Hanna Kangasniemi

Remontoin vanhan kerrostalohuoneiston lattiasta kattoon. Ihan hullu projekti, johon en olisi ryhtynyt, jos olisin tiennyt, kuinka paljon se vaatii työtä, tietoa ja tavaraa.
Työläintä oli kuitenkin valita parhaat tekijät. Kuinka lopulta löysin ja palkkasin avukseni juuri sen tietyn remonttimiehen, on hyvä esimerkki siitä, kuinka onnistunut sisältömarkkinointi toimii.

Kohderyhmäosaaminen on a ja o

Kilautin suositusten perusteella löytämälleni timpurille ja kysyin, olisiko hänellä aikaa remonttikeikalle. Yllättäen remppamies kutsui minut kahville. Juteltiin niitä näitä, mutta samalla hän vaivihkaan selvitti tarpeeni ja ongelmani. Hän sai hyvän kuvan siitä, minkälaisen työmaan olin itselleni haalinut ja millaiset omat remontointihaluni ja -taitoni olivat. Budjettini ja tasovaatimukseni selvisivät pullaa syödessä ja tarjous mitoitettiin niihin, kun pyyhin muruja suupielistä. Oli hyvä fiilis.
Oppi: Kuuntele kohderyhmääsi ja tee sisältö hänen tarpeitaan ajatellen.

Hyvä tarina koukuttaa

Remonttimies kertoi projekteistaan, jotka olivat niin mielenkiintoisia, että santsikupinkin ehdimme ottaa. Oli projekteja, joista voi selvitä vain loistavalla ammattitaidolla ja lehmänhermoilla. Oli remonttityömaita, joissa mielikuvitus ja ongelmanratkaisutaidot olivat olleet arvossaan. Sokeria kupissa pyöritellessäni ymmärsin, että tässä minulla olisi neuvokas, rauhallinen ja osaava timpuri, joka ei pelkää vastoinkäymisiä ja ajattelee myös asiakkaan etua. Olin valmis palkkaamaan.
Oppi: Tarina saa kiinnostumaan ja kertoo samalla yrityksen osaamisesta.

Luottamus syntyy suositteluista

Pitihän vielä varmistaa, millaista palautetta timpurin töistä oli tullut. Kahvittelusta ei kulunut montaakaan hetkeä, kun oli selvinnyt, että tätä miestä suosittelivat niin asiakkaat kuin entiset työtoveritkin. Tämä se on!
Oppi: Luottamustalous tuottaa tilauksia.

Pistä hyvä kiertämään

Remontin aikana näin, miten omaa osaamistaan ja tekemisen tapaa myydään. Kun lainaa vaikkapa poraa naapurityömaan tekijälle, saa tikkaat lainaan tarvitessaan. Kun auttaa kavereita, nämä auttavat seuraavaksi sinua. Reilu ja osaava tyyppi oli tehnyt itsestään brändin, jonka kanssa halutaan tehdä töitä ja jonka tarinaa halutaan jakaa. Ja ihan pelkästään siksi, että tykätään. Niin minäkin tässä teen.
Oppi: Osallista kohderyhmääsi niin, että se haluaa auttaa sinua menestymään.