, on keskittyä brändin logoon ja visuaaliseen ilmeeseen. Koska kaikista tärkein asia yrityksen uudelleen brändäämisessä on sen tarinan rakentaminen.
Tarina vastaa kysymyksiin, miksi yritys on olemassa, miksi se on perustettu, miksi yrityksen työntekijät haluavat tehdä töitä ja miksi asiakkaat ostavat.
“Tarinan tekeminen on kaikkein tärkeintä yrityksen brändin uudistamisessa”, tiivistää lontoolaisen Proxy Studion perustanut Aapo Bovellan. Hän kertoi Kubon tällä viikolla järjestämässä Content Marketing Forumissa visuaalisen tarinankerronnan iltapäivässä, miten yritys brändätään uudestaan. Bovellan ja Proxy Studio ovat rakentaneet muun muassa Supercellin ja Papticin brändit.
Tarinatyön tuloksena on mustavalkoinen kirjoitettu dokumentti ilman häivääkään visuaalisesta ilmeestä. “Tarinatyön aikana usein selviää, että yrityksen eri omistajilla on erilaiset käsitykset siitä, mikä yrityksen brändin tarina oikeasti on. Siksikin on tärkeää tiivistää tarina ymmärrettävään ja yksiselitteiseen muotoon“, Bovellan kertoo.

4 brändäyksen osaa: tarina, nimi, identiteetti ja kokemus

Kun yrityksen tarina on rakennettu, siirrytään brändäyksen seuraaviin vaiheisiin: nimeen, identiteettiin ja kokemukseen.
“Yrityksen nimen pitää sopia yrityksen tarinaan. Jos se ei sovi, yritykselle pitää kehittää uusi nimi”, Bovellan kertoo.
Yrityksen nimessä tärkeintä on tarinan lisäksi miltä nimi  tuntuu ja kuulostaa. Nimessä kannattaa katsoa seuraavia asioita: Miten se erottuu markkinoilla ja minkälaisen position se ottaa siinä? Mitä nimi  tarkoittaa eri kielillä ja markkinoilla? Miltä se foneettisesti kuulostaa?
Tietenkin pitää myös tarkistaa nimen tekninen saatavuus kuten mahdollisuus rekisteröintiin,m tavaramerkkehin ja verkko-osoitteeseen.
Myös visuaalisen identiteetin pitää kertoa samaa yrityksen tarinaa ja samalla erottua markkinoilla ja positioida yritys haluttuun paikkaan markkinoilla. Nykyaikana visuaaliseen identiteettiin kuuluu osana oma ikonityyli.
Brändäämisen neljäs osa on kokemus: millaisen kokemuksen uusi brändi antaa?
“Supercellissä rakensimme tarinan ja identiteetin, joka kuvastaa uuden pelifirman erilaisen tekemisen tapaa ja pienten tiimien ei-hierarkista kulttuuria. Tarinan ja brändin piti kertoa Supercellin työkulttuurista, koska tavoitteena oli saada parhaat pelintekijät työntekijöiksi”, Bovellan tiivistää.
Tässä Supercellin brändi on onnistunut hyvin.
Bovellanin mukaan tärkeintä on tuntea oman yrityksen tarina, koska siitä tulee yrityksen brändi .
“Uudelleenbrändäyksessä tarvitaan paljon sisältömarkkinointia ja tarinankerrontaa oikeissa kanavissa oikeissa paikoissa, myös yrityksessä sisäisesti. Kun brändin tarina on kaikkien tiedossa, se auttaa kaikkia työntekijöitä näkemään oikean suunnan intuitiivisesti”, Bovellan kertoo.
Content Marketing Forum on Kubon järjestämä kansainvälinen seminaari, joka yhdistää brändäyksen, tarinankerronnan ja sisältömarkkinoinnin tulevaisuuden markkinoinniksi.